نحوه تمیز کردن کفش کوهنوردی

6 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
نحوه تمیز کردن کفش کوهنوردی
چکیده مقاله :

هنگامی که در طبیعت گردی و کوهنوردی به سر می برید، احتمال دارد نیاز به پاک کردن کفش هایتان پیدا کنید. با ما همراه باشید تا راه حل تمیز کردن کفش با جنس و نوع های مختلف را بررسی کنیم.

نحوه تمیز کردن کفش کوهنوردی

اینکه از چه روشی برای تمیز کردن کفش کوهنوردی استفاده کنید به جنس کفش بستگی دارد. با این مطلب همراه باشید در ادامه پیرامون این موضوع و بهترین روش تمیز کردن کفش کوهنوردی و مراحل آن توضیحات لازم ارائه می گردد.

 

نحوه تمیز کردن کفش کوهنوردی

 

جنس کفش های کوهنوردی

اگر کفش های کوهنوردی شما از جنس چرم است ابتدا بند و کفی را از کفش جدا کنید. سپس از برس نرم برای پاک کردن کثیفی ها استفاده کنید. با یک پارچه مرطوب و صابونی کفش را بشویید. بعد از ابکشی، با یک پارچه تمیز، کفش را خشک کنید. می توانید از واکس یا اسپری ضد آب مخصوص چرم استفاده کنید. برای تمیز کردن کفش های گورتکس می توانید از همین روش ها استفاده کنید. در آخر می توانید از اسپری ضد آب مخصوص گورتکس استفاده کنید.

 

نحوه تمیز کردن کفش کوهنوردی

 

مراحل تمیز کردن کفش های کوهنوردی

بعد از کوهنوردی، بهتر است کفی کفش و بندها را خارج کنید و سپس بندها را به صورت جداگانه و با آب و صابون بشویید و سپس بگذارید خشک شوند. در ادامه کفش را با آب و مایع ظرفشویی بشویید.

 

نحوه پاک کردن کثیفی ها

برای تمیز کردن حفره ها و درزهای کفش می توانید از یک مسواک قدیمی یا برس نرم استفاده کنید. همچنین برای پاک کردن لکه های سرسخت می توانید از مایع ظرفشویی استفاده کنید. برای پاک کردن شیره گیاهان و صمغ گیاهان می توانید از روش فریز کردن کفش ها استفاده کنید. در این روش کفش ها را داخل یک کیسه قرار داده و در فریزر بگذارید و یک الی دو ساعت صبر کنید. در ادامه مشاهده خواهید کرد که صمغ یا شیره گیاهان سفت شده است و شما به وسیله یک کاردک یا سوهان ناخن می توانید آن را از کفش جدا کنید.

 

نحوه تمیز کردن کفش کوهنوردی

 

طرز شستن کفش های کوهنوردی

1-ابتدا کفش ها را داخل لگن یا سطل قرار داده و به آب ولرم صابون اضافه کنید و سپس کفش ها را داخل آن قرار دهید. به وسیله برس نرم تمام قسمت های کفش را بشویید.

2-کفش ها را خوب آبکشی کنید و اجازه دهید خشک شوند.

3-بعد از شستن کفش ها می توانید نرم کننده یا مواد ضدآب بر روی کفش های کوهنوردی بمالید و اجازه دهید کفش ها خشک شوند. توجه داشته باشید از نور مستقیم خورشید یا حرارت بالا برای خشک کردن کفش استفاده نکنید.

 

نحوه تمیز کردن کفش کوهنوردی

 

نحوه تمیز کردن کفی های کفش کوهنوردی

کفی های کفش رطوبت زیادی جذب می کنند. برای تمیز کردن کفی ها می توانید از جوش شیرین استفاده کنید و آن را روی کفی بریزید تا رطوبت و بوی کفش گرفته شود. تمیز کردن کفش نه تنها ظاهر کفش را تمیز جلوه می دهد بلکه عمر آن را افزایش می دهد.

 

نحوه تمیز کردن کفش کوهنوردی

 

نکات مهم جهت تمیز کردن کفش کوهنوردی

1-برای شستن کفش های کوهنوردی از ماشین لباسشویی استفاده نکنید.

2-از شوینده های اسیدی استفاده نکنید چون این احتمال وجود دارد که به جنس و رنگ کفش آسیب وارد کند.

3-بعد از شستشوی کفش های کوهنوردی حتما از اسپری ضد آب مناسب استفاده کنید.

4-برای خشک کردن کفش ها از گرمای زیاد و نور مستقیم خورشید استفاده نکنید چون باعث ترک خوردن و پریدن رنگ کفش می شود.

5-قبل از استفاده از هر نوع تمیزکننده ای، آن را در قسمتی از کفش که در معرض دید نیست امتحان کنید تا مطمئن شوید که به جنس و رنگ کفش آسیب نمی رساند.

 

نحوه تمیز کردن کفش کوهنوردی

 

تمیز کردن انواع لکه از روی کفش های کوهنوردی

لکه های چربی

برای پاک کردن لکه های چربی از روی کفش های کوهنوردی محل لکه را با پودر بچه یا نشاسته ذرت بپوشانید و بگذارید تا چند ساعت بماند. در ادامه از یک برس نرم برای پاک کردن لکه استفاده کنید.

 

لکه های خاک

به وسیله یک برس نرم و آب ولرم لکه های خاک را از روی کفش های کوهنوردی پاک کنید.

 

نحوه تمیز کردن کفش کوهنوردی

 

لکه های جوهر

برای پاک کردن لکه جوهر از روی کفش های کوهنوردی از یک پارچه آغشته به الکل سفید استفاده کنید. برای تمیز کردن داخل کفش از یک دستمال مرطوب یا شوینده مخصوص داخل کفش استفاده کنید.

 

نحوه تمیز کردن کفش کوهنوردی

 

استفاده از تمیزکننده های خانگی برای تمیز کردن کفش کوهنوردی

برای تمیز کردن کفش های کوهنوردی می توانید از تمیزکننده های خانگی استفاده کنید که شامل سرکه سفید، جوش شیرین و صابون مایع می شود.

سرکه سفید

از سرکه سفید به عنوان یک تمیزکننده طبیعی و بدون ضرر نام برده می شود. چون از سرکه سفید برای تمیز کردن انواع لکه، کثیفی و بوی بد استفاده می شود. برای تمیز کردن کفش های کوهنوردی یک پارچه را در سرکه سفید خیس کنید و آن را روی سطح کفش بمالید. در ادامه با یک پارچه تمیز و مرطوب کفش را آبکشی کنید.

 

نحوه تمیز کردن کفش کوهنوردی

 

جوش شیرین

جوش شیرین یک تمیزکننده طبیعی است و برای استفاده از آن مقداری از جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید تا خمیری شکل شود و خمیر را روی سطح کفش بمالید. در ادامه با یک برس نرم خمیر را پاک کنید و با یک پارچه نرم و مرطوب کفش را آبکشی کنید.

 

صابون مایع

برای تمیز کردن کفش های کوهنوردی از یک سطل آب ولرم و مقداری صابون مایع استفاده کنید. کفش ها را داخل سطل قرار دهید و با برس نرم قسمت های کفش را بشویید. در ادامه با آب تمیز کفش را آبکشی کنید.

 

نحوه تمیز کردن کفش کوهنوردی

 

چرا باید از اسپری ضدآب استفاده کرد؟

بعد از شستن کفش های کوهنوردی از جنس چرم، جیر و نبوک منافذ رویه کفش باز می شوند. بنابراین احتمال نفوذ آب بیشتر می شود. برای بستن منافذ و مراقبت از کفش بهتر است از اسپری ضدآب مخصوص استفاده کنید. البته می توانید از واکس هم برای نرم کردن سطح کفش و ضدآب کردن آن استفاده کنید.

توجه داشته باشید تا زمانی که کفش ها مرطوب هستند باید از اسپری ضدآب استفاده کنید و آن قدر اسپری کنید که رویه کفش اشباع شود و منفذی باقی نماند. به این صورت راه نفوذ آب به کفش بسته می شود.

 

نحوه تمیز کردن کفش کوهنوردی

 

جمع بندی

در این مطلب در مورد تمیز کردن کفش های کوهنوردی صحبت کردیم و اینکه بعد از هر بار شستشو، کفش را ضدآب کنید. همچنین یک روز قبل از کوهنوردی به کفش ها واکس بزنید. البته در استفاده از نرم کننده افراط نکنید چون کفش از شکل می افتد.

بعد از شستن کفش کوهنوردی باید کفش ها در یک فضا که هوا جریان دارد، خشک شوند. قرار دادن کفش در یک فضای بسته باعث رشد باکتری و قارچ درون کفش می شود. توجه داشته باشید که برای خشک شدن کفش حداقل 24 ساعت زمان نیاز است.

 

 

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب