راهنمای خرید کاپشن کوهنوردی

6 دقیقه برای مطالعه
6 نظرات کاربران
راهنمای خرید کاپشن کوهنوردی
چکیده مقاله :

در این مقاله سعی می کنیم شما را با انواع کاپشن های کوهنوردی آشنا کنیم تا اگر قصد کوهنوردی در زمستان و خرید کاپشن را دارید با به همراه داشتن راهنمای خرید کاپشن کوهنوردی بهترین انتخاب را داشته باشید.

راهنمای خرید کاپشن کوهنوردی

آشنایی با انواع کاپشن‌های مناسب برای کوهنوردی زنانه یا مردانه می‌تواند برای انتخاب و خرید بهترین و مجهز‌ترین لباس مخصوص کوهنوردی به شما کمک کند. لازم به ذکر است که این کاپشن‌های مورد استفاده برای کوهنوردان هر کدام متناسب با شرایط خاص طراحی شده و کاربردهای متفاوتی دارند. در این مطلب در خصوص خرید کاپشن کوهنوردی نکات و موارد لازم را بیان خواهیم کرد.

 

کاپشن کوهنوردی چیست؟

کاپشن کوهنوردی همان‌طور که از نامش پیداست یکی از انواع تجهیزات و پوشاک حفاظتی مهم و ضروری است که کوهنوردان از آن استفاده می‌کنند. این نوع لباس که به صورت خاص طراحی و تولید می‌شود برای حفاظت از افراد کوهنورد در برابر شرایط مختلف و تغییرات آب و هوایی سخت و کوهستانی کاربرد دارد. این لباس بسیار مقاوم و از موادی ساخته شده که در برابر باد، باران و سرما به خوبی از بدن محافظت کرده و با توجه به حفره‌های هوایی که ایجاد می‌کند مانع از هدر رفتن حرارت خواهد شد. کاپشن‌های کوهنوردی در سایز‌ها و انواع مختلف موجود هستند که برای خانم‌ها و آقایان کوهنورد قابل استفاده خواهد بود.

 اگر به تازگی به کوهنوردی علاقه‌مند شده‌اید بهتر است قبل از اقدام به خرید تجهیزات مورد نظر از افرادی که در این زمینه تجربه کافی را دارند راهنمایی بخواهید تا بتوانید بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید و تجهیزات لازم را خریداری کنید.

 

کاپشن کوهنوردی چیست؟

 

انواع کاپشن مخصوص کوهنوردی

کاپشن‌هایی که متناسب با حرفه کوهنوردی طراحی می‌شوند در انواع مدل‌ها تولید و دارای امکانات و قابلیت‌های بسیار مناسبی هستند. به‌طور کلی این کاپشن‌ها در ۴ نوع وجود دارند که توسط تولید‌کنندگان مختلف تولید و روانه بازار خواهد شد. البته هر کدام از آن‌ها خود دارای انواع مختلفی هستند. این ۴ نوع کاپشن عبارتند از:

  • کاپشن سافت شل
  • کاپشن عایق متوسط
  • کاپشن هارد شل
  • کاپشن پارکا یا کت پر سنگین

لازم به ذکر است انتخاب هر کدام از این کاپشن‌ها بر اساس محل صعود مورد نظر، سال و زمان صعود و مقدار هزینه‌ای که برای خرید در نظر دارید متفاوت خواهد بود. باید یادآور شویم که ارزان‌ترین کاپشن‌های کوهنوردی در بازار صرفا بهترین نیستند.

 

کاپشن های کوهنوردی سافت شل

این نوع کاپشن که به پوسته نرم شهرت دارند معمولاً نزدیک به پوست بدن پوشیده می‌شود؛ پس استفاده از انواع سافت شل بعد از پوشیدن بیس لایر و یک لایه میانی نازک (گرمایی) بسیار ایدئال خواهد بود. سافت شل علاوه بر اینکه تا حدودی قادر به محافظت از بدن کوهنوردان در برابر باد و باران است به عنوان یک لایه تنفسی مناسب در دفع عرق بدن آن‌ها بسیار مؤثر عمل می‌کند.

 

کاپشن های کوهنوردی سافت شل

 

کاپشن های کوهنوردی عایق متوسط

کاپشن عایق متوسط نیز یکی دیگر از انواع کاپشن‌های کوهنوردی است که از الیاف پر و منسوجات مصنوعی تولید شده و به عنوان یک لایه میانی گرم قابل استفاده خواهد بود. در واقع این نوع لباس با نامکت پر سبک یا کت پر زیر گورتکس نیز شناخته می‌شود. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از نوع پر این کاپشن‌ها علاوه بر اینکه شستشوی آن‌ها بسیار دشوار است هنگام خیس شدن عملکرد مناسب را ندارند و معمولاً در هوای خشک بیشتر قابل استفاده هستند؛ اما کاپشن‌هایی که در تولید آن‌ها از الیاف مصنوعی استفاده می‌شود برای فصول سرد مناسب و در صورت خیس شدن عملکرد قابل قبولی خواهند داشت.

 

کاپشن های کوهنوردی هارد شل (پوسته سخت)

این نوع کاپشن یکی از بهترین انواع کاپشن و تجهیزات کوهنوردی به شمار می‌رود. کاپشن‌های پوسته سخت یا همان هاردشل به عنوان یک لایه بیرونی ضد باد و آب مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین مناسب برای شرایط آب و هوایی بد و بارانی است که از بدن شما در برابر سرما و خیس شدن محافظت می‌کند.

 هاردشل در مقایسه با بارانی‌های معمولی علاوه بر قیمت بالا مقاومت و تنفس بیشتری خواهند داشت؛ پس برای افرادی که کوهنورد هستند انتخاب مناسبی خواهد بود. در تولید این کاپشن‌ها از پارچه گورتکس یا موادی از این قبیل استفاده می‌شود؛ در نتیجه عرق بدن را خارج کرده در حالی که لباس‌های زیرین شما خشک می‌مانند. ضمن اینکه ضد آب بوده و باد و باران به آن نفوذ نمی‌کند.

 

کاپشن های کوهنوردی هارد شل (پوسته سخت)

 

کاپشن پارکا یا کت پر سنگین

کت پر سنگین نوعی خاص از کاپشن‌های کوهنوردی است که برای دمای بسیار سرد کاملاً مناسب خواهد بود. پس اگر تصمیم گرفتید صعودهای زمستانی چند روزه یا مکان‌های قطبی را تجربه کنید کاپشن پارکا انتخاب مناسبی خواهد بود‌. این کت‌ها بسیار گرم، حجیم و سنگین بوده و آخرین نوع از کاپشن‌هایی است که برای کوهنوردی به آن نیاز دارید.

 

کاپشن پارکا یا کت پر سنگین

 

نکات مهم و ضروری برای خرید کاپشن کوهنوردی

از آنجا که کوهنوردی در شرایط گوناگون آب و هوایی انجام می‌شود باید لباس مورد استفاده برای آن نیز مناسب و مجهز باشد. هنگام خرید کاپشن کوهنوردی باید برخی قابلیت‌ها و نکات مهم را مد نظر قرار دهید تا بتوانید انتخاب مناسب و مطمئنی داشته باشید. برخی از مهم‌ترین موارد قابل توجه هنگام خرید این ‌کاپشن‌ها بدین شرح است.

 

سایز مناسب کاپشن

یکی از مواردی که هنگام خرید تجهیزات کوهنوردی بسیار حائز اهمیت است توجه به سایز لباس و کاپشن مخصوص این حرفه خواهد بود. در واقع سایز نامناسب و کوچک می‌تواند دامنه حرکتی و فعالیت کوهنورد را محدود کند و در صعودهای فنی فرد را دچار مشکل کند.

 در چنین مواردی احتمال پارگی کاپشن بسیار زیاد است و در برابر شرایط گوناگون آب و هوایی عملکرد مناسب را نداشته و آسیب‌پذیر خواهد بود. در مقابل بزرگ بودن کاپشن کوهنوردی نیز ممکن است مانند یک بادبان به نظر برسد و فرد احساس سرما کند؛ همچنین حجم زیاد آن می‌تواند مانع فعالیت و کار شما شود.

 

زیپ های تهویه کاپشن

زیپ‌های تهویه یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کاپشن کوهنوردی است که باید هنگام خرید به آن توجه کافی داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید کوهنوردی یکی از ورزش‌های دشوار است مخصوصاً اگر در فصل زمستان باشد؛ بنابراین حتی افراد با تجربه و حرفه‌ای نیز که از بهترین سیستم‌های لایه‌بندی استفاده می‌کنند اغلب به سیستم تهویه نیاز دارند. با توجه به اینکه زیر بغل معمولاً بیش از دیگر نواحی بدن گرم می‌شود قسمت مناسبی برای زیپ‌های تهویه به شمار می‌روند. البته زیپ‌های تهویه در فصل تابستان به دلیل دمای بالا بیشتر کاربرد دارند.

 

زیپ های تهویه کاپشن

 

کشیدن زیپ‌ ها

جنس و نوع زیپ در کاپشن‌های کوهنوردی یکی دیگر از نکات مهم و ضروری است که هنگام خرید باید حتماً به آن دقت کنید؛ چرا که باید زیپ‌ها به گونه‌ای باشند که هنگامی که دستکش به دست دارید، بتوانید به راحتی زیپ‌ها را بالا و پایین بکشید. لازم به ذکر است هنگامی که هارنس پوشیده یا کوله روی دوش دارید، با دستکش‌های مخصوص کوهنوردی تنظیم و بالا و پایین کشیدن زیپ‌ها دشوار خواهد بود؛ بنابراین باید همه جوانب را در نظر گرفته و تمام قسمت‌های کاپشن را بررسی کنید.

 

سخن پایانی

بدون شک کوهنوردی یکی از ورزش‌های هیجان‌انگیز و البته دشوار است که نیاز به مهارت و تجربه کافی دارد. کوهنوردی با توجه به اینکه در فضای باز، ارتفاع و شرایط آب و هوایی سخت انجام می‌شود نیازمند تجهیزات کامل و مناسب است. یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد استفاده کاپشن و کت‌های مخصوص این حرفه خواهد بود که در انواع مختلف وجود دارند. نکته مهم هنگام خرید این نوع لباس مدت زمان سفر و نوع صعودی است که باید بر اساس آن کاپشن مناسب را خریداری کنید. نکاتی که بیان کردیم راهنمای مناسبی برای خرید کاپشن کوهنوردی خواهد بود.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

مینا ثنایی
۱۴۰۲/۸/۲۸

خسته نباشید خیلی عالی میشه اگه سایز بندی رو هم بزارید

مدیریت
۱۴۰۲/۸/۲۸

سلام خواهش میکنم چشم اونم حتما میذاریم.

مینا ثنایی
۱۴۰۲/۸/۲۸

خیلی عالی بود علاوه بر این میشه راهنمای خرید وسایل کوهنوردی برای مبتدی ها رو هم بذارید.

مدیریت
۱۴۰۲/۸/۲۸

مرسی واسه نظر خوبتون چشم در اینده حتما اونم میذاریم.

دیاکو رضایی
۱۴۰۲/۸/۲۷

بسیار عالی 👍❤️🙏

مدیریت
۱۴۰۲/۸/۲۷

خوشحالیم که مفید بوده براتون

امتیاز شما به مقاله :
۱۴۰۲/۸/۱۷ چهارشنبه

دانلود فایل صوتی و پی دی اف راهنمای خرید کاپشن کوهنوردی

تمامی متن مقاله راهنمای خرید کاپشن کوهنوردی را می توانید به صورت pdf و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد.

دانلود فایل صوتی - 8.38 MB
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب