راهنمای خرید چراغ قوه

7 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
راهنمای خرید چراغ قوه
چکیده مقاله :

چراغ قوه یکی از وسایل ضروری است که در موقعیت های مختلف کاربرد دارد. اگر شما نیز به دنبال خرید یک چراغ قوه متناسب با نیاز و موقعیت مورد نظرتان هستید بهتر است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

راهنمای خرید چراغ قوه

امروزه چراغ قوه ها در مدل های مختلف به بازار عرضه شده اند در نتیجه این امکان وجود دارد که افراد متناسب با نیاز و موقعیت مورد نظرشان چراغ قوه ساده یا حرفه ای خریداری نمایند. اگر قصد خرید چراغ قوه دارید بهتر است با این مطلب همراه باشید در ادامه به نکاتی پیرامون خرید چراغ قوه و معرفی انواع چراغ قوه می پردازیم.

 

راهنمای خرید چراغ قوه

 

چراغ قوه ها در دو گروه چراغ قوه معمولی و چراغ قوه حرفه ای دسته بندی می شوند.

چراغ قوه معمولی و ساده

چراغ قوه‌های دستی بسیار ساده هستند و برای استفاده روزمره می‌توانید از آنها استفاده کنید. همچنین می‌توانید از چراغ قوه دستی در مواقع ضروری در خانه یا حتی سفر و طبیعت گردی استفاده نمایید. چراغ قوه های دستی نمونه بارز چراغ قوه معمولی به شمار می روند. در ساخت بدنه آن ها از پلاستیک یا آلومینیوم و تیتانیوم استفاده شده است و از نظر روشنایی برای استفاده در منزل مناسب هستند. این نوع چراغ قوه سبک، قابل حمل و ارزان قیمت می باشد.

 

راهنمای خرید چراغ قوه

 

چراغ قوه حرفه ای

چراغ قوه یک ابزار کاربردی برای طبیعت گردها، کوهنوردها و امدادگران محسوب می شود. همچنین متناسب با موقعیت های مختلف و شرایط آب و هوایی متفاوت باید از چراغ قوه های حرفه ای استفاده نمود. چراغ قوه‌های امروزی نسبت به چراغ قوه‌های قدیمی دارای قابلیت های مختلفی هستند و از نظر پوشش دهی و نوردهی از برد خوبی برخوردار می باشند به طوری که می توانند تا 200 متر را پوشش دهند.  البته برخی از مدل ها از وزن کمی برخوردارند و حمل و نقل آن ها مشکلی ندارد. همچنین چراغ قوه‌های حرفه‌ای دوام خوبی دارند و در برابر آب و ضربه مقاوم می باشند در نتیجه از قیمت بالاتری هم برخوردار هستند. شما می‌توانید از چراغ قوه های حرفه ای در مواقع اضطراری و به عنوان تجهیزات سفر، پیاده‌روی، شکار یا حتی کوهنوردی استفاده کنید. در چراغ قوه های حرفه ای اغلب از باتری هایی با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپر استفاده می شود. همچنین شارژدهی عالی و جنس بدنه محکم و بادوام از دیگر ویژگی های این قبیل چراغ قوه ها محسوب می شود. در ادامه مطلب به معرفی تعدادی چراغ قوه حرفه ای می پردازیم. 

 

راهنمای خرید چراغ قوه

 

چراغ قوه پلیسی

این نوع چراغ قوه برای حرفه‌های خاص همچون حرفه پلیسی، ماموران امداد و نجات، طبیعتگردها، کوهنوردان و نگهبانان کاربرد دارد. این نوع چراغ قوه نور قوی دارد و قدرت زوم در آن زیاد است، همچنین ضد آب و ضد ضربه است و در نتیجه طول عمر بالایی دارد.

چراغ قوه شکاری

اگر اهل سفر و طبیعت گردی هستید حتماً باید این نوع چراغ قوه را جزو ابزار ضروری قرار دهید چرا که نور آن کیفیت خوبی دارد و از قدرت زوم زیادی برخوردار می باشد. جنس چراغ قوه شکاری از آلومینیوم است و در برابر آب و رطوب بسیار مقاوم می باشد.

 

راهنمای خرید چراغ قوه

 

چراغ قوه زنون

چراغ قوه زنون دارای لامپ‌های LED است و با وجود این لامپ‌ها نور زیادی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

 

چراغ قوه پیشانی

چراغ قوه پیشانی با یک هدبند روی سر یا پیشانی قرار می‌گیرد و نام دیگر آن هدلایت است. این چراغ قوه وزن کمی دارد تا وقتی که آن را روی سر خود قرار دهید باعث خستگی شما نشود. نور چراغ قوه پیشانی معمولاً زیاد است و شما می‌توانید آن را در زاویه‌های مختلف تنظیم کنید. چراغ قوه پیشانی دستان شما را آزاد می‌گذارد بنابراین می‌توانید در هنگام دوچرخه سواری، ماهیگیری، طبیعت گردی، کوهنوردی و کار در معدن از آن استفاده کنید.

 

راهنمای خرید چراغ قوه

 

 چراغ قوه لیزری

چراغ قوه‌های لیزری برد بالایی دارند به طوری که محیط اطراف را تا چند کیلومتر روشن می‌کنند.

 

نکاتی که برای خرید چراغ قوه باید مد نظر قرار دهید

در هنگام خرید چراغ قوه باید تعیین کنید که نیاز به چراغ قوه ساده دارید یا قصد خرید یک چراغ قوه حرفه‌ای، همچنین باید به فاکتورهایی از قبیل میزان روشنایی، خروجی نور، جنس بدنه، میزان مقاومت و ... توجه کنید.

 

راهنمای خرید چراغ قوه

 

تعیین خروجی نور

چه میزان از روشنایی چراغ قوه مد نظرتان است؟میزان روشنایی چراغ‌ قوه ها بر حسب لومن اندازه‌گیری می‌شود بنابراین هر چقدر لومن یک چراغ قوه بیشتر باشد یعنی شدت پرتوی بالاتری دارد. چراغ قوه‌های موجود در بازار اغلب بین ۲۰ تا ۳۵۰۰ لومن خروجی نور دارند بنابراین شما قبل از خرید چراغ قوه باید مشخص کنید که چه انتظاری از میزان روشنایی آن دارید. برای استفاده‌های معمولی ۱۰۰ لومن کافی است چون با این میزان خروجی می‌توانید اشیا را تا فاصله ۷ الی ۹ متر مشاهده نمایید در حالی که چراغ قوه‌های حرفه‌ای بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ لومن قدرت دارند و همچنین میزان روشنایی در این نوع چراغ قوه‌ها قابل تنظیم می باشد. خروجی نور بالا به شدت میزان مصرف باتری را بیشتر می‌کند. همچنین توجه داشته باشید نوع لامپی که در چراغ قوه تعبیه شده و نوع پرتو روی خروجی نور بسیار اثرگذار است.

 

راهنمای خرید چراغ قوه

 

نوع لامپ چراغ قوه

در چراغ قوه‌ها ازلامپ‌های رشته‌ای، کریپتون و LED استفاده می شود. در این میان قیمت لامپ‌های "ال ای دی" نسبت به سایر لامپ‌ها بیشتر است. همچنین توجه داشته باشد میزان مصرف باتری و طول گرمای لامپ‌های "ال ای دی" کمتر است. لامپ های LED  از روشنایی خوبی برخوردار هستند و در عین حال طول عمر بالاتری دارند که همین موضوع قیمت بالای آن ها را توجیه می‌کند.

 

راهنمای خرید چراغ قوه

 

انتخاب نوع پرتو

توجه داشته باشید عدسی که دور لامپ چراغ قوه قرار می‌گیرد نور پرتو را تعیین می‌کند. اینکه در چراغ قوه کدام پرتو مناسب‌تر است بستگی به نیاز شما دارد. سه نوع پرتو توسط چراغ قوه‌ها ایجاد می‌شود.

  • پرتو سیلاب

پرتو سیلاب برای دیدن اشیای نزدیک بسیار خوب است اما برای روشن کردن فضاهای دور نباید روی آن حساب کنید.

  • پرتو متمرکز

پرتو متمرکز برای روشن کردن اجسام دور عالی است بنابراین برای مسیریابی و استفاده در فضاهای باز و فضاهای بسته و موقعیت هایی همچون غارنوردی و کوهنوردی بسیار مناسب است.

  • پرتو قابل تنظیم

همانطور که از نام آن پیداست می‌توانید بسته به موقعیت، پرتو چراغ قوه را تنظیم کنید به این صورت که نوع آن متمرکز باشد یا سیلابی. پیشنهاد می کنیم چراغ قوه‌ ای خریداری کنید که پرتو آن قابل تنظیم باشد.

 

راهنمای خرید چراغ قوه

 

 نوع باتری

نوع باتری چراغ قوه روی قیمت و عملکرد چراغ قوه موثر است. در مجموع از باتری یکبار مصرف، باتری‌های قابل شارژ و باتری‌های تجدید پذیر در چراغ قوه ها استفاده می‌شود. باتری‌های یکبار مصرف قلمی طول عمر مشخصی دارند و باید بعد از اتمام آنها را تعویض نمایید. چراغ‌ قوه هایی ساخته شده اند که انرژی خود را از باتری‌های لیتیومی دریافت می‌کنند این باتری‌ها قدرت زیادی دارند و نور زیادی هم تولید می‌کنند ولی عمر آنها کوتاه است و قابلیت شارژ ندارند. اغلب چراغ قوه‌های امروزی دارای باتری‌های لیتیومی یونی هستند که قابلیت شارژ دارند به این صورت که می توانید چراغ قوه را مستقیم به پریز برق وصل کنید یا آن را با یک کابل usb شارژ کنید. همچنین در برخی از چراغ قوه‌ها از باتری‌های تجدید پذیر استفاده شده است. این باتری ها با نور خورشید و گرمای بدن انسان شارژ می‌شوند.

 

راهنمای خرید چراغ قوه

 

قیمت چراغ قوه

قیمت چراغ قوه‌های شارژی از چراغ قوه‌های معمولی بیشتر است ولی در درازمدت خرید آنها بسیار مقرون به صرفه است چون به تعویض مداوم باتری نیاز ندارند.

 

طول عمر باتری

باتری‌های تجدید پذیر در مقایسه با سایر باتری ها طول عمر بالاتری دارند و شما می‌توانید هر دو سال یک بار آن را تعویض کنید. باتری‌های شارژی زودتر نیاز به تعویض پیدا می کنند. البته این موضوع بستگی به میزان استفاده شما از چراغ قوه دارد.مدت زمان شارژدهی باتری در هنگام خرید باید لحاظ گردد. وقتی یک چراغ قوه شارژی می‌خرید این موضوع که شارژ باتری آن تا چند ساعت دوام می‌آورد، بسیار مهم است.

توجه داشته باشید هرچه لومن چراغ قوه بیشتر باشد قطعاً باتری زودتر تمام می‌شود.

 

راهنمای خرید چراغ قوه

 

 جنس بدنه چراغ قوه

اگر اهل طبیعت گردی هستید چراغ قوه ای خریداری کنید که از نظر بدنه از دوام و مقاومت کافی برخوردار باشد. اغلب چراغ قوه ها از جنس آلومینیوم یا پلاستیک هستند. چراغ قوه‌های آلومینیومی بدنه ضخیمی دارند و در عین حال محکم و با دوام هستند هرچند که وزن بیشتری دارند. برخی از چراغ قوه‌ها از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند و در نتیجه طول عمر آنها زیاد است.

 

مقاومت در برابر آب

اگر می خواهید در موقعیت‌های مختلف و فضاهای باز از چراغ قوه استفاده کنید قطعاً باید ضد آب بودن آن را مد نظر قرار دهید. میزان مقاومت چراغ قوه در برابر نفوذ آب با علامتIPX مشخص می‌شود و هرچه عدد بیشتری بعد از این علامت بر روی چراغ قوه درج شده باشد بیانگر مقاومت بیشتر چراغ قوه در برابر آب است.

 

راهنمای خرید چراغ قوه

 

مقاومت در برابر ضربه

مقاومت چراغ قوه ها در برابر ضربه بر حسب متر مشخص می شود. هر چه مقاومت چراغ قوه بیشتر باشد این احتمال وجود دارد که در صورت افتادن روی سطح جامد، کمتر آسیب ببیند.

 

جمع بندی

هدف شما از خرید چراغ قوه چیست، شما می‌خواهید از چراغ قوه برای مواقع ضروری استفاده کنید یا قصد دارید از آن در شرایط آب و هوایی مختلف استفاده نمایید. پاسخگویی به این سوالات در خرید یک چراغ قوه مناسب بسیار کمک کننده خواهد بود. در حال حاضر چراغ قوه ها در اندازه های مختلف و با قابلیت های متفاوت تولید و عرضه شده اند. برخی از چراغ قوه ها طوری طراحی شده اند که مختص عملیات جستجو و نجات امدادگران هستند و برخی برای استفاده روزانه و با آیتم های کمتری به بازار عرضه شده اند.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب