راهنمای روش بستن کوله کوهنوردی

7 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
راهنمای روش بستن کوله کوهنوردی
چکیده مقاله :

کوله کوهنوردی به کوهنورد کمک می کند تا مدیریت بهتری روی وسایل خود داشته باشد همچنین بستن صحیح کوله، از بروز آسیب دیدگی کوهنورد پیشگیری می کندبنابرابن برای درست بستن کوله مارا در این مطلب همراهی کنید.

راهنمای روش بستن کوله کوهنوردی 

کوهنوردی با یک کوله نامنظم نه تنها کوهنورد را در طول مسیر خسته می کند بلکه وی برای دسترسی به هر کدام از تجهیزات باید وسایل داخل کوله را بیرون بریزد و این موضوع سبب هدر رفت زمان خواهد شد. کوله کوهنوردی به کوهنورد کمک می کند تا مدیریت بهتری روی وسایل خود داشته باشد همچنین بستن صحیح کوله، از بروز کمر درد، خستگی، عدم تعادل و آسیب دیدگی کوهنورد پیشگیری می کند.

 

راهنمای روش بستن کوله کوهنوردی

 

برای مشاهده قیمت و خرید کوله پشتی به کمپ تولز مراجعه کنید.

 

انتخاب بهترین کوله های کوهنوردی

امروزه کوله های کوهنوردی در طرح های متفاوت طراحی و تولید می شوند و همین تنوع سبب شده تا کوهنورد بتواند متناسب با نیاز خود تجهیزات مورد نیازش را در کوله سازماندهی نماید. روش صحیح بستن کوله کوهنوردی و نحوه قرار دادن وسایل داخل کوله کمک می کند تا کوهنورد از جیب ها و بندهای تعبیه شده در کوله به نحو احسن استفاده کند و دسترسی به وسایل راحت تر صورت گیرد.

 

نوع سفر خود را تعیین کنید

نحوه بستن کوله برای یک سفر تفریحی و اقامت چند روزه در هتل یا مهمانسرا با نحوه بستن کوله برای یک سفر ماجراجویانه یا طبیعت گردی کاملاً متفاوت است. چیدمان وسایل و تقسیم بار در سلامت کوهنورد و حفظ امنیت وی اهمیت زیادی دارد چرا که کوله نامنظم در مسیرهای طولانی باعث از بین رفتن تعادل کوهنورد و لیز خوردن و حتی سقوط می شود. همچنین چون تقسیم بار در کوله به طور صحیح انجام نگرفته، وزن کوله به همه قسمت های کمر و پشت و پاها منتقل نمی شود و همین موضوع باعث آسیب به عضلات کمر، باسن، زانو، شانه و کتف می شود.

 

نوع سفر خود را تعیین کنید

 

تقسیم بندی درست فضای کوله پشتی

فضای داخل کوله برای چیدمان وسایل معمولاً به پنج قسمت تقسیم می شود که در ادامه به آن می پردازیم.

 

تقسیم بندی درست فضای کوله پشتی

 

قسمت بالایی کوله

قسمت بالایی کوله به وسایلی اختصاص دارد که وزن زیادی ندارند و کوهنورد در طول مسیر از آن ها استفاده می کند. یک ژاکت گرم را در قسمت بالایی کوله قرار دهید تا در صورت نیاز به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. چادر اولین وسیله ای است که مورد استفاده قرار می گیرد و آخر از همه جمع می شود بنابراین اگر کوله کوهنوردی جای مخصوصی برای چادر ندارد بهتر است که چادر را در قسمت بالای کوله قرار دهید.

 

قسمت مرکزی کوله

قسمت مرکزی کوله پشتی برای وسایل متراکم و نسبتاً سنگین مناسب است چون باعث ایجاد مرکز ثقل شده و به این صورت وزن کوله را به عقب هدایت می کند. قسمت مرکزی کوله را با وسایل سبک پر نکنید چون باعث خمیدگی این قسمت از کوله شده و در نتیجه فشار زیادی به کمر وارد می شود. وسایل سنگین را در قسمت میانی کوله و نزدیک به کمر قرار دهید تا پیاده روی در زمین های ناهموار برای شما راحت تر باشد.

 

قسمت پایینی کوله

قسمت پایینی کوله کوهنوردی به وسایل بزرگ و حجیم اختصاص دارد و کوهنورد وسایلی را که تا مقصد اصلی به آنها نیازی ندارد، در این قسمت کوله پشتی می چیند. این قسمت برای قرار دادن کیسه خواب، زیرانداز و وسایل غیرضروری همچون لباس های ضخیم و کفش های راحتی مناسب است. برخی از کوله ها جایی برای نگهداری کیسه خواب دارند در غیراین صورت فاصله بین کیسه خواب و زیرانداز را با لباس پر کنید.

 

حلقه های ابزار و تسمه ها

حلقه ها و تسمه ها برای حمل وسایل بزرگ و بلند مناسب هستند.

 

جیب های کوله کوهنوردی

در ادامه مطلب در مورد جیب های کوله صحبت می کنیم.

 

چیدن درست جیب های کوله کوهنوردی

جیب های کوله پشتی برای وسایل ضروری و دم دستی مناسب هستند و به توزیع مؤثر وزن کمک می کنند.

 

جیب سرکوله

جیب سرکوله معمولاً در اکثر کوله پشتی ها وجود دارد و از آن برای ذخیره اقلام پرمصرف و چراغ های پیشانی استفاده می شود.

 

جیب جلویی کوله

جیب جلویی کوله حالت کشسانی دارد و به شکل کیسه کانگورو طراحی شده است بنابراین برای وسایل سنگین مناسب نیست چون از کمر فاصله زیادی دارد. شما می توانید وسایلی همچون گتر کوهنوردی و پانچو و بارانی خود را داخل این جیب قرار دهید تا لوازم داخل کوله کوهنوردی خیس نشوند.

 

جیب کمربند کوله

از جیب کمربند کوله که یک جیب کوچک و زیپ دار است برای قرار دادن بطری کوچک آب یا میان وعده و تلفن همراه استفاده می شود. جیب های کمربندی در قسمت مهار وزن بر شکم قرار گرفته اند و کوهنورد می تواند وسایلی همچون چاقو، چراغ قوه و خوراکی را در این قسمت قرار دهد. در دسترس بودن این نوع جیب، زمین گذاشتن کوله پشتی را هنگام طی مسیر غیرضروری نموده است.

 

جیب مخصوص بطری آب

جیب های دو طرف کوله پشتی برای نگهداری بطری آب به صورت ایستاده تعبیه شده اند و در دسترس کوهنورد هستند.

 

 

درست بستن بندهای کوله پشتی

بندهای کوله کوهنوردی به فشرده سازی تجهیزات داخلی کمک می کنند و به این صورت مرکز ثقل را تنظیم نموده و توانایی کوهنورد برای طی نمودن مسیر را بهبود می بخشند. بندها باید سفت شده باشند تا شما بتوانید از آن ها برای حمل زیرانداز و چادر استفاده کنید. تنظیم نادرست بندهای کوله کوهنوردی سبب کمر درد یا گردن درد می شود. هدف از تنظیم بندهای کوله انتقال وزن بار بر بدن کوهنورد است و این انتقال باید درست باشد به طوری که 80 درصد وزن بار باید به لگن و پایین کمر منتقل شود. بندهای جادویی عنوانی است که به بندهای کوچک که در بالای بندهای شانه ای قرار دارند، داده اند. تنظیم این بندها باید در زاویه 45 درجه باشد ولی در مسیرهای هموار و بدون شیب از این بندها استفاده نکنید چون باعث خستگی مضاعف شما می شود.

 

درست بستن بندهای کوله پشتی

 

برای کاهش وزن کوله پشتی چیکار کنیم؟

برای جلوگیری از افزایش وزن کوله کوهنوردی، اقلام ضروری را انتخاب و وسایل لوکس و غیرضروری را از سفر خود حذف کنید چون کوله پشتی سنگین سرعت شما را کند و به عضلات کمر و گردن آسیب وارد می کند.

 

درست انداختن کوله

برای اینکه کوله به طرز صحیحی بر شانه و پشت قرار گیرد باید تسمه های کمربند و شانه را کمی شل کنید. همچنین کوله را به حالت عمودی از زمین بلند کنید و برای بلند کردن کوله از زمین روبه روی کوله پشتی قرار بگیرید و پاها را به عرض شانه باز کنید و زانوها را کمی خمیده کنید و حلقه بلند کننده کوله که در قسمت بالای کوله قرار دارد را بگیرید.

سپس کوله را تا نزدیک کمر بالا بکشید و یک دست و شانه را از میان بند شانه رد کنید سپس به جلو خم شوید و کوله پشتی را به سمت عقب بچرخانید و در ادامه دست دیگر را از بند شانه رد کنید. بند کمربند را سفت کنید چون کوله پشتی باید روی کفل شما قرار گیرد. همچنین بند شانه را شل کنید تا فشار از شانه به کفل منتقل شود.

 

درست انداختن کوله

 

جمع بندی

هوشمندانه کوله خود را پر کنید. قبل از اینکه سفر خود را آغاز کنید وزن و قرارگیری لوازم را داخل کوله بررسی کنید تا از چیدمان وسایل و بستن صحیح کوله کوهنوردی مطمئن شوید. وزن کوله را بر روی شانه قرار ندهید چون شانه ها وظیفه تعادل کوله را بر عهده دارند و کمربند کوله باید وزن کوله را تحمل کند. در فصول سرد سال برای کوله پشتی یک کاور ضد آب تهیه کنید تا از تجهیزات شما در برابر آب و رطوبت محافظت کند. همچنین کیسه خواب، زیرانداز و لباس هایتان باید ضد آب باشد.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

امتیاز شما به مقاله :
۱۴۰۲/۸/۷ یکشنبه

دانلود فایل صوتی و پی دی اف راهنمای روش بستن کوله کوهنوردی

تمامی متن مقاله راهنمای روش بستن کوله کوهنوردی را می توانید به صورت pdf و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد.

دانلود فایل صوتی - 7.74 MB
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب