نحوه استفاده از کیسه خواب

6 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
نحوه استفاده از کیسه خواب
چکیده مقاله :

کیسه خواب برای کوهنوردی و طبیعت گردی جزو ضروریات است چون می توانید به راحتی در داخل آن استراحت کنید.از آنجایی که کیسه خواب ها انواع مختلفی دارند. برای درست استفاده کردن از آن ها با ما همراه باشید.

نحوه استفاده از کیسه خواب

کوهنوردان و طبیعت گردها متناسب با موقعیت و بودجه خود اقدام به خرید کیسه خواب می کنند. در این میان انتخاب مناسب کیسه خواب بسیار مهم است همچنین برای کوهنوردانی که قصد دارند در ارتفاع کمپ بزنند وجود یک کیسه خواب گرم ضروری است. توجه داشته باشید که اشتباه در انتخاب کیسه خواب باعث می شود که خواب راحتی نداشته باشید.

 

نحوه استفاده از کیسه خواب

 

البته هنگام استفاده از کیسه خواب باید به یکسری نکات توجه کنید چون با رعایت آنها می توانید در آب و هوای بسیار سرد و طوفانی هم گرم بمانید و خواب دلپذیری را تجربه نمایید و در مقابل در صورت عدم آگاهی از نکات لازم برای انتخاب کیسه خواب به احتمال زیاد یک شب سرد طاقت فرسا را در دل طبیعت سپری خواهید کرد. با این مطلب همراه باشید در ادامه در مورد نحوه استفاده از کیسه خواب در کوهنوردی و طبیعت گردی توضیحات لازم ارائه می گردد.

 

نحوه استفاده از کیسه خواب

 

تمیز کردن بدن

بعد از اتمام روز و پایان کمپ باید بدن خود را از گردوخاک و عرق های خشک شده تمیز کنید چون با این کار هم به جسم خود حس خوشایندی می دهید و هم در داخل کیسه خواب گرم می مانید. همچنین برای تمیز کردن بدن می توانید در دریاچه یا نهر شنا کنید. البته در صورت نبود آب برای استحمام می توانید از دستمال مرطوب استفاده کنید.

 

نحوه استفاده از کیسه خواب

 

از لباس خشک استفاده کنید

یکی از نکاتی که باید در هنگام استفاده از کیسه خواب مد نظر قرار دهید پوشیدن لباس های خشک است. در هنگام کوهنوردی و طبیعت گردی تعریق بدن زیاد است در نتیجه لباس هایتان مرطوب می شود که همین موضوع باعث از دست رفتن گرمای بدن است. با پوشیدن لباس های خشک در داخل کیسه خواب، خواب راحتی خواهید داشت.

 

نحوه استفاده از کیسه خواب

 

لباس مناسب بپوشید

به هنگام استفاده از کیسه خواب بهتر است از لباس های گرم و اضافی از قبیل کلاه، جوراب و ... استفاده کنید. پوشاندن سر قبل از خواب یکی از مهم ترین اقدامات برای عایق کردن بدن می باشد.  البته پوشیدن بیش از حد لباس می تواند دردسرساز باشد. توجه داشته باشید که لباس هایی که می پوشید باید تنفس پذیر باشند تا گرمای بدن در سرتاسر کیسه خواب پخش شود.

پاها فاصله زیادی از قلب دارند در نتیجه به نسبت سایر اعضای بدن زودتر احساس سرما می کنند بنابراین بهتر است برای گرم نگه داشتن پاهایتان در داخل کیسه خواب برخی از لباس ها و عایق هایی که همراه دارید را دور پاها بپیچید.

 

نحوه استفاده از کیسه خواب

 

از کیسه آب گرم استفاده کنید

یکی از ترفندهای کاربردی، که به گرم ماندن بدن در داخل کیسه خواب کمک می کند استفاده از کیسه آب گرم است. در داخل کیسه خواب به دو کیسه آب گرم نیاز دارید که یکی از آنها باید در انتهای کیسه خواب و دیگری در وسط کیسه خواب قرار گیرد. کیسه آب گرم باید به گونه ای باشد که بتواند برای مدت زمان طولانی آب را نگه دارد و به راحتی باز نشود چون باز شدن کیسه آب گرم در طول شب و در آب و هوای بسیار سرد باعث بروز مشکل برای شما می شود.

 

نحوه استفاده از کیسه خواب

 

روی یک لایه عایق بخوابید

وجود یک زیرانداز خوب اهمیت دارد چون زمین سرد، دمای بدن شما را کاهش می دهد بنابراین علاوه بر کیفیت کیسه خواب، وجود یک زیرانداز ضروری می باشد. در زیر کیسه خواب تشک بادی یا پد قرار دهید. توصیه می کنیم قبل از اینکه عازم سفر شوید یک پد باکیفیت تهیه کنید. پدهای باکیفیت مانند یک عایق خوب عمل می کنند. البته پدهای سبک گزینه مناسب تری برای طبیعت گردی به شمار می روند. همچنین حمل یک پد اضافی در مواقع ضروری بسیار کاربردی خواهد بود چون وجود دو لایه عایق زیر کیسه خواب بسیار بهتر است.

 

نحوه استفاده از کیسه خواب

 

مصرف چربی و شکر

خوردن یک وعده غذایی که حاوی شکر و چربی است می تواند به افزایش درجه حرارت و گرم ماندن بدن کمک کند. نوشیدن کاکائوی داغ قبل از خواب یک ترفند عالی برای گرم نگه داشتن بدن محسوب می شود.

 

نحوه نگهداری کیسه خواب

هنگام حمل کیسه خواب به فشرده سازی آن نیاز داریم تا فضای کمتری را از کوله پشتی بگیرد اما بعد از پایان کمپ بهتر است آن را به صورت رول جمع کرده و در داخل یک کیسه توری قرار دهید. همچنین از انتهای کیسه خواب اقدام به جمع کردن آن کنید.

 

نحوه استفاده از کیسه خواب

 

کیسه خواب را باز کنید

قبل از استفاده از کیسه خواب آن را بتکانید تا هوا در بین الیاف کیسه خواب جمع شود.

 

از همراهان کمک بگیرید

در طبیعت گردی و برپایی کمپ معمولا دوستان و آشنایان حضور دارند بنابراین بهتر است کیسه خواب ها را نزدیک هم قرار دهید تا بتوانید از گرمای بدن همدیگر استفاده کنید.

 

نحوه استفاده از کیسه خواب

 

خوردن مایعات

بدن برای کوهنوردی و طبیعت گردی دلپذیر به انرژی نیاز دارد که با خوردن غذا تأمین می شود. به اندازه کافی بنوشید و از مصرف مایعات در طول روز غافل نباشید. وقتی بدن بی آب است نمی تواند گرما تولید کند بنابراین قبل از اینکه به داخل کیسه خواب بروید بهتر است یک لیوان چای یا شکلات داغ بنوشید تا درجه حرارت بدن بالا برود.

 

انواع کیسه خواب

کوهنوردان معمولا از دو نوع کیسه خواب استفاده می کنند که شامل کیسه خواب برای سه فصل (بهار، تابستان و اوایل پاییز) و کیسه خواب زمستانی (برای هوای بسیار سرد و دمای پایین) می باشد.

 

نحوه استفاده از کیسه خواب

 

کیسه خواب پر

کیسه خواب پر یک انتخاب عالی محسوب می شود چون وزن سبکی دارد و گرمای خوبی فراهم می کند. همچنین به راحتی داخل کوله پشتی جا می شود. البته در صورت خیس شدن این نوع کیسه خواب، زمان زیادی برای خشک شدن آن لازم است.

 

کیسه خواب الیاف

کیسه خواب الیاف از الیاف مصنوعی ساخته شده و گرمای خوبی ایجاد می کند و در صورت خیس شدن در مدت زمان کوتاهی خشک می شود. این نوع کیسه خواب در مقایسه با کیسه خواب پر، وزن بیشتری دارد و فضای بیشتری از کوله پشتی را اشغال می کند. همچنین عمر و دوام این نوع کیسه خواب در مقایسه با کیسه خواب پر کوتاه تر می باشد. برای فراهم نمودن گرما در داخل کیسه خواب الیاف به زمان بیشتری نیاز است. کیسه خواب الیاف از نظر قیمت نسبت به کیسه خواب پر ارزان تر است.

 

نحوه استفاده از کیسه خواب

 

جمع بندی

کیسه خواب برای کوهنوردی و طبیعت گردی جزو ضروریات است چون می توانید به راحتی در داخل آن استراحت کنید. کیسه خواب ها انواع مختلفی دارند و نحوه درست استفاده کردن از آن ها نیز مهم است. توجه داشته باشید که کیسه خواب گرما تولید نمی کند بلکه گرمای بدن شما را حفظ می کند. همچنین گرمای داخل کیسه خواب با پوشیدن لباس گرم ایجاد می شود. با به کاربردن نکات ذکر شده در این مطلب می توانید به بهترین نحو از کیسه خواب خود استفاده کنید. با لباس های خیس وارد کیسه خواب نشوید، لباس هایتان را عوض کنید. لباس هایتان را در یک کیسه ضد آب نگهداری کنید تا در طول طبیعت گردی لباس ها همواره خشک بمانند.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب