راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی

8 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی
چکیده مقاله :

اگر همواره در حال سفر کردن و کوهنوردی می باشید پس اهمیت یک کوله پشتی استاندارد را به خوبی می دانید. ما در این جا کلیه اطلاعات راجع به خرید یک کوله پشتی کوهنوردی خوب را فراهم کرده ایم.

برای اینکه از کوهنوردی لذت ببرید باید تجهیزات مورد نیاز را بدون کوچکترین کم و کاستی با خود همراه داشته باشید. کوله پشتی جزو تجهیزاتی محسوب می شود که در کوهپیمایی ها و طبیعت گردی ها به طور مداوم از آن استفاده می شود بنابراین باید از نظر حمل راحت بوده و از دوام مناسبی برخوردار باشد. هنگام خرید کوله پشتی به نوع امکانات و جایگاه تعبیه شده در کوله پشتی توجه نمایید. دسترسی بهتر به تجهیزات داخل کوله، جایگاه کیسه آب، جایگاه حمل باتوم و زیرانداز از نیازمندی‌هایی است که یک کوله پشتی باید از آن برخوردار باشد. به عبارتی، انتخاب کوله مناسب برای کوهنوردی نیاز به رعایت یک سری فاکتورها دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

 

راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی

 

راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی

  1. به نوع کوله پشتی دقت کنید
  2. وزن کوله پشتی
  3. حجم و ظرفیت کوله پشتی کوهنوردی
  4. به طول تنه کوله پشتی توجه کنید
  5. کوله پشتی‌ها بر اساس تفکیک جنسیتی

 

به نوع کوله پشتی دقت کنید

قبل از خرید باید نوع کوله پشتی مورد نظر خود را انتخاب کنید اینکه شما کوله پشتی را برای کوهنوردی، کوهپیمایی، طبیعت گردی یا صخره نوردی خریداری می‌کنید مطمئناً در تعیین نوع کوله پشتی مؤثر خواهد بود. به این صورت که اگر قرار است در ارتفاعات بالاتر (معمولاً بالاتر از ۴۰۰۰ متر) اقدام به کوهنوردی یا صخره‌ نوردی نمایید وزن و راحتی کوله پشتی باید در اولویت قرار گیرد

 

وزن کوله پشتی

 مهمترین فاکتور برای انتخاب یک کوله پشتی مناسب، وزن و راحتی حمل آن است. اگر قرار است به مناطق صعب العبور بروید حتماً به لوازم حرفه ای همچون کلنگ نیاز خواهید داشت؛ بنابراین در کوله پشتی شما باید جایگاهی برای بستن کلنگ تعبیه شده باشد. در مجموع هنگام خرید کوله پشتی باید بر میزان راحتی کوله پشتی و وزن و همچنین امکانات موجود در آن توجه شود. بعد از همه این موارد به دوام پارچه یا عمر مفید کوله پشتی دقت شود. اگر فعالیت شما در ارتفاعات پایین‌تر (ارتفاع زیر ۴۰۰۰ متر ‌) باشد باید بگوییم که شامل کوهپیمایی و طبیعت گردی می گردد.

 

حجم و ظرفیت کوله پشتی کوهنوردی

ظرفیت و حجم کوله پشتی کوهنوردی بر حسب لیتر اندازه‌گیری می‌شود و حجم کوله پشتی اغلب روی کوله نوشته می‌شود. وقتی صحبت از ظرفیت یا حجم کوله پشتی‌های کوهنوردی می‌شود آنها را به چهار گروه مختلف تقسیم بندی می‌کنند. کوله پشتی‌های کوچک با حجم کمتر از ۳۵ لیتر که اغلب برای راهپیمایی های یک روزه مورد استفاده قرار می گیرند. کوله‌های سایز متوسط حجم آنها بین ۳۵ الی ۵۵ لیتر است. کوله پشتی‌های بزرگ با حجم ۵۵ تا ۷۰ لیتر و کوله پشتی بسیار بزرگ نیز با حجم بیش از ۷۰ لیتر عرضه می شوند. کوهنورد متناسب با نیاز خود کوله را انتخاب و خریداری می کند.

 

به طول تنه کوله پشتی توجه کنید

هنگام خرید کوله پشتی کوهنوردی توجه کنید که طول نیم تنه شما با محدوده تنه مربوط به کوله پشتی مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت کوله پشتی بر روی پشت شما خیلی بالا یا خیلی پایین قرار می‌گیرد. همچنین کمربند باسن در کوله پشتی باید متناسب با دور کمر تنظیم شود.

 

کوله پشتی‌ها بر اساس تفکیک جنسیتی

امروزه کوله پشتی‌های مدرن دارای یک سری بندهای قابل تنظیم هستند و شما می‌توانید از طریق تنظیم بندها، کوله پشتی را در شرایط مناسب بر روی پشت قرار دهید. انتخاب یک کوله پشتی نامناسب در سرعت عمل و راحتی شما تاثیرگذار است. امروزه مدل‌های مختلف کوله پشتی های زنانه مختص کوهنوردی متناسب با آناتومی بانوان طراحی شده اند. به این صورت که در قسمت طول کوچکتر می‌باشند و در قسمت کمر به شکل مخروطی شکل طراحی شده‌اند. البته بانوانی که استایل آنها به استایل آقایان نزدیک تر است می‌توانند از کوله پشتی‌های مردانه استفاده کنند.

 

انواع کوله پشتی

کوله پشتی‌هایی که از جنس با دوام و با کیفیت ساخته شده‌اند اغلب در مقایسه با سایر کوله پشتی‌ها از وزن بیشتری برخوردارند چون در ساخت آنها از پارچه و متریال ضخیم‌تر استفاده شده است. کوله پشتی بزرگ مستلزم پر کردن آن است و همراه بردن کوله پشتی خیلی بزرگ شاید برای صعود چندان مناسب نباشد.  بنابراین کوله پشتی ای انتخاب کنید که بتوانید آن را پر نمایید چون اگر کوله پشتی به اندازه کافی پر نباشد در هنگام راه رفتن لوازمتان جابجا شده و بر تعادل شما تأثیر می‌گذارد.

 

کوله پشتی مناسب آلپاین

اینکه بخواهید در زمستان یک صعود بی‌نظیر را تجربه کنید و مسیر برفی را طی نمایید قطعاً به یک کوله پشتی مناسب نیاز دارید. کوله پشتی باید از جایگاه مناسب برای حمل طناب، جایگاه کلنگ و تبر یخ برخوردار باشد. باید بتوانید ابزارهایی مثل کارابین یا کوییک را به کوله پشتی متصل نمایید. حجم این قبیله از کوله پشتی‌ها بین ۳۰ الی ۴۵ لیتر است. در این نوع کوله پشتی معمولاً توری کوله پشتی تعبیه نشده است بلکه دارای پنل پشتی ایرکانتکت می‌باشد.

 

کوله پشتی‌های مناسب صخره‌نوردی

این نوع کوله پشتی ها معمولاً کوچک و در حجم‌های ۱۲ تا ۳۵ لیتر طراحی شده اند. جنس این نوع کوله پشتی‌ها از پارچه‌های ضخیم‌تر می باشد چرا که باید مقاومت بیشتری در برابر سایش داشته باشند. کوله پشتی صخره نوردی طوری طراحی شده که صخره نورد در هنگام عبور از شکاف‌های سنگی به آنها گیر نکند. همچنین صعود به صخره برای وی با کوله پشتی آزاردهنده نباشد. یک کوله پشتی صخره نوردی دارای کیف کمری، اتصالات و جیب‌های اضافی نمی باشد. بلکه در کوله پشتی صخره ‌نوردی یک جایگاه مخصوص برای اتصال طناب تعبیه شده است.

 

کوله پشتی مناسب رانینگ

دوندگان با توجه به مسافتی که می‌دوند و مقدار تجهیزاتی که باید حمل کنند، اقدام به خرید کوله پشتی می‌نمایند. به عنوان یک دونده باید به دنبال خرید کوله‌ای باشید که ۲ تا ۵ لیتر ظرفیت دارد. این کوله‌ها برای حمل آب، لوازم ضروری مثل تلفن همراه و مقداری کمی خوراکی طراحی شده‌اند. در برخی از کوله‌های راینینگ جایگاهی برای جیب مختص به حمل باتوم‌های تاشو تعبیه شده است. به جای کیسه آب در این نوع کوله پشتی‌ها از یک نوع قمقمه سیلیکونی تا شونده استفاده شده است به طوری که در قسمت تسمه‌های جلو جایگاه قمقمه‌های تاشو وجود دارد. کوله پشتی مناسب رانینگ از وزن کمی برخوردار است بنابراین دونده هنگام دویدن احساس راحتی دارد.

 

کوله‌ مناسب دره نوردی

مهم‌ترین خاصیت کوله‌های دره نوردی، ضد آب بودن آنها است. کوله ها به خاطر برخورد زیاد با سنگ‌ها و موانع زیادی که در مسیر وجود دارد از جنس پارچه برزنتی مقاوم در برابر سایش ساخته می‌شوند. همچنین این کوله‌ها دارای جیب‌های مخصوص برای قرار دادن لوازم ضروری می‌باشند.

 

کوله‌های مناسب برای مسافرت یا کوله گردی

برای برنامه‌های کوله گردی کوله‌های بسیار سبک وزن و مناسب که حجم آنها بالای ۵۰ لیتر است، عرضه می شوند. در این نوع کوله ها فضای زیادی برای قرار دادن لوازم تعبیه شده است. همچنین این نوع کوله‌ها طوری طراحی شده اند تا شما بتوانید در طول سفر کوله را به همراه خود حمل کنید و تمامی لوازم وسایل مورد نیاز خود را داخل کوله پشتی قرار دهید. در پیاده‌روی‌هایی با مسافت‌های کوتاه شما می‌توانید به جای کوله پشتی از جلیقه‌های اسکای رانینگ یا کیف کمری استفاده کنید.

 

کوله پشتی فریم دار داخلی و خارجی

کوله پشتی های فریم دار داخلی برای حمل بارهای سبک تا سنگین بسیار مناسب هستند. ساختاری این نوع کوله پشتی سفت تا نیمه سفت است و دارای میله‌های آلومینیومی مسطح یا ورقه‌های پلاستیکی می باشد. همچنین پنل پشتی به صورت کاملاً عمودی می‌باشد و ساختار آن باعث شده تا وزن کوله پشتی از شانه به باسن منتقل شود. همین موضوع باعث راحتی کوهنورد در هنگام کوهنوردی می‌شود. توجه داشته باشید ساختار سفت و سخت کوله پشتی باعث زیاد شدن وزن کوله پشتی می‌شود. البته امروزه برخی از کوله پشتی‌های فریم دار داخلی دارای میله‌هایی هستند که قابلیت جابجایی دارند تا در صورت لزوم بتوانید وزن کوله پشتی را کاهش دهید. کوله پشتی‌هایی با فریم داخلی معمولاً ظرفیتشان بیش از ۴۰ لیتر می‌باشد.

کوله پشتی های فریم دار خارجی برای بارهای سنگین یا بسیار سنگین بسیار مناسب هستند. این کوله پشتی دارای بند شانه، کمربند باسن، قاب آلومینیومی و یک کوله می‌باشد. قاب آلومینیومی بارهای سنگین را تحمل می‌کند. یک کوله پشتی فریم دار خارجی با ظرفیت ۵۰ لیتر معمولاً دارای ۲۰۰۰ گرم وزن است. یکی از مزیت‌های این نوع کوله پشتی وجود بندهای قابل تنظیم می باشد.

 

جمع بندی

توجه داشته باشید اینکه شما به چه نوع ظرفیتی از کوله پشتی نیاز دارید بستگی به حجم تجهیزات و لوازم مورد نیازتان دارد.به عنوان یک قاعده کلی در زمان خرید لوازم کوهنوردی معمولاً کوهنوردان کوله پشتی خریداری می‌کنند که بین ۲۰ تا ۳۰ لیتر ظرفیت داشته باشد. همچنین در فصل زمستان برای یک کوهنوردی چند روزه شما به تجهیزات فنی مانند طناب، کلاه ایمنی، کفش‌های برفی و غیره نیاز دارید. کوهنوردان متناسب با سلیقه و نیاز خود تجهیزات را انتخاب می‌کنند. دسته‌بندی کوله پشتی‌ها معمولاً بر اساس طول سفر انجام می‌گیرد.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب