آیا رنگ طعمه ماهیگیری دارای اهمیت است؟

6 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
آیا رنگ طعمه ماهیگیری دارای اهمیت است؟
چکیده مقاله :

رنگ طعمه ماهیگیری در صید تأثیر دارد آیا و یا رنگ خاصی منجر به عملکرد بهتر می‌شود؟ ماهیان جذب کدام رنگ ها می‌شوند؟ پیشنهاد می کنیم که با این مطلب همراه باشید در ادامه به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

آیا رنگ طعمه ماهیگیری دارای اهمیت است؟

رنگ طعمه ماهیگیری در صید ماهی تأثیر دارد و رنگ خاصی منجر به عملکرد و نتیجه بهتر می‌شود، ماهیان جذب کدام رنگ ها می‌شوند. پیشنهاد می کنیم که با این مطلب همراه باشید در ادامه به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

 

آیا رنگ طعمه ماهیگیری دارای اهمیت است؟

 

نحوه تشخیص رنگ توسط ماهی ها

 ماهی ها رنگ را توسط سلول‌هایی به نام میله‌ای و مخروطی درک می‌کنند. میله‌ها از جمله سلول‌هایی هستند که در شرایطی که نور بسیار کم است کمک می‌کند ماهی بتواند رنگ‌ها را مشاهده نماید. به عبارتی، ماهی به کمک این سلول‌ها می‌تواند رنگ‌های سیاه، سفید و خاکستری را تشخیص دهد. در حالی که مخروط‌ها به ماهی کمک می‌کنند تا رنگ‌های مختلف را از هم تمیز دهد به این صورت که سیگنال‌هایی برای تفسیر رنگ‌ها به مغز ارسال می‌کند. طی تحقیقات مشخص شده که ماهی های ساحلی توانایی بهتری در تشخیص رنگ نسبت به ماهی‌هایی دارند که در عمق‌های مختلف ساکن هستند. البته علت این امر به محیط زندگی آنها برمی‌گردد.

 

بهترین رنگ طعمه مصنوعی

ماهیگیران حرفه‌ای با توجه به تجربه خود اقدام به انتخاب رنگ طعمه مصنوعی می‌کنند بنابراین اگر بخواهیم صرفاً یک رنگ را برای صید ماهی در نظر بگیریم طی تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته بهترین رنگ طعمه مصنوعی؛ رنگ علوفه طبیعی است. این رنگ برای آب‌هایی مناسب است که کاملاً شفاف و زلال هستند بنابراین اگر می‌خواهید از دریاچه‌ای که در آن دید کمتری وجود دارد، ماهی بگیرید باید رنگ طعمه مصنوعی برجسته‌تر باشد.

در چنین مواقعی بهتر است از رنگ‌های کاملاً تیره همچون آبی، سیاه یا رنگ‌های سفید استفاده کنید. این رنگ‌ها کنتراست قوی ایجاد می‌کنند در آبهایی که دید کمتری وجود دارد بنابراین عملکرد بهتری خواهید داشت.

 

بهترین رنگ طعمه مصنوعی

 

عوامل مؤثر در انتخاب رنگ طعمه ماهیگیری

از جمله عواملی که در انتخاب رنگی طعمه ماهیگیری بسیار مؤثر هستند و بر جذب رنگ‌ها تأثیر می‌گذارد شامل شفافیت آب، عمق آب، هوا و نور خورشید می باشد.

 

ارتباط آب‌های شفاف و رنگ طعمه ماهیگیری

آب‌های زلال و شفاف این امکان را به ماهی می‌دهد که بهتر بتواند رنگ‌های مختلف را تشخیص دهد چون در داخل این آب‌ها ذرات معلق کمتری مانند خاک و جلبک وجود دارد. این مواد رنگ را جذب می‌کند و چون در آب‌های زلال و شفاف هیچ چیز دیگری وجود ندارد که رنگ را جذب کند، رنگ‌های طعمه طبیعی بسیار واضح به چشم ماهی می‌آید.

 

خرید طعمه ماهیگیری

 

تأثیر عمق آب در تشخیص رنگ ها

 عمق آب در میزان شفافیت و همچنین میزان رنگ‌های موجود در آب که برای ماهی قابل مشاهده است، مؤثر می باشد. طیف رنگ شاملی نارنجی، زرد، قرمز، سبز، آبی، بنفش و نیلی است. باید توجه داشته باشید در عمق اقیانوس و عمق آب‌های ساحلی رنگ‌هایی که مشاهده می‌شود کاملاً متفاوت است به این صورت که آب‌های ساحلی شفافیت بسیار کمی دارند چرا که زباله‌هایی که به این آب‌ها وارد می‌شوند رنگ‌ها را به خود جذب می‌کنند همچنین رودخانه‌های خروشانی که به دریا می‌ریزند باعث می‌شوند که ماسه و رسوبات کف آب‌های ساحلی به هم بریزند و به عنوان ذرات معلق موجود در آب رنگ‌ها را جذب کنند.

ماهیانی که در عمق‌های مختلف و در دریاها زندگی می‌کنند اغلب در تشخیص رنگ‌های سبز و آبی بهتر عمل می‌کنند به طور مثال ماهی تن رنگ‌ها را به خوبی تشخیص می‌دهد در حالی که بیل ماهی در تشخیص رنگ زرد و سبز موفق‌تر عمل می کند.

 

آب و هوا و نور خورشید

یکی دیگر از عواملی که بر دید ماهی و دیدن طعمه مصنوعی تاثیرگذار است، آب و هوا و نور خورشید می‌باشد. به طور مثال در روزهایی که هوا کاملاً آفتابی است طعمه‌های ماهیگیری که بخش زیادی از آنها از فلز تشکیل شده نور را به خوبی منعکس می‌کنند. به عبارتی، آب و هوا بر میزان نور خورشید که به طعمه ماهیگیری و آب برخورد می‌کند تأثیر می‌گذارد در حالی هنگام هوای ابری بهتر است از طعمه‌هایی استفاده کنید که دارای رنگ فلورسنت هستند.

 

آب و هوا و نور خورشید

 

رنگ طعمه‌های ماهیگیری اهمیت دارد؟

جواب این سؤال بستگی به موقعیتی دارد که شما در آن ماهیگیری می‌کنید و اینکه ماهیان تا چه حد می‌توانند رنگ‌ها را ببینند و آن را تشخیص دهند. پیشنهاد می‌کنیم متغیرها را یادداشت کنید همچنین به فصلی که در آن قرار دارید و ساعتی از روز که قصد ماهیگیری دارید و شرایط آب و هوایی برای ماهیگیری توجه کنید.

همچنین فاکتورهایی همچون میزان شفافیت آب، عمق آب و نوع ماهی یا ماهیانی که قصد صید آنها را دارید، یادداشت نمایید. توجه به همه این موارد به شما کمک می‌کند تا بتوانید به رنگ مناسب طعمه ماهیگیری برسید. ماهیگیران با توجه به تجارب خود اقدام به انتخاب رنگ طعمه‌های مصنوعی می‌کنند چرا که برخی اعتقاد دارند که رنگ‌ها تأثیری در صید ماهی و میزان صید ندارد در حالی که برخی معتقدند که رنگ‌های زرد و قرمز جزء رنگ‌های کلیدی به شمار می‌روند. هرچند برخی از ماهی‌ها همچون کپورها نمی‌توانند رنگ‌ها را ببینند در حالی که در مقابل، تعدادی از رنگ‌های خاص برخی از ماهیان را به خود جذب می‌کند.

به طور مثال کپورها در مناطقی زیست می‌کنند که آب‌های گل آلود وجود دارد در نتیجه آنها نمی‌توانند ببینند بلکه از حس بویایی استفاده می‌کنند. دیدی کوتاه کپور باعث می‌شود که آنها نتوانند فاصله زیاد را ببینند و لازم است که آنها بر حس بویایی خود تکیه کنند. برخی معتقد هستند که طعمه‌هایی با رنگ صورتی موفقیت بیشتری در جذب و صید ماهی دارند. به عبارتی، رنگ فلورسنت صورتی تقریباً یکی از رنگ‌هایی است که بسیاری از ماهی‌ها می‌توانند آن را ببینند.

 

رنگ طعمه‌های ماهیگیری اهمیت دارد؟

 

تأثیرگذاری طیف های رنگ در طعمه های مصنوعی

رنگ قرمز دارای طول موج بلندتر و رنگ آبی دارای طول موج کوتاه‌تر است. رنگ‌های مرئی با افزایش عمق آب به سرعت تغییر پیدا می‌کنند و اینکه تغییر رنگ‌ها یا حذف آنها به چه عواملی بستگی دارد باید بگوییم که به شدت و زاویه تابش نور خورشید، میزان پوشش ابرها، زلالی و رنگ خود آب و وجود هر چیز معلقی در آب مانند علف یا پلانکتون بستگی دارد.

توجه داشته باشید در اقیانوس‌های زلال که دور از ساحل هستند کمتر از ۲۵ درصد از نوری که به سطح آب برخورد می‌کند بیش از ۹ متر در آب نفوذ خواهد کرد و اگر به عمق ۹۰ متری آب برسیم نور باقیمانده حدود 0/5 درصد از مقدار موجود در سطح آب می‌باشد؛ به عبارت دیگر، آنجا یک مکان تاریک است. البته در دریاچه‌ها و رودهای آب شیرین فرایند حذف نور بسیار شدیدتر است. رنگ قرمز نخستین رنگیست که ناپدید می‌شود و حدود ۴ تا ۶ متر در آب نفوذ می‌کند. این میزان نفوذ در آب گل آلود بسیار کمتر است و در مراحل بعدی رنگ نارنجی و سپس رنگ زرد، سبز، بنفش و رنگ‌های مایل به آبی حذف می شود. در مجموع هرچه عمق آب بیشتر باشد قطعاً نور به صورت چشمگیرتری کاهش پیدا می‌کند و مکان تاریک‌تر به نظر می‌رسد.

 

قیمت وسایل ماهیگیری

 

به طور مثال اشیا سفید به رنگ آبی یا خاکستری مشاهده می‌شود و این تغییر رنگ به آبی یا خاکستری با عمق آب به سرعت افزایش پیدا می‌کند در حالی که اجسام قرمز سطح آب شروع به تغییر رنگ به قهوه‌ای تیره یا سیاه می‌کنند. توجه داشته باشید در عمق ۱۲ متری حتی اگر آب بسیار شفاف و زلال هم باشد رنگ ها به صورت سایه‌هایی از رنگ خاکستری، آبی و سیاه خود را نشان می‌دهند.

یک طعمه مصنوعی که قرمز رنگ است در عمق ۱۲ متری سیاه به نظر می‌رسد یا ممکن است خاکستری یا قهوه‌ای بسیار تیره به نظر برسد. ماهیگیران هر کدام متناسب با تجربه خود در مورد رنگ طعمه مصنوعی صحبت خواهند کرد ما توصیه می‌کنیم هنگام انتخاب لور یا قاشقک رنگ طعمه را در اولویت قرار ندهید و به عواملی همچون اندازه طعمه، وزن، عملکرد، شکل ظاهری و سرعت طعمه توجه کنید.

 

تأثیرگذاری طیف های رنگ در طعمه های مصنوعی

 

جمع بندی

وقتی نور خورشید از آب عبور می‌کند رنگ‌ها یکی پس از دیگری ناپدید می‌شوند همچنین شدت یا روشنایی نور با سرعت در زیر آب کاهش پیدا می‌کند و جذب نور برای طول موج‌های طولانی در بیشتر از طول موج‌های کوتاه‌تر است؛ بنابراین تمام رنگ‌ها با افزایش عمق آب به سرعت تغییر می‌کنند البته میزان افت و تغییر رنگ بستگی به شدت نور خورشید و نوع جایگاه خورشید دارد. اینکه خورشید در بالای سر ما قرار دارد یا در افق می‌تواند بر میزان افت رنگ تأثیر داشته باشد. همچنین اینکه آسمان ابری باشد یا آب شفاف و زلال باشد یا اینکه ماده معلق داخل آب باشد همه در افت رنگ مؤثر است.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

امتیاز شما به مقاله :
۱۴۰۲/۹/۱۶ پنج شنبه

دانلود فایل صوتی و پی دی اف آیا رنگ طعمه ماهیگیری دارای اهمیت است

تمامی متن مقاله آیا رنگ طعمه ماهیگیری دارای اهمیت است را می توانید به صورت pdf و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد.

دانلود فایل صوتی - 9.46 MB
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب