نکات کوهنوردی در شب

6 دقیقه برای مطالعه
2 نظرات کاربران
نکات کوهنوردی در شب
چکیده مقاله :

هدف ما در این مقاله این است که یاد بگیریم چگونه در تاریکی شب از سلامتی خود در طبیعت بی نظیر و البته کمی بی رحم کوه محافظت کنیم. بنابراین یادگیری نکات مهم کوهپیمایی در شب برای هر کوهنوردی ضروری است.

نکات کوهنوردی در شب

کوهنوردی در شب یک ورزش هیجان‌انگیز و آرامش بخش است. این طبیعت گردی در شب با تابش دل انگیز مهتاب و دیدن صخره‌های جذاب بسیار دل‌انگیز خواهد بود. تمامی افرادی که قصد کوهپیمایی در شب را دارند، بهتر است از اصول این ورزش مطلع باشند تا ورزشی شاد همراه با طبیعت گردی جذاب را تجربه کنند. طبیعت علی رغم زیبایی‌های فراوان کمی بی‌رحم است و در هر فرصتی ممکن است برای کوهنورد حادثه‌ای رخ دهد. کوهنوردان باید بدانند حفظ سلامتی مهم‌ترین اصل در کوهنوردی است. در ادامه به نکات کوهنوردی در شب پرداخته می‌شود.

قیمت انواع کوله پشتی در کمپ تولز: خرید کوله پشتی

ده اصل مهم در کوهنوردی شبانه

افرادی که در شب زیبا اقدام به کوهنوردی می‌کنند بهتر است با اصول مهم آشنا شوند و در خصوص مسیری که حرکت می‌کنند، اطلاعات کافی کسب کنند. کوهنوردی در شب می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز و متفاوت باشد. اگر به دنبال سفری زیبا در دل شب به سوی کوه هستید، کوه‌های درخشان تاریکی شب را برای شما جذاب‌تر می‌آورند. قبل از هر چیز باید بدانید که کوهنوردی در شب شامل خطرات بیشتری می‌شود و نیاز به آمادگی و تجهیزات مناسب دارد.

مسیر جدید و ناشناس را انتخاب نکنید مسافران شب باید بدانند تاریکی شب زمان مناسبی برای ماجراجویی و سفرهای خاطره انگیز نیست. برای ایمن ماندن از خطرات احتمالی، باید مسیری را انتخاب کنید که نسبت به جزئیات دقیق آن آشنایی کاملی داشته باشید. راه پیمودن زیر نور زیبای آسمان شب، بسیار جذاب و لذت بخش است. با انتخاب یک مسیر آشنا و کم‌خطر از زیبایی‌های بی نظیر طبیعت بکر نهایت استفاده را ببرید.

 

ده اصل مهم در کوهنوردی شبانه

 

با تجهیزات خود آشنایی کامل داشته باشید

افرادی که اقدام به کوهپیمایی در شب می‌کنند، نیاز به لوازم و ابزار جدید ندارند و ابزار کوهنوردی در روز به کار می‌آید.

دقیقاً مانند مسیر انتخابی که لازم است کاملاً به آن تسلط داشته باشید، شناخت لوازم و تجهیزات کوهنوردی نیز امری واجب و حتمی است؛ بنابراین ابزاری را با خود داشته باشید که روش استفاده از آنها را به طور کامل می‌دانید. از برداشتن لوازم اضافی که وزن کوله شما را زیاد می‌کند، دوری کنید.

 

با تجهیزات خود آشنایی کامل داشته باشید

 

از مسیر مشخص شده عبور کنید

کوهنوردانی که در شب اقدام به کوه‌پیمایی می‌کنند باید به دو دلیل از مسیرهایی که توسط سازمان‌ها برای کوهنوردان تعیین شده ‌است، عبور کنند.‌

  • محافظت از طبیعت
  • محافظت از خودتان

اصول Leave No Trace (ردی از خودت برجای نگذار) به تمامی کوهنوردان توصیه می‌کند، از مسیرهای تعیین شده و علامت دار عبور کنند. این کار علاوه بر وجود یک راه امن و پیشگیری از به وجود آمدن موقعیت‌های پرخطر، شرایط دسترسی به محل استراحت‌های بین راهی را برای کوهنوردان مهیا می‌کند؛ بنابراین با رعایت دستورالعمل‌های کوهنوردی، تجربه و لذت کوه‌پیمایی در شب زیبا و پرستاره دو چندان می‌شود.

 

از مسیر مشخص شده عبور کنید

 

یک نفر را در جریان برنامه خود قرار دهید

گاهی توانمندترین و با تجربه‌ترین کوهنوردان هم دچار سانحه می‌شوند و به کمک نیاز دارند. اگر اقوام و نزدیکان خود را در جریان کوهنوردی خود قرار دهید و مسیر خود را به آنها اعلام کنید، چنانچه بازگشت شما طولانی شود، فردی از برنامه و راه شما اطلاعات داشته باشد، به نیروهای امدادی در پیدا کردن شما کمک شایانی خواهد کرد.‌

بیشتر مطالعه کنید: راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی

هیچ‌گاه تنهایی کوهنوردی نکنید

کوهنوردی در شب به صورت گروهی، فکر بسیار خوبی برای افزایش ایمنی افراد است. هرچقدر تعداد اعضای گروه بیشتر باشد مسیر ایمن‌تر می شود و هنگام روبرو با مشکل ابزار بیشتری در اختیار گروه خواهد بود.

 

هیچ‌گاه تنهایی کوهنوردی نکنید

 

به اندازه کافی باتری و چراغ قوه همراه داشته باشید

یکی از لوازم ضروری کوهپیمایی در شب، چراغ قوه است. برای این کار بهتر است چراغ هایی با نور قرمز که مناسب دید در شب هستند را، انتخاب کنید. همچنین به یاد داشته باشید به همراه داشتن یک فندک کوچک برای روشن کردن آتش در مواقع نیاز بسیار ضروری است.

 

با تاریکی دوست شوید

احتمالاً شما هم به دلیل دوستی و عشق به تاریکی و لذت بردن از آن کوهپیمایی در شب را برگزیده‌اید. چشم‌های انسان اصولاً بعد از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به تاریکی عادت می‌کنند و به محض قرار گیری در نور این عادت از بین می‌رود. در ابتدای مسیر تلاش کنید، پیاده روی خود را بدون روشنایی شروع کنید تا چشمان شما به نور طبیعی شب عادت کرده و با تاریکی سازگار شود.

چک لیست لوازم کمپینگ و طبیعت گردی: چک لیست لوازم کمپینگ

نظم حیات وحش را بر هم نزنید

حتماً شما هم دوست ندارید در دل شب فردی با چراغ قوه و نور غیر عادی وارد محیط امن و خواب شما شود؛ بنابراین مراقب حیوانات در شب باشید و نور چراغ خود را به سمتشان نگیرید، با این کار آرامش حیوانات بر هم خورده و ممکن است عصبانی شوند. در عین حال حواستان به محیط اطراف نیز باشد، اصولاً حیوانات وحشی در تاریکی شب فعال‌تر هستند.

 

نظم حیات وحش را بر هم نزنید

 

به شرایط آب و هوایی و موقعیت ماه دقت کنید

ابتدا شرایط آب و هوایی و موقعیت ماه را در نظر گرفته و سپس حرکت خود را آغاز کنید. انتخاب شب‌هایی که آسمان پرستاره است و ماه در موقعیت کامل خود قرار دارد (اواسط ماه) کمک می‌کند، در طول مسیر کوهپیمایی نور طبیعی و مهتاب بیشتری داشته باشید و محیط اطراف خود را بهتر ببینید؛ همچنین هوای ابری و وجود مه در راه حرکت، دید شما را به شدت تحت تاثیر قرار می‌د‌هد.

 

 لوازم ضروری را بسته بندی کنید

اگرچه درجه حرارت هوا در شب کمتر است، اما بهتر است مقدار کافی آب به همراه داشته باشید. همچنین برای زمانی که در حال پیاده روی هستید، به اندازه کافی مواد غذایی به همراه داشته باشید. همواره به یاد داشته باشید، برای حفظ خود از سرما وجود یک ژاکت اضافی کار بسیار پسندیده‌ای است. به همراه داشتن باتری و چراغ قوه اضافی نیز از ملزومات کوهپیمایی در شب است. اگر چه کوهنوردی در شب یک تجربه شیرین و جذاب است، اما کوهنوردان باید ایمنی جان خود را در اولویت قرار دهند. در طول راه برای هر اتفاقی آمادگی داشته باشید، به محیط اطراف احترام بگذارید و از مناظر، صداها، نور ستارگان و جلوه‌های زیبای آسمان شب لذت ببرید.

 

 لوازم ضروری را بسته بندی کنید

 

ابزارهای لازم برای کوهنوردی شبانه

 هنگام خرید چراغ پیشانی یا چراغ قوه توجه داشته باشید که از چراغی استفاده کنید که دارای نور قرمز باشد. بهتر است قبل از حرکت چراغ قوه خود را تست کرده و از شیوه کار آن مطلع باشید. از چراغ پیشانی استفاده کنید که پر نور باشد و شدت نور آن به دست خودتان تنظیم شود. نور چراغ قوه خود را به سمت چهره و چشم دیگران نگیرید و اگر چنانچه کوهنورد دیگری از روبرو می‌آمد به احترام او نور چراغ خود را به سمت صورت دیگران نگیرید و هرگاه کوهنورد دیگری از روبرو می‌آمد به احترام او چراغ را خاموش کنید.

 

سخن پایانی

کوهنوردی در شب بسیار جذاب و زیبا است. این سفر خاطره انگیز نیازمند دانستن اصول مهمی است. تمامی کوهنوردان باید بدانند که ایمنی و سلامت جانشان در اولویت است. از مسیرهایی که ناشناس است، حرکت نکنید. هیچ‌گاه تنها و بدون همراه به سمت کوه نروید. حتما یکی از دوستان و اهل خانواده خود را در جریان کوهپیمایی خود قرار دهید. لوازم خود را بر حسب نیاز بسته بندی کنید. از به همراه داشتن لوازم اضافی خودداری کنید. در هنگام سفر لوازمی مانند ژاکت و چراغ قوه با خود داشته باشید. آب و مواد غذایی از مهم‌ترین لوازم برای کوهپیمایی در شب است. در حین سفر از گروه جدا نشوید، با حیوانات در مسیر کاری نداشته باشید.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

دیاکو رضایی
۱۴۰۲/۸/۲۷

بسیار اموزنده 🍁

مدیریت
۱۴۰۲/۸/۲۷

ممنون از لطفتون

امتیاز شما به مقاله :
۱۴۰۲/۷/۱۲ چهارشنبه

دانلود فایل صوتی و پی دی اف نکات کوهنوردی در شب

تمامی متن مقاله نکات کوهنوردی در شب را می توانید به صورت pdf و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد.

دانلود فایل صوتی - 7.83 MB
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب