راهنمای خرید طعمه ماهیگیری

6 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
راهنمای خرید طعمه ماهیگیری
چکیده مقاله :

سؤالی که ماهیگیران تازه کار با آن روبه رو هستند. اینکه طعمه طبیعی بهتر است یا طعمه مصنوعی و هنگام خرید طعمه چه فاکتورهایی را مد نظر قرار دهید، موضوعی است که در این مطلب پیرامون آن صحبت خواهیم کرد.

کدام طعمه ماهیگیری بهترین نتیجه را خواهد داشت، سؤالی که ماهیگیران تازه کار با آن روبه رو هستند. اینکه طعمه طبیعی بهتر است یا طعمه مصنوعی و هنگام خرید طعمه چه فاکتورهایی را مد نظر قرار دهید، موضوعی است که در این مطلب پیرامون آن صحبت خواهیم کرد.

 

راهنمای خرید طعمه ماهیگیری

  1. انتخاب طعمه ماهیگیری
  2. وزن و اندازه طعمه ماهیگیری
  3.  جنس محصول
  4. نوع طعمه
  5. قیمت طعمه ماهیگیری

 

راهنمای خرید طعمه ماهیگیری

 

انتخاب طعمه ماهیگیری

ماهیگیری برای برخی از افراد به یکی از جذاب‌ترین و در عین حال هیجان انگیزترین کارهای تفریحی تبدیل شده است و در این میان برای ماهیگیری نیاز به یک سری تجهیزات و امکانات دارید. البته مهارت یک ماهیگیر تا حد زیادی به طعمه‌ای بستگی دارد که وی برای صید ماهی از آن استفاده می‌کند. انتخاب طعمه ماهیگیری به اندازه تجهیزات ماهیگیری اهمیت دارد شاید در نگاه اول این محصول کوچک به نظر برسد ولی تأثیر زیادی در موفقیت شما خواهد داشت.

 

وزن و اندازه طعمه ماهیگیری

هنگام خرید طعمه ماهیگیری باید به وزن و اندازه محصول توجه کنید. البته انتخاب این فاکتور به عادت ماهیگیری شما بستگی دارد یعنی اگر زیاد به ماهیگیری می‌روید سراغ خرید طعمه‌هایی در حجم بالا بروید و اگر به ماهیگیری به دیده تفریح نگاه می‌کنید بهتر است سراغ طعمه‌های کوچک بروید.

 

جنس محصول

 امروزه کمتر کسی از طعمه‌های زنده و طبیعی برای صید ماهی استفاده می کند چون شکار طعمه های طبیعی زمان بر است و طعمه‌های مصنوعی توانسته اند تا حد زیادی جایگزین طعمه های طبیعی شوند.

 

جنس طعمه

 

نوع طعمه

برخی از طعمه به صورت بویله و خمیری شکل و برخی دیگر به صورت پلاستیکی، ژله‌ای و پودری در بازار عرضه می شوند. توجه داشته باشید که دستورالعمل درست کردن طعمه‌ها و نحوه نصب آنها بر روی قلاب متفاوت است.

 

طعمه های حاوی اسانس

برخی از طعمه‌ها دارای اسانس هستند در حالی که برخی دیگر بدون طعم و اسانس می‌باشند. قیمت طعمه‌های دارای اسانس بیشتر از سایر طعمه‌ها است. با وجود این، قیمت طعمه ها آن قدر زیاد نیست که ماهیگیر از خرید آن منصرف شود.

 

طعمه مناسب با آب شیرین و شور 

در آب‌های شور یا آب‌های شیرین گونه‌های خاصی از ماهی‌ها و آبزیان زندگی می‌کنند بنابراین انتخاب طعمه ماهیگیری باید متناسب با آب شور یا شیرین باشد. به عبارتی، شما با توجه به نوع ماهی و زیستگاه او باید دست به انتخاب نوع طعمه بزنید.

 

طعمه طبیعی ماهیگیری

طعمه های طبیعی در مقایسه با طعمه‌های مصنوعی شانس بالاتری برای شکار ماهیان دریایی دارند چون ماهیان به طور طبیعی از حشراتی مانند سنجاقک، پروانه و کرم تغذیه می‌کنند بنابراین با طعمه‌های طبیعی می توانید شانس صید ماهی را بالا ببرید. طعمه های طبیعی شامل پروانه، سنجاقک‌ رنگی، کرم خاکی، بچه ماهی، بچه قورباغه، ملخ، شاپرک، جیرجیرک و میگو می‌باشند. به طور مثال طعمه ماهیان کپور، آمور و زرد مثل هم می‌باشد. این ماهیان در سدها، دریاچه‌ها و مکان‌هایی که آب با سرعت کمی در حال عبور است، زیست می‌کنند.

ماهیان زرد پر اغلب از نوزاد خرچنگ، نوزاد قورباغه، میگو، بولیه و لانسه تغذیه می کنند. همچنین ماهی قزل آلا به دلیل مهاجمی بودن به طعمه‌های گوشتی بیشتر از طعمه‌های خمیری علاقمند است.

 

طعمه طبیعی ماهیگیری

 

طعمه های مصنوعی ماهیگیری

طعمه های مصنوعی اغلب از جنس پلاستیک و به شکل حشرات و کرم‌های مورد علاقه ماهیان ساخته شده اند. همچنین طعمه های مصنوعی به دلیل قابلیت چند بار استفاده کردن بسیار محبوب هستند چون لازم نیست شما وقت خود را برای گرفتن طعمه طبیعی صرف کنید. از طعمه های مصنوعی می‌توانیم به کرم‌های ژله‌ای، قاشقک‌ها، پلاک‌ها، لانسه های ارتعاشی، پشه‌های رنگی مصنوعی، بچه ماهی ژله‌ای و لورها اشاره کنیم.

از جمله طعمه های مصنوعی می توانیم به طعمه ماهیگیری مدل لور میگو و بچه ماهی قزل آلایی اشاره کنیم. وزن این نوع طعمه ۱۵ گرم است. طعمه ماهیگیری مولیکس مدل جیک کست ساردین نوعی دیگر از طعمه است که وزن آن ۶۳ گرم است و جنس آن abs و از فلز است.

همچنین طعمه ماهیگیری مدل لور خشک ولگا و طعمه ماهیگیری مدل لور ژله ای در لیست طعمه های مصنوعی قرار دارند. توجه داشته باشید که نوع رنگی طعمه‌های مصنوعی با رنگ حشراتی بومی آن منطقه هماهنگ باشد تا بتوانید ماهیان مورد نظر را جذب کنید.

 

طعمه های مصنوعی ماهیگیری

 

قیمت طعمه ماهیگیری

هنگام خرید طعمه ماهیگیری به نوع ماهی که قصد صید آن را دارید توجه کنید و به دنبال طعمه ای متناسب با نوع ماهی باشید. طعمه ها از قیمت چندان زیادی برخوردار نیستند که شما بخواهید قید استفاده از آنها را بزنید.

 

تهیه خمیر بویله

شما می‌توانید خمیر بویله را به صورت دست‌ساز در خانه آماده کنید در این روش بهتر است شاهدانه را بکوبید تا له شود. البته می‌توانید از روغن شاهدانه نیز استفاده کرده و آن را با آرد مخلوط کنید تا خمیر درست شود. طعمه های خمیری مناسب ماهی‌های گیاهخوار است مثل ماهی سفید.

 

تهیه خمیر بویله

 

طعمه پاشی

برای اینکه بتوانید ماهیانه بیشتری را صید کنید اولاً باید به مکان انتخابی توجه داشته باشید و اینکه در فواصل زمانی معین مثلاً ۱۰ ساعت، هر دو ساعت یکبار طعمه پاشی صورت گیرد. بهترین است برای طعمه پاشی از حبوباتی مانند برنج، شاهدانه، گندم، جو، عدس، نخود، لوبیا، ذرت و اسانس‌های کپور استفاده کنید.

طعمه ‌پاشی باید به صورت اصولی صورت گیرد چون زیاد پاشیده شدن طعمه موجب سیری کامل ماهیان می‌شود و کم بودن طعمه دلیل پراکندگی ماهی‌ها برای پیدا کردن غذا است. قسمت ورودی آب رودخانه یا دریاچه بهترین مکان برای طعمه پاشی می‌باشد. شما می‌توانید به طور طبیعی و راحت اطراف دهانه رودخانه را طعمه ‌پاشی کنید. ماهیان طبق عادت برای تغذیه در ورودی سدها جمع می‌شوند.

توجه داشته باشید هنگامه ماهیگیری از سر و صدای بیش از حد خودداری کنید چرا که باعث فراری دادن ماهی ها می شود. همچنین از قلاب‌های زنگ زده، قدیمی، تجهیزات نامناسب و طعمه نامناسب استفاده نکنید چون با این ابزار فقط وقت خود را هدر می دهید و شانس صید ماهی را به حداقل می رسانید.

 

جمع بندی

با توجه به نوع ماهی و مکان ماهیگیری می‌توانید از ماهیگیری در کنار دریا و رودخانه لذت ببرید. ماهیگیری به مهارت نیاز دارد و کسی که بیشترین مهارت را دارد می‌تواند ماهی‌های زیادی را شکار کند. از جمله تجهیزات لازم برای ماهیگیری داشتن قلاب و طعمه مناسب است، البته ماهیگیر به چوب ماهیگیری، نخ، قلاب، طعمه شناور، زنگوله و کیف حمل قلاب ماهیگیری نیاز دارد.

 

قیمت قلاب ماهیگیری

 

در کشور ما ماهیانی همچون سوف، قزل آلا، اردک ماهی و شیربت گوشتخوار محسوب می‌شوند و شما برای صید آنها می‌توانید از طعمه‌های متفاوت استفاده کنید. نوع طعمه مورد استفاده در ماهیگیری به نوع ماهی موجود در منطقه مورد نظر شما بستگی دارد. با اطلاع از نوع ماهی در آب می‌توانید بهترین طعمه را انتخاب کنید و درصد موفقیت خود را در صید ماهی بالا ببرید.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

امتیاز شما به مقاله :
۱۴۰۲/۹/۱۱ شنبه

دانلود فایل صوتی و پی دی اف راهنمای خرید طعمه ماهیگیری

تمامی متن مقاله راهنمای خرید طعمه ماهیگیری را می توانید به صورت pdf و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد.

دانلود فایل صوتی - 7.62 MB
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب