راهنمای خرید عصای کوهنوردی

6 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
راهنمای خرید عصای کوهنوردی
چکیده مقاله :

عصای کوهنوردی یک ابزار بسیار کاربردی محسوب می شود چون به کوهنورد کمک می کند در محیط های برفی یا ناهموار به راحتی حرکت کند و انرژی و ریتم حرکتی خود را برای پیمایش بقیه مسیر مدیریت نماید.

راهنمای خرید عصای کوهنوردی

عصای کوهنوردی یک ابزار بسیار کاربردی محسوب می شود چون به کوهنورد کمک می کند در محیط های برفی یا ناهموار به راحتی حرکت کند و انرژی و ریتم حرکتی خود را برای پیمایش بقیه مسیر مدیریت نماید. به همین خاطر هنگام خرید عصای کوهنوردی باید یکسری از فاکتورهای را مد نظر قرار دهید.

 

مزایای استفاده از عصای کوهنوردی

به کمک عصای کوهنوردی می‌توانید از ارتفاع برف، شن، ماسه یا سفتی زمینی که در آن حرکت می کنید، آگاه شوید. همچنین عصای کوهنوردی تا حد زیادی فشارهایی که از سطح زمین به قسمت هایی از بدن همچون مچ دست و پا وارد می شود را کاهش می دهد. در این میان از عصای کوهنوردی می‌توانید به عنوان ستون برای چادر استفاده کنید یا حتی در لحظات استراحت به آن تکیه دهید و در شرایطی اگر حیوانات وحشی به شما حمله کنند، می‌توانید با عصای کوهنوردی از خود دفاع کنید.

برخی از مطالعات نشان داده است که عصای کوهنوردی می‌تواند فشار وارد بر زانوها را تا ۴۰ درصد به خصوص در سراشیبی‌های طولانی کاهش دهد. همچنین استفاده از این ابزار در هنگام پیاده‌روی باعث صرفه‌جویی در انرژی و کاهش درد زانو می‌شود.

 

مزایای استفاده از عصای کوهنوردی

 

جنس بدنه عصای کوهنوردی

عصای کوهنوردی معمولاً از موادی ساخته می شود که علاوه بر وزن سبک از استحکام زیادی برخوردار باشد. البته در ساخت این عصا از آلومینیوم یا کربن استفاده می شود. با وجود این، در ساخت بیشتر عصاهای کوهنوردی از آلومینیوم 6063 که سخت ترین نوع آلومینیوم محسوب می شود، استفاده شده است و همین موضوع استانداردی برای تولید عصاهای کوهنوردی رده بالا به شمار می رود.

 

دسته عصای کوهنوردی

اغلب عصاهای کوهنوردی دارای یک دسته صاف هستند در حالی که شکل برخی دیگر شبیه به عصاهای چوبی کلاسیک است. طراحی دسته عصا اهمیت زیادی دارد چون سبب استفاده راحت از دسته می شود. فراموش نکنید که جنس ماده به کار رفته در دسته عصا مهم است چون عصا زمان زیادی در دست کوهنورد قرار می گیرد بنابراین باید توجه داشته باشید که دسته آن به شکل آرگونومیک و مطابق با آناتومی دست انسان باشد تا از خسته شدن بیش از حد دست هنگام نگهداری عصا جلوگیری شود.

 همچنین جنس مواد به کار رفته در دسته عصا باید به گونه ای باشد که اگر کوهنورد تایم زیادی عصا را در دست گرفت، دسته عصا از دست کوهنورد لیز نخورد. در ساخت دسته عصا اغلب از چوب پنبه یا فوم استفاده می شود که هم نرم و راحت است و هم از لیز خوردن عصا در دست کوهنورد جلوگیری می کند.

 

دسته عصای کوهنوردی

 

قابلیت آنتی شوک

سیستم آنتی شوک در عصای کوهنوردی به گونه ای است که در قسمت داخلی دسته، فنری تعبیه شده و به این صورت فشاری که هنگام کوهنوردی به پا و قوزک کوهنورد وارد می شود را به دست وی انتقال می دهد. این قابلیت در عصای کوهنوردی برای زمین هایی با سطح نرم یا برای حرکت رو به پایین بسیار مناسب است و به حفظ تعادل و حفظ انرژی در کوهنورد کمک می کند اما اگر زمین زیر پای کوهنورد سخت باشد با انتقال بیشتر فشار به دست وی و لرزش زیاد ممکن است مشکلاتی برای تعادل کوهنورد ایجاد شود.

 

تغییر اندازه

در مجموع عصاهای کوهنوردی دارای دو نوع مکانیزم برای تغییر اندازه یا طول هستند از جمله این مکانیزم ها می‌توانیم به مکانیزم ضامنی و مکانیزم پیچی اشاره کنیم. توجه داشته باشید که فقط در برخی از عصاهای کوهنوردی قابلیت تغییر اندازه تعبیه شده است. تغییر اندازه معمولاً در دو یا سه مرحله انجام می شود به این صورت که کوهنورد با باز کردن ضامن عصا یا پیچش بدنه می‌تواند ارتفاع آن را تغییر دهد.

عصاهایی که دارای قابلیت تغییر اندازه به صورت ضامنی هستند به این صورت کار می کنند که برای تغییر اندازه در هر مرحله باید ضامن قرار گرفته در کنار عصا را باز کرده و آن را به سمت انتهای عصا بکشید تا ارتفاع آن کم یا زیاد شود اما عصاهایی که قابلیت تغییر اندازه در آنها به صورت پیچی است در هر مرحله با پیچش بدنه عصا و حرکت دادن آن به سمت پایین، می‌توان ارتفاع عصا را کم یا زیاد کرد.

 

تغییر اندازه

 

تا شدن عصای کوهنوردی

برخی از عصاهای کوهنوردی قابلیت تا شدن دارند و به این خاطر طراحی شده اند که کوهنورد بتواند آن را در ابعادی کم جمع نموده و در کوله پشتی خود قرار دهد. با استفاده از این قابلیت کوهنورد می تواند اندازه عصای کوهنوردی را به دلخواه خود تغییر دهد. همچنین می تواند با چفت کردن دوباره ضامن یا چرخش عصا به صورت پاد ساعت گرد عصا را قفل کند تا اندازه آن در حین حرکت تغییر نکند.

 

گل عصا یا گل یخ

به همراه عصای کوهنوردی قطعات جانبی از قبیل گل برف یا گل یخ عرضه می شود. این ابزار کوهپیمایی را برای کوهنوردان راحت تر می کند. گل برف قطعه ای است که از ورود ناگهانی عصا در شکاف بین سنگ ها و صخره ها جلوگیری می کند. همچنین این قطعه مانع فرو رفتن کامل دسته عصا در برف و شن می شود. گل برف در قسمت انتهایی دسته و کمی بالاتر از شخمه بسته می شود. ساختار پیچی شکل گل برف باز و بسته شدن آن را راحت نموده است.

 

گل عصا یا گل یخ

 

شخمه

به قسمت نوک‌تیز قرار گرفته در قسمت انتهایی عصای کوهنوردی شخمه گفته می‌شود. برای شخمه معمولاً یک در پوش پلاستیکی تعبیه شده است تا در مواقعی که کوهنورد به آن نیازی ندارد بتواند به وسیله این درپوش روی شخمه را بپوشاند و از لغزیدن عصا بر روی زمین‌های سنگلاخی و یخی جلوگیری کند. شخمه از موادی همچون الماس، کاربیت یا تنگستن ساخته شده است چون این مواد ساختار محکمی دارند.

 

از عصای کوهنوردی به صورت تکی استفاده نکنید

اگر تمایل دارید از عصای کوهنوردی استفاده کنید بهتر است به صورت جفت از این عصا استفاده کنید چون استفاده از عصا به صورت تکی باعث افزایش فشار به یک دست می شود بنابراین کارکرد اصلی عصا یعنی کاهش فشارهای وارد شده از سطح را تا حدود خنثی می‌ کند.

 

از عصای کوهنوردی به صورت تکی استفاده نکنید

 

 انواع عصای کوهنوردی

عصای کوهنوردی با توجه به قابلیت جمع شدن در سه مدل دسته‌بندی شده است. عصا تلسکوپی از نوع سه تکه، مدل‌های تاشو و عصای کوهنوردی از نوع ترکیبی. عصاهای کوهنوردی از نوع تلسکوپی جز گزینه‌های بسیار مناسب و قوی محسوب می‌شوند چرا که قابلیت تنظیم دارند.

عصاهای تاشو سبک هستند و به علت کوچک بودن به راحتی جابجا می‌شوند. عصاهای کوهنوردی از نوع ترکیبی همانطور که از نامشان پیداست، ترکیبی از ویژگی‌های سایر مدل‌ها را در برگرفته اند.

 

جمع بندی

اگر قصد کوهنوردی یا طبیعت گردی دارید قطعاً به ابزاری همچون عصا یا باتوم کوهنوردی نیاز خواهید داشت. عصای کوهنوردی وسیله ای است که به کوهنورد کمک می کند در مسیرهای سخت و دشوار به راحتی حرکت کند و همچنین باعث افزایش میزان حفظ انرژی در زمان حرکت کوهنورد می‌شود. هنگام خرید عصای کوهنوردی باید فاکتورهایی از قبیل وزن، قابلیت آنتی شوک، جنس بدنه و طراحی دسته را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که در نظر گرفتن این موارد قطعاً تأثیر زیادی در انتخاب و خرید محصول با کیفیت دارد.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

امتیاز شما به مقاله :
۱۴۰۲/۹/۲۱ سه شنبه

دانلود فایل صوتی و پی دی اف راهنمای خرید عصای کوهنوردی

تمامی متن مقاله راهنمای خرید عصای کوهنوردی را می توانید به صورت pdf و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد.

دانلود فایل صوتی - 7.79 MB
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب