راهنمای خرید انواع چرخ ماهیگیری

6 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
راهنمای خرید انواع چرخ ماهیگیری
چکیده مقاله :

انتخاب چرخ ماهیگیری مناسب، بسیار مهم است چرا که چوب ماهیگیری بدون چرخ کار‌آیی خاصی ندارد، حال در این مقاله ما تمامی مواردی را که برای خرید چرخ ماهیگیری لازم است را بیان می کنیم.

یکی از مهمترین تجهیزات ماهیگیری چرخ ماهیگیری است. همچنین یکی از ارکان موفقیت در صید ماهی، چرخ ماهیگیری می باشد. چرخ ماهیگیری همواره ماهیگیران آماتور را از ماهیگیران حرفه ای جدا می کند.اگر به حرفه ماهیگیری علاقمند هستید باید بدانید که بدون تجهیزات استاندارد، رسیدن به نتیجه مطلوب غیرممکن است. شما باید متناسب با هدف شکار اقدام به خرید ابزار و تجهیزات شکار نمایید. بنابراین پیشنهاد می کنیم که قبل از خرید با انواع چرخ ماهیگیری و کاربردهای آن آشنا شوید. همچنین بهتر است در زمینه قطعات چرخ و برندهای فعال در این زمینه شناخت لازم را کسب نمایید.

 

قیمت انواع چرخ ماهیگیری در کمپ تولز: خرید چرخ ماهیگیری

معرفی انواع چرخ ماهیگیری

چرخ ماهیگیری از اجزای مختلفی تشکیل شده است که با توجه به نوع آن، اجزا هم متفاوت خواهد بود. با وجود این، چرخ های صید ماهی دارای اجزای مشترکی هستند که می توانیم به اسپول، بلبرینگ، سیستم کلاچ، سیستم ترمز و ... اشاره کنیم. امروزه انواع چرخ ماهیگیری به بازار عرضه شده است که هر کدام دارای قابلیت های خاص خود هستند به طوری که مناسب یک محیط خاص و شکار ماهی های خاص می باشند.

  1. چرخ ماهیگیری اسپینینگ
  2. چرخ ماهیگیری اسپین کست
  3. چرخ ماهیگیری بایت کاستینگ یا دریایی
  4. چرخ ماهیگیری پشه
  5. چرخ ماهیگیری بایت رانر

 

معرفی انواع چرخ ماهیگیری

 

چرخ ماهیگیری اسپینینگ

چرخ اسپینینگ در گروه چرخ های اسپول ثابت قرار دارد و معمولا در دو نوع کلاچ جلو و کلاچ عقب به بازار عرضه می شود. این نوع چرخ طرفداران زیادی دارد به این صورت که جزو پرفروش ترین چرخ های ماهیگیری در ایران محسوب می شود. از این نوع چرخ ماهیگیری برای صید انواع ماهی کپور، ماهی قزل آلا و ماهی های مهاجم استفاده می شود.

 

چرخ ماهیگیری اسپین کست

این نوع چرخ یک مکانیزم ساده و در عین حال کاربردی دارد و به همین خاطر یک ابزار مناسب برای ماهیگیران مبتدی محسوب می شود. چرخ اسپین کست طوری طراحی شده که حالتی سر بسته دارد و نخ ماهیگیری از سوراخ موجود در آن وارد اسپول می شود. با چرخ ماهیگیری اسپین کست نگران پیچ خوردگی و گره خوردگی بند ماهیگیری نباشید. توجه داشته باشید که قدرت این نوع چرخ در مقایسه با سایر چرخ های ماهیگیری کمتر است و البته از قیمت ارزان تری برخوردار است. برای صید ماهی های کوچک و متوسط رودخانه می توانید از چرخ ماهیگیری اسپین کست استفاده کنید.

 

قیمت نخ ماهیگیری 

 

چرخ ماهیگیری بایت کاستینگ یا دریایی

این نوع چرخ ماهیگیری یکی از قوی ترین و پیشرفته ترین چرخ های ماهیگیری محسوب می شود. از این چرخ برای صید انواع ماهی بزرگ استفاده می شود. با کمک چرخ ماهیگیری بایت کاستینگ می توانید در دریا به صید ماهی های بزرگ بپردازید چون این نوع چرخ ماهیگیری از قدرت بسیار زیادی برخوردار است. پایه کوتاه این نوع چرخ قابلیت نصب بر روی چوب های بزرگ ماهیگیری دریایی را دارد. توجه داشته باشید که کار کردن با این نوع چرخ به مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد و برای ماهیگیران حرفه ای یک انتخاب عالی محسوب می شود. به عبارتی اگر قصد صید ماهیان آب های شور دریا و رودخانه را دارید، حتماً از چرخ ماهیگیری بایت کاستینگ استفاده کنید.

 

چرخ ماهیگیری بایت کاستینگ یا دریایی

 

چرخ ماهیگیری پشه

علت نامگذاری این نوع چرخ به چرخ ماهیگیری پشه بخاطر قرارگیری آن بر روی لنس های فلای یا پشه است که برای ماهیگیری به سبک فلای یا پشه کاربرد دارد. توجه داشته باشید که این نوع چرخ ماهیگیری کلاچ و اسپول ندارد بنابراین برای ماهیگیری در کنار رودخانه های آرام و اسکله های کم عمق مناسب است. چرخ ماهیگیری پشه یا فلای دارای یک قرقره است که برای جمع و پهن شدن نخ از آن استفاده می شود و کار با آن بسیار ساده و راحت است.

 

چرخ ماهیگیری بایت رانر

اگر بخواهیم از سنگین ترین و حجیم ترین چرخ ماهیگیری اسم ببریم باید بایت رانر را در گزینه اول فهرست چرخ های سنگین ماهیگیری قرار دهیم. این نوع چرخ دارای کلاچ جلو و عقب است. البته کلاچ جلو از کلاچ عقب قوی تر می باشد. همچنین این دو کلاچ دارای یک دسته میانی هستند که بین دو کلاچ سوئیچ می شوند. یکی از مزیت های این نوع چرخ ماهیگیری گنجایش نخ است به طوری که 200 تا 300 متر نخ ماهیگیری را روی خود قرار می دهد. قیمت این نوع چرخ در مقایسه با سایر چرخ ها خیلی بیشتر است و از آن اغلب برای صید ماهی کپور استفاده می شود.

 

 

برندهای برتر و موفق چرخ های ماهیگیری

در ادامه مطلب به معرفی کوتاه و مختصر برندهای فعال در ساخت تجهیزات ماهیگیری در جهان و ایران می پردازیم. برندهایی که سردمدار تولید و طراحی قطعات مختلف انواع چرخ ماهیگیری هستند شامل برند پن، برکلی، شیمانو، وی ام سی، شکسپیر، دی ای ام یا دام و موستاد می باشند. البته در کشور ایران نیز برندهای مطرح های در زمینه عرضه تجهیزات ماهیگیری موفق عمل نموده اند و توانسته اند رضایت ماهیگیران حرفه ای را جلب نمایند. این برندها شامل برند ریل اسکینگ، یاموشی، ژون های، اسپرو، آلبا استار، هان لانگ و ناباکس می باشند. هر چند برندهای دیگری در زمینه طراحی و تولید قطعات چرخ های ماهیگیری فعالیت دارند که برای جلوگیری از طولانی شدن مطلب از معرفی آن ها صرفنظر می کنیم.

 

 

 

برندهای برتر و موفق چرخ های ماهیگیری

 

نحوه انتخاب چرخ ماهیگیری مناسب

یکی از روش های انتخاب چرخ ماهیگیری لحاظ نمودن نوع قطعات آن و تعداد قطعات می باشد. یک چرخ مناسب ماهیگیری باید از اجزای مناسب و کارآمدی برخوردار باشد تا بتواند یک چرخ ماهیگیری بی نقص و کامل باشد. در هنگام خرید چرخ ماهیگیری به قطعات و همچنین مونتاژ چرخ ماهیگیری توجه کنید. در ادامه مطلب به اجزای مختلف چرخ ماهیگیری و ویژگی های آن ها اشاره می کنیم.

 

 

بیشتر بخوانید: وسایل مهمی که قبل از رفتن به ماهیگیری باید داشته باشید

 

کاسه یا اسپول چرخ ماهیگیری

اسپول بزرگترین قطعه چرخ ماهیگیری محسوب می شود. اسپول محلی است که نخ ماهیگیری به دور آن پیچیده می شود؛ بنابراین هنگام خرید به ظرفیت اسپول توجه داشته باشید. البته بر روی بدنه اسپول چرخ ماهیگیری، ظرفیت نخ و ضخامت نخی که مناسب چرخ است، درج شده است. شما می توانید آن را با اهداف خود و نوع صید مقایسه کنید و در صورت نیاز اقدام به خرید نمایید. جنس اسپول از آلومینیوم یا گرافیت است. البته اسپول های قدیمی از چدن و برنج ساخته می شدند. اسپول آلومینیومی دوام بیشتری دارد در حالی که اسپول گرافیتی از وزن کمتری برخوردار می باشد.

 

کلاچ و ترمز چرخ ماهیگیری

 

سیستم کلاچ و ترمز چرخ برای جمع شدن نخ و کنترل سرعت تعبیه شده است. ترمز چرخ یا همان قفل چرخ باید به محض فشار دادن اهرم اقدام به قفل چرخ نماید. به عبارتی، سیستم کلاچ چرخ ماهیگیری مجموعه ای از واشرهای قرار گرفته بر روی میله محرکه است که با به دام افتادن ماهی، امکان مدیریت حرکت ماهی را برای ماهیگیر فراهم می نماید. همچنین میزان فشاری که ماهیگیر بر کلاچ وارد می کند در میزان سبکی و سفتی حرکت نخ نقش دارد. چرخ های ماهیگیری براساس کلاچ به سه نوع کلاچ جلو، کلاچ عقب و دو کلاچه تقسیم می شوند. از کلاچ عقب برای صید ماهی های سبک و از کلاچ جلو برای صید ماهی های مهاجم و ماهی های سنگین استفاده می شود.

 

 

کلاچ و ترمز چرخ ماهیگیری

 

ضریب چرخ دنده

ضریب چرخ دنده بر روی شتاب و سرعت جمع آوری نخ تاثیر دارد و عدد مناسب ضریب چرخ دنده با توجه به هدف شما باید انتخاب شود. سرعت جمع آوری نخ و امکان پرتاب زیاد نخ برای صید ماهی های بزرگ دریایی مناسب است در حالی که این موضوع در مورد صید ماهی های کوچک احتمالا باعث پاره شدن دهان ماهی های سبک و کوچک شود. ضریب چرخ دنده نسبت حرکت اهرم قرقره به سرعت چرخش نخ به دور اسپول می باشد.

 

جمع بندی

در این مقاله به انواع چرخ ماهیگیری و ویژگی های خاص آنها اشاره کردیم و اینکه متناسب با هدفتان از صید، اقدام به خرید چرخ ماهیگیری نمایید. مونتاژ قوی چرخ ماهیگیری و تناسب بین چرخ و لنس ماهیگیری از جمله مواردی هستند که هنگام خرید چرخ باید به آن ها توجه شود.

 

معرفی پرفروش ترین لوازم ماهیگیری

به کمک نکته هایی که در این مقاله ذکر شده است شما می توانید انتخاب و خرید آگاهانه ای داشته باشید. در زیر محصولات محبوب و پرفروش لوازم ماهیگیری سایت کمپ تولز معرفی شده است که بر اساس نیاز خود می توانید بهترین خرید را داشته باشید.

 

 

نخ ماهیگیری استتار بلدوزر

نخ ماهیگیری استتار بلدوزر یک نخ ماهیگیری قدرتمند با قابلیت کمترین حالت دید برای ماهی مخصوصا در آب های مردابی و دارای رنگ می باشد. این نخ در آب کاملا به شکل خزه در می آید. این نخ ماهیگیری در متراژ 100 متر موجود می باشد و تست خشک مناسبی دارد و به شما این اطمینان را می دهد تا هر ماهی را از آب بیرون بکشید. 

 

نخ ماهیگیری استتار بلدوزر

مشاهده محصول در کمپ تولز

 

 

چرخ ماهیگیری کوانهای مدل SG-7000

چرخ ماهیگیری QUNHAI مدل SG7000 یک محصول بسیار زیبا و خوشدست می باشد که لذت ماهیگیری را برای شما دوچندان می کند. جنس بدنه چرخ ماهیگیری از فلز و پلاستیک محکم ، و بسیار مقاوم در برابر ضربه و فشار می باشد.

 

چرخ ماهیگیری کوانهای مدل SG-7000

 

مشاهده محصول در کمپ تولز

 

زنده نگهدار شناور دار سایز 40

 

زنده نگهدار شناور دار سایز 40

مشاهده محصول در کمپ تولز

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

امتیاز شما به مقاله :
۱۴۰۲/۴/۱۵ پنج شنبه

دانلود فایل صوتی و پی دی اف راهنمای خرید انواع چرخ ماهیگیری

تمامی متن مقاله راهنمای خرید انواع چرخ ماهیگیری را می توانید به صورت pdf و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد.

دانلود فایل صوتی - 9.47 MB
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب