مناطق دیدنی پیرانشهر (بهشت گم شده ایران)

8 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
مناطق دیدنی پیرانشهر (بهشت گم شده ایران)
چکیده مقاله :

دراین مقاله مناطق دیدنی پیرانشهر را با هم بررسی می کنیم پس با ما همراه باشید تا سفری به یاد ماندنی را تجربه کنیم و هنگام سفر به این شهر زیبا هیچکدام از مناطق دیدنی و باستانی پیرانشهر را از دست ندهید.

مناطق دیدنی پیرانشهر (بهشت گم شده ایران)

پیرانشهر در جنوب غربی استان آذربایجان غربی واقع شده که زبان عامه مردم این شهر زیبا کردی می باشد. این شهر به دلیل قرار گرفتن در مسیر عراق و کشورهای حوزه مدیترانه نقش پر رنگی در تجارت کشور داشته، همچنین به دلیل آب و هوای مطلوب و مناطق بی نظیر و دیدنی، یکی از مکان های جذاب برای گردشگران می باشد. علاوه بر مناظر طبیعی دیدنی و کوهستان های سرسبز پیرانشهر، این شهر بازارچه، روستاها و مناطق باستانی زیادی دارد که دیدنشان از نزدیک خالی از لطف نیست. در ادامه این مقاله مناطق دیدنی پیرانشهر را با هم بررسی می کنیم پس با ما همراه باشید تا سفری به یاد ماندنی را تجربه کنیم و هنگام سفر به این شهر زیبا هیچکدام از مناطق دیدنی و باستانی پیرانشهر را از دست ندهید.

منطق دیدنی پیرانشهر

مناطق دیدنی و گردشگری پیرانشهر عبارتند از:

  1. منطقه حفاظت شده میرآباد پیرانشهر
  2. جنگل های پردانان پیرانشهر
  3. آبشار خرپاپ پیرانشهر
  4. کوهستان مرتفع قندیل پیرانشهر 
  5. بازارچه مرزی پیرانشهر
  6. روستای خورنج
  7. بازارچه مرزی تمرچین
  8. تپه باستانی سیلوه پیرانشهر
  9. تپه باستانی شین آباد پیرانشهر
  10. اقامتگاه بوم گردی کهنه لاجان پیرانشهر

 

منطقه حفاظت شده میرآباد پیرانشهر

منطقه حفاظت شده میرآباد با وسعت 11435 هکتار حد فاصل شهرستان هایی پیرانشهر و سردشت می باشد که در آذربایجان غربی قرار گرفته و در تاریخ 25/7/1380 طی مصوبه شماره 220 شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه محافظت شده، به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت زیست پیوست. جاده سردشت به پیرانشهر و رودخانه زاب از میان این منطقه عبور می کند و چشم انداز فوق العاده ای به همراه دارد همین خود باعث شده یکی از مناطق دیدنی پیرانشهر باشد و افراد زیادی را به سمت خود جذب کند. کمترین ارتفاع این منطقه در بستر رودخانه زاب در حدود 1300 متر است و بیشترین ارتفاع منطقه 1852 متر در قله کوه حاج متک می باشد.

 

 

قیمت انواع لوازم کوهنوردی در کمپ تولز: خرید لوازم کوهنوردی

جنگل های پردانان پیرانشهر

یکی از زیباترین جلوه های طبیعت پیرانشهر جنگل های پردانان می باشد که در فاصله 22 کیلومتری جنوب این شهر قرار گرفته و همانند منطقه محافظت شده میرآباد، جاده پیرانشهر به سردشت و رودخانه زاب از میان آن می گذرد. برای رسیدن به جنگل های پردانان، در مسیر پیرانشهر به سردشت پس از طی کردن مسافت 25 کیلومتری بعد از دیدن تابلوی روستای گزگسک وارد راه فرعی روستا شده و سفر خود را به دل جنگل های پردانان آغاز کنید و از طبیعت بکر و سر سبز و پر از شگفتی های خلقت لذت ببرید. می توان گفت یکی از پرطرفدارن ترین مناطق دیدنی پیرانشهر همین جنگل های پردانان می باشد که تا کوه های مرزی ایران و عراق ادامه داشته و به دلیل داشتن منظره های بکر طبیعت، دره ها و رود ها و آبشار های بی نظیری که دارد، توجه هر طبیعت گردی را به سوی خود جلب می کند.

 

جنگل های پردانان پیرانشهر

 

آبشار خرپاپ پیرانشهر (آبشار خرپاپ از مکان های دیدنی پیرانشهر)

یکی دیگر از مناطق دیدنی و پرطرفدار پیرانشهر، آبشار خرپاپ واقع در جنگل های پردانان می باشد این آبشار از دست به هم دادن کوه ها و جنگلها و دره های بسیاری شکل گرفته و هر ساله تعداد قابل توجهی از دوست داران طبیعت را به سوی خود جذب می کند. در بالا نیز زیبایی های جنگل های پردانان را ذکر کردیم اما بدون شک یکی از زیباترین منظره های پردانان همین آبشار خرپاپ می باشد. آبشار خرپاپ بیش از 15 متر ارتفاع دارد و در فصل بهار به دلیل ذوب برف های ارتفاعات به خروشان ترین حالت خود می رسد.

 

آبشار خرپاپ پیرانشهر

 

کوهستان مرتفع قندیل پیرانشهر

کوهستان مرتفع قندیل یکی از مکان های دیدنی و مورد علاقه عاشقان طبیعت گردی و کوه نوردی می باشد. بخشی از کوهستان مرتفع قندیل که یکی از کوهستان های رشته کوه زاگرس است در شهرستان پیرانشهر قرار گرفته. کوهستان قندیل یکی از پر برف ترین کوه های ایران بوده و به دلیل داشتن یخچال های طبیعی فراوان و دره های زیاد و صعب العبور برای صعود به بالای کوه های بلند آن به تیمی حرفه ای با تجهیزات تخصصی کوهنوردی نیاز دارید. موقعیت مکانی کوهستان قندیل در بین مرز کردستان ایران و کردستان ترکیه واقع شده است.

قیمت انواع کوله پشتی کوهنوردی: خرید کوله پشتی کوهنوردی

بازارچه مرزی پیرانشهر

یکی دیگر از مکان های دیدنی و پرطرفدار شهر پیرانشهر بازارچه مرزی این شهر می باشد. بازارچه مرزی شهر پیرانشهر از اولین بازارچه های مرزی سطح کشور است که به دلیل نزدیک بودن به کشور عراق دارای مبادلات گسترده اقتصادی، فرهنگی می باشد. در امتداد خیابان امام واقع شده و به عنوان یکی از بزرگترین بازارچه های مرزی شناخته می شود که شما می توانید انواع وسایل خانگی، بهداشتی و صنعتی را با کمترین قیمت و بهترین کیفیت از بازارچه مرزی پیرانشهر تهیه کنید.

بهترین مدل های شلوار کوهنوردی: خرید شلوار کوهنوردی

روستای خورنج

از مناطق دیدنی پیرانشهر می توان به روستای خورنج هم اشاره کرد، روستای خورنج یک مکان تاریخی می باشد که اسرار نهفته ای دارد. در مجاورت این روستا منطقه ای پوشیده از سنگ های عظیم الجثه ای قرار گرفته که انگار دست های نیرومندی آن ها در کنار همدیگر قرار داده است. هر کدام از این سنگ ها علاوه بر منظره زیبا و فضایی خیره کننده، داستان های خاصی در دامان خود دارند. روستای خورنج که یکی از مناطق دیدنی پیرانشهر می باشد در 20 کیلومتری شمال شرقی پیرانشهر و بر سر راه پیرانشهر به مهاباد قرار گرفته است. دارای آب و هوایی معتدل با منظره ای سر سبز و زیباست. بدون شک سفر به این منطقه پر از راز و رمز و زیبایی تجربه ای متفاوت را برای شما به ارمغان می آورد.

 

روستای خورنج

 

بازارچه مرزی تمرچین

همانطور که در بالا توضیحاتی در مورد بازارچه مرزی پیرانشهر به عنوان یکی از مناطق دیدنی پیرانشهر ارائه دادیم، باید ذکر کنیم که بازارچه مرزی تمرچین هم از جمله پر طرفدارترین بازارچه های مرزی می باشد که دقیقا بر روی مرز ایران و عراق واقع شده و دارای ده ها مجتمع تجاری است. از خرید لوازم خانگی گرفته تا لوازم صنعتی، زیبایی و پوشاک در این بازار با قیمت مناسب و بهترین کیفیت یافت می شود. همانند بازارچه مرزی نیز در امتداد خیابان امام واقع شده و یکی از پرطرفداراترین نقاط پیرانشهر به حساب می آید.

 

بازارچه مرزی تمرچین

 

تپه باستانی سیلوه پیرانشهر

تپه باستانی سیلوه از جمله مناطق باستانی و دارای ارزش تاریخی، در شهر پیرانشهر می باشد که سالانه تعداد زیادی گردشگر از آن دیدن می کند. به عنوان یکی از مناطق دیدنی پیرانشهر شناخته شده و جذابیت های خاص خود را دارد. تپه باستانی سیلوه که مربوط به دوران های تاریخی قبل از اسلام است به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده. موقیعت مکانی این تپه باستانی واقع در بخش لاجان، دهستان لاهیجان غربی و روستای سیلوه قرار گرفته. تا کنون آثار باستانی زیادی از جمله سفال، ابزار و ادوات سنگی، ... در تپه باستانی سیلوه کشف شده است.

 

تپه باستانی سیلوه پیرانشهر

 

تپه باستانی شین آباد پیرانشهر

یکی دیگر از مناطق دیدنی و باستانی پیرانشهر تپه باستانی شین اباد است که در روستای شین آباد پیرانشهر (بخش مرکزی، دهستان پیران، روستای شین آباد) واقع گردیده. نزدیک به 113 تپه تاریخی در این روستا شناسایی شده که قدمت هر کدام به تاریخ پیش از اسلام بر می گردد. این آثار ارزشمند در تاریخ 17 اسفند 1381، با شماره ثبت 7748 به عنوان یکی از مکان های دیدنی پیرانشهر به ثبت آثار ملی ایران در آمده. کسانی که علاقه مند به آثار تاریخی و باستانی هستند بدون شک با تجربه های جدید وجالبی بعد از بازدید این روستا بر می گردند.

 

اقامتگاه بوم گردی کهنه لاجان پیرانشهر

اقامتگاه بوم گردی کهنه لاجان که در روستای سرسبز و بکر لاجان در فاصله 8 کیلومتری شهر پیرانشهر واقع گردیده با آب و هوای معتدل و مناظر زیبای خود یکی از مناطق دیدنی و گردشگری پیرانشهر است. این اقامتگاه از امکانات رفاهی و خدماتی خوبی برخوردار بوده و مکانی مناسب برای اقامت و لذت بردن از محیطی سنتی و دنج می باشد.

 

اقامتگاه بوم گردی کهنه لاجان پیرانشهر

 

جمع بندی

طبیعت سرسبز و زیبای کردستان و غرب کشور انکار شدنی نیست، پیرانشهر نیز از جمله شهرهای خوش آب و هوا با طبیعت سرسبز کوهستانی و مناظر بکر می باشد که مکان های دیدنی بسیاری داشته و ما نیز در بالا ده مورد از پرطرفدارترین مناطق دیدنی پیرانشهر را بررسی کردیم. از جنگل های پردانان گذشتیم تا به تپه سیلوه و مناطق باستانی پیرانشهر رسیدیم. امیدواریم که مطالب مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و هنگام سفر به پیرانشهر و گردش در مناطق دیدنی پیرانشهر خاطرات زیبایی را ثبت کنید. از اینکه تا آخر مقاله مناطق دیدنی پیرانشهر همراه ما بودید بی نهایت سپس گذاریم.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

امتیاز شما به مقاله :
۱۴۰۲/۷/۱ شنبه

دانلود فایل صوتی و پی دی اف مناطق دیدنی پیرانشهر

تمامی متن مقاله مناطق دیدنی پیرانشهر را می توانید به صورت pdf و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد.

دانلود فایل صوتی - 8.81 MB دانلود پی دی اف - 1.71 MB
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب