پانچو کوهنوردی چیست و چه کاربردی دارد؟

6 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
پانچو کوهنوردی چیست و چه کاربردی دارد؟
چکیده مقاله :

پانچو یک پوشش ضد‌آب، بسیار سبک و کم حجم است که هدف اصلی تولید و طراحی آن محافظت کوهنوردان و طبیعت‌گردان در برابر خیس شدن می‌باشد برای اگاهی بیشتر در مورد پانچو تا انتها با ما همراه باشید.

پانچو کوهنوردی چیست و چه کاربردی دارد؟

کوهنورد و طبیعت گردی که می‌خواهد مسافت طولانی را در هوای سرد کوهپیمایی کند قطعاً به پانچو نیاز دارد چون هوای سرد و خستگی راه انرژی کوهنورد را کاهش داده است و اگر به این شرایط، باران و خیس شدن هم اضافه شود به احتمال زیاد شرایط برای سرمازدگی و عواقب آن مهیا خواهد بود. کوهنورد می تواند این پوشش سبک و کم حجم را روی لباس‌های خود بپوشد. پانچو تمامی سطح بدن و کوله پشتی وی را می‌پوشاند و از خیس شدن جلوگیری می‌کند و حتی می‌تواند جان کوهنورد را در یک روز سرد بارانی نجات دهد.

 وقتی پوششی همچون پانچو به همراه داشته باشید دیگر نیاز نیست که هنگام بارش باران در طی کوهپیمایی توقف نمایید و می‌توانید با خیال آسوده به راه خود ادامه دهید.

 

پانچو کوهنوردی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

مزیت های استفاده از پانچو

از جمله مزیت‌های استفاده از پانچه کوهنوردی می‌توانیم به سبکی، حجم کم،ارزان بودن و کاربردهای آن اشاره کنیم. پانچو آنقدر سبک است که کوهنورد می‌تواند آن را در جیب کت یا حتی زیپ بالای کوله پشتی جای دهد و در مواقع نیاز به راحتی بر روی سایر لباس‌ها و حتی کوله‌پوشی خود بپوشد.

 

نکاتی که هنگام خرید پانچو باید مد نظر قرار دهید

  1. پانچو تنگ نباشد
  2. پانچو آستین دار یا بدون آستین
  3. رنگ پانچو
  4. پانچو یکبار مصرف
  5. جیب و زیپ پانچو

 

نکاتی که هنگام خرید پانچو باید مد نظر قرار دهید

 

پانچو تنگ نباشد

پانچو برخلاف سایر لباس‌ها گشاد است به طوری که به اندازه کافی هوا در زیر آن جریان پیدا می‌کند. پانچوی بارانی از پارچه‌های ضد آب تولید شده است و نباید تنگ باشد چون این پوشش ضد تعریق نیست و قابلیت تنفس ندارد و در صورت تنگ بودن باعث تعریق کوهنورد می‌شود.

 

پانچو آستین دار یا بدون آستین

پانچویی انتخاب کنید که در هنگام پوشیدن دستان شما آزادی عمل داشته باشد تا در مواقع نیاز به راحتی بتوانید به زیپ لباس‌ها یا حتی جیب‌های خود دسترسی داشته باشید.

 

رنگ پانچو

هنگام خرید پانچو به رنگ آن توجه کنید برخی از پانچوها مخصوص عکاس طبیعت و بازدید کنندگان حیات وحش هستند چون پوشش آنها باید با طبیعت همخوانی داشته باشند تا بتوانند به راحتی خود را استتار نموده و از حمله حیوانات در امان نگه دارند. البته کوهنوردانی که به نواحی کوهستانی و برخیز سفر می‌کنند بهتر است از پانچوهایی در رنگ‌های گرم و شاد مانند قرمز و نارنجی استفاده کنند تا در صورت گم شدن، سایر افراد بتوانند آنها را به راحتی از روی رنگ لباسی که در تضاد با طبیعت است، پیدا کنند.

 

رنگ پانچو

 

پانچو یکبار مصرف

امروزه استفاده از پانچوهای بارانی یکبار مصرف در بین طبیعتگردها، کوهنوردان و حتی شهروندان بعضی از شهرهای پرباران رایج شده است. توجه داشته باشید خرید پانچوهای یکبار مصرف چندان به صرفه نیست و اینکه به لحاظ حفاظت از محیط زیست استفاده از آن پیشنهاد نمی‌شود. شما به جای آن می‌توانید نوعی پانچو تهیه کنید که قابل شستشو باشد.

 

جیب و زیپ پانچو

جیب های پانچوهای بارانی باید با زیپ بسته شود تا کوهنورد بتواند وسایلی همچون گوشی همراه را داخل جیب قرار دهد بدون آنکه نگران خیس شدن آن باشد. پانچو باید مقاوم و درزهای آن کاملاً مهروموم شده باشد تا مانع ورود آب به داخل ‌شود.

 

انواع پانچو

ازانواع پانچو می‌توانیم به پانچو کوله‌دار، پانچو بارانی، پانچو استتار و پانچو دوچرخه سواری اشاره کنیم.

  1. پانچو کوله دار
  2. پانچو بارانی
  3. پانچو استتار
  4. پانچو دوچرخه سواری
  5. پانچو کوهنوردی

 

انواع پانچو

 

پانچو کوله دار

در پانچوی کوله‌دار فضایی برای کوله در قسمت پشتی تعبیه شده است که با کمک آن می‌توانید کوله‌های سایز بزرگ را از خیس شدن دور نگه دارید و زمانی که به این فضا نیاز نباشد می‌توانید با دکمه‌هایی که بر روی پانچو طراحی شده است پانچو را جمع کنید.

 

پانچو بارانی

پانچو بارانی اغلب دارای آستین و مچ بند قابل تنظیم است. همچنین این نوع پانچو دارای زیپ و دکمه می باشد. پانچو بارانی تا پایین زانو را پوشش می‌دهد و به طور کامل از سر و دست ‌ها در مقابل نفوذ آب محافظت می‌کند.

 

پانچو استتار

اگر علاقمند به عکاسی در طبیعت و ساخت مستندهای حیات وحش هستید، این پانچو برای شما بهترین انتخاب است. توجه داشته باشید اگر قصد شما صرفاً کوهنوردی و طبیعت گردی است بهتر است از این مدل پانچو استفاده نکنید.

 

پانچو استتار

 

پانچو دوچرخه سواری

پانچو دوچرخه سواری بدون آستین و کلاه است و تا زانو را پوشش می‌دهد. داخل این مدل پانچو دو حلقه طراحی شده تا دوچرخه سوار بتواند دست‌هایش را از آن عبور دهد و دسته دوچرخه را بگیرد. پانچو‌های دوچرخه سواری دارای نوارهای شبرنگ هستند تا دوچرخه سوار بتواند در تاریکی شب به مسیر ادامه دهد و امنیت بیشتری داشته باشد.

 

پانچو کوهنوردی

پانچوها اغلب از جنس نایلون هستند و در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاومند، اینکه از پانچوی کوهنوردی یا پانچویی بارانی استفاده کنید، بستگی به نیاز شما دارد اما اگر آزادی عمل بیشتری حین حرکت می‌خواهید بهتر است از پانچو‌های بدون آستین استفاده کنید ولی اگر پوشش کامل بدن مدنظر است پانچوهای آستین‌دار را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

کاربردهای پانچو

پانچو علاوه بر اینکه یک پوشش ضد باران محسوب می‌شود می‌تواند به عنوان یک زیرانداز سبک و راحت مورد استفاده قرار گیرد. شما از پانچو می‌توانید به عنوان یک استراحتگاه یا پناهگاه موقت استفاده کنید.

از پانچو به عنوان کیسه خواب استفاده کنید به این صورت که می‌توانید با قرار دادن یک پتو داخل آن و پیچیدن آن به دور خود از آن به عنوان کیسه خواب استفاده نمایید. البته توجه داشته باشید برای طبیعت گردی و کوهنوردی حتماً باید همراه خود کیسه خواب داشته باشید اما اگر کیسه خواب شما در اثر رطوبت خیس شد می‌توانید از پانچو و یک پتوی مسافرتی به عنوان کیسه خواب استفاده کنید.

اگر در جایی به سر می‌برید که آب آشامیدنی در دسترس نیست شما می‌توانید از پانچو کوهنوردی برای جمع آوری آب هم استفاده کنید چون پانچو ضد آب است و قطرات باران از آن عبور نمی‌کند. از پانچو برای نگهداری مواد غذایی استفاده کنید به این صورت که مواد غذایی فاسد شدنی را داخل پانچوی کوهنوردی قرار داده و آن را در زیر برف قرار دهید یا در هوای سرد آن را از درخت آویزان کنید تا هم از گزند حیوانات در امان بماند و هم برای مدت طولانی‌تری قابل استفاده باشد.

 

کاربردهای پانچو

 

جمع بندی

در فصول سرد و بارانی سال برای اینکه برنامه‌های کوهنوردیتان مختل نشود به پوششی نیاز دارید که از خیس شدن در امان بمانید. با پوشیدن پانچوی کوهنوردی در زمان بارش برف و باران و وزش باد هم می توانید به کوهپیمایی و طبیعت گردی خود ادامه دهید. توجه داشته باشید که در صورت نامناسب بودن پوشش کوهنوردان در مقابل برف و باران احتمال آسیب‌های جدی مانند سرما زدگی وجود دارد.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

امتیاز شما به مقاله :
۱۴۰۲/۹/۲۵ شنبه

دانلود فایل صوتی و پی دی اف پانچو کوهنوردی چیست و چه کاربردی دارد؟

تمامی متن مقاله پانچو کوهنوردی چیست و چه کاربردی دارد؟ را می توانید به صورت pdf و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد.

دانلود فایل صوتی - 7.53 MB
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب