بررسی خطرات کوهنوردی و توصیه‌های ایمنی

6 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
بررسی خطرات کوهنوردی و توصیه‌های ایمنی
چکیده مقاله :

کوهنوردی مانند هر ورزش دیگری دارای خطرات مربوط به خود می باشدکه در این مقاله سعی داریم اطلاعات مفیدی درباره خطرات کوهنوردی و توصیه‌های ایمنی برای شما عزیزان شرح دهیم. با ما همراه شوید.

بررسی خطرات کوهنوردی و توصیه‌های ایمنی

ورزش کوهنوردی به عنوان یکی از ورزش‌های هیجان انگیز طرفداران زیادی پیدا کرده است. افراد زیادی هستند که در روزهای تعطیل به مناطق مرتفع سفر کرده و برای تجربه کردن کوهنوردی مسیرهای مختلفی را طی می‌کنند. این ورزش هیجان‌انگیز دارای خطراتی است اما در زمان طی کردن مسیر کوهنوردی باید به نکات و توصیه‌های ایمنی توجه داشت. در این مقاله سعی داریم اطلاعات مفیدی درباره خطرات کوهنوردی و توصیه‌های ایمنی برای شما شرح دهیم. با ما همراه شوید.

قیمت کیف بزار و تجهیزات بقا: کیف ابزار و تجهیزات بقا SOS

خطرات کوهنوردی

ورزش کوهنوردی ذاتاً به عنوان یک ورزش خطرناک شناخته می‌شود. هیچکس نمی‌تواند بگوید که این ورزش خطراتی ندارد و به راحتی می‌توان در آن به مسیرهای گوناگونی دست پیدا کرد. حتی اگر سابقه زیادی در کوهنوردی داشته باشید باز هم ممکن است خطرات آن شما را دچار آسیب کند. از خطرهای کوهنوردی می‌توان به خطر سقوط، خطر ریزش بهمن، خطر تغییر ناگهانی هوا، خطر سقوط در شکاف و... اشاره کرد.

 

خطر سقوط و توصیه ایمنی آن

اولین خطری که می‌خواهیم شما را با آن آشنا کنیم خطر سقوط از ارتفاع است. سقوط از ارتفاع بیشتر از یک و نیم متر باعث آسیب جدی به نقاط مختلف بدن می‌شود. اگر از ارتفاع‌ بیشتر از ۶ متر سقوط کنید هم خطراتی مانند مرگ را به دنبال دارد. برای جلوگیری از خطر سقوط باید توانایی ذهنی قوی برای مسیریابی داشته باشید. شما با دانستن محدودیت‌های خود می‌توانید از سقوط جلوگیری کرده و مسیر خود را به خوبی طی کنید.

یکی از توصیه‌های ایمنی برای جلوگیری از خطر سقوط و آسیب جدی به بدن شما، استفاده از کلاه ایمنی است. حتی اگر شما سقوط کنید با استفاده از کلاه ایمنی آسیب جدی به شما وارد نخواهد شد. در صورتی که در کوهنوردی خود را در منطقه سقوط می‌بینید باید از وسایل ایمنی خود مطمئن شده و سپس وارد مسیر شوید. اگر می‌توانید مسیر خود را تغییر دهید؛ در غیر این صورت باید به افراد با تجربه گوش داده و نکات مختلف را رعایت کنید. از آنجایی که خطر سقوط تأثیر مخرب زیادی در ذهن انسان نیز می‌گذارد باید قبل از حرکت مسیر مناسبی را برای رسیدن به مقصد خود انتخاب کنید.

 

خطر ریزش بهمن

خطر ریزش بهمن یکی دیگر از خطرهایی است که در ارتفاع برای شما به وجود خواهد آمد. در صورتی که ریزش بهمن شدید باشد کوهنورد در برف مدفون شده و نمی‌توان آن را پیدا کرد. توپ‌های عظیم برفی که از کوه‌ها حرکت می‌کنند گاهی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر یا حتی ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت به پایین می‌آیند. این گلوله‌ها می‌توانند انسان را در برف گیر انداخته و دچار خفگی کنند. برای جلوگیری از آسیب ریزش بهمن باید برنامه‌ریزی صحیح داشته باشید و روزی به کوهنوردی بروید که این خطر وجود نداشته باشد.

وجود ابزارهای مناسب برای جلوگیری از گرفتار شدن در بهمن نیز اهمیت زیادی دارند. از آنجایی که بهمن به عنوان یک خطر غیر قابل کنترل شناخته می‌شود باید با نکات مختلفی آشنا شوید تا بتوانید از زمین‌های بهمن خیز دور باشید. بهترین توصیه ایمنی برای جلوگیری از گیر افتادن شما در بهمن استفاده از تجهیزات و وسایل ایمنی مختلف است.

 

خطر تغییر ناگهانی هوا

خطر تغییر ناگهانی هوا هم می‌تواند اثرات منفی به همراه داشته باشد. شما همیشه باید تغییر ناگهانی آب‌وهوا را در نظر گرفته و وسایل را به همراه داشته باشید تا بتوانید در صورت تغییر آب‌وهوا از آنها استفاده کنید. تنها راه جلوگیری از خطر تغییر آب و هوا برنامه‌ریزی و آمادگی مناسب برای کوهنوردی است.

 یکی از این خطرات، گیر افتادن کوهنورد در طوفانی بوده که پیش‌بینی نشده است. در صورتی که تجهیزات لازم برای جلوگیری از این خطر وجود داشته باشد آنها را همراه خود بردارید و درون کوله پشتی خود جمع کنید. در صورتی که آب‌وهوای کوه بسیار نامطلوب باشد باید از کوهنوردی خودداری کرده و به منزل بازگردید.

چک لیست لوازم کمپینگ: چک لیست لوازم و وسایل کمپینگ

بیماری ارتفاع

یکی دیگر از خطراتی که شاید به گفته برخی از افراد بسیار وحشتناک هست، بیماری ارتفاع است. برخی افراد شرایطی دارند که در هنگام ارتفاع بالا دچار کمبود اکسیژن می‌شوند. این بیماری باعث سرگیجه، خستگی، علائمی شبیه آنفولانزا و ضعف خواهد شد. اگر دچار این بیماری هستید کوه‌ها را در تکه‌های کوچک طی کرده و شب‌ها پایین‌تر بیایید تا بتوانید بخوابید و روز بعد به مسیر خود ادامه دهید.

افرادی که دچار چنین مشکلی هستند باید مسیر خود را آهسته صعود کرده و برنامه سفر طولانی داشته باشند. به همراه داشتن کپسول اکسیژن هم یکی از نکات ضروری برای افرادی است که دچار این بیماری هستند. شما باید در طول مسیر چندین بار شرایط خود را بررسی کنید تا خون شما اکسیژن پایینی نداشته باشد.

 

خطر سقوط در شکاف

آخرین خطری که می‌خواهیم برای شما بیان کنیم خطر سقوط در شکاف است. سقوط در ترک‌ یخچال‌های طبیعی باعث آسیب‌های جدی به شما خواهد شد. زمانی که از کنار یخچال‌های طبیعی عبور می‌کنید باید نگران شکاف‌ها باشید و از سقوط جلوگیری کنید. این شکاف‌ها بیشتر در قلب کوه قرار دارند و باید با برنامه‌ریزی دقیق از کنار آنها عبور کنید.

گاهی اوقات شکاف‌های روی کوه‌ با لایه نازکی از یخ پوشیده شده‌اند و قابل مشاهده نیستند. برای جلوگیری از چنین مشکلی باید مسیر خود را بشناسید و در طناب کشی مهارت داشته باشید. اگر شما به هر دلیلی درون شکاف‌ها گیر بیفتید باید با استفاده از طناب، خودتان را بالا بکشید و حتماً یک همراه به شما کمک کند. بهتر است برای جلوگیری از چنین مشکل کوهی را انتخاب کنید که دارای شکاف نباشد و این مشکل برای شما ایجاد نشود.

 

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم کوهنوردی به عنوان یکی از ورزش‌های جذاب، طرفداران زیادی پیدا کرده اما با خطراتی هم همراه شده است. این ورزش هیجان‌انگیز و پرخطر هر ساله افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشد؛ بنابراین باید توصیه‌های ایمنی را برای عبور در مسیرهای مختلف رعایت کنید. خطرهای گوناگونی که در مسیرهای مختلف کوهنوردی وجود دارند با توصیه‌های ایمنی و استفاده از تجهیزات مختلف قابل کنترل هستند. تا حد امکان بهتر است از افراد با تجربه بخواهید که در مسیرهای کوهنوردی شما را همراهی کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره خطرات کوهنوردی و توصیه‌های ایمنی و وسایل و تجهیزات مختلفی که برای مسیر شما مناسب است با ما تماس بگیرید.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

امتیاز شما به مقاله :
۱۴۰۲/۶/۳۰ پنج شنبه

دانلود فایل صوتی و پی دی اف بررسی خطرات کوهنوردی و توصیه‌های ایمنی

تمامی متن مقاله بررسی خطرات کوهنوردی و توصیه‌های ایمنی را می توانید به صورت pdf و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد.

دانلود فایل صوتی - 6.83 MB
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب