توصیه‌های مهم در خصوص کوهنوردی در آب و هوای سرد

6 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
توصیه‌های مهم در خصوص کوهنوردی در آب و هوای سرد
چکیده مقاله :

فارغ از قواعد کوهنوردی توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که کوهنوردی در زمستان مانند فصل های دیگر نمی باشد و باید نکات مهمی را مد نظر قرار دهید که حال در این مزلب به آنها اشاره میکنیم.

توصیه‌های مهم در خصوص کوهنوردی در آب و هوای سرد

توصیه‌های مهمی در خصوص کوهنوردی در آب و هوای سرد وجود دارد که افراد باید به آنها توجه کنند تا دچار گرفتاری در برف و یا خطراتی مانند بهمن نشوند. افراد زیادی هستند که به کوهنوردی علاقه دارند و در فصول سرد سال هم به این فعالیت ادامه می‌دهند. آنها باید در این زمینه اطلاعات جامع و کاملی در اختیار داشته باشند تا بتوانند کوهنوردی خوبی را تجربه کنند. کوهنوردی به همان اندازه که می‌تواند لذت بخش باشد به همان اندازه هم می‌تواند خطرناک باشد؛ از این رو باید هنگام کوهنوردی در فصول سرد لوازم و تجهیزات متفاوتی به همراه داشت.

جهت دیدن قیمت و خرید کوله پشتی به کمپ تولز مراجعه کنید: خرید کوله پشتی

اصول اولیه کوهنوردی در زمستان

برای کوهنوردی در زمستان شما باید با اصول اولیه کوهنوردی آشنا باشید تا بتوانید به یک کوهنورد حرفه‌ای تبدیل شوید و در برف و بهمن قرار نگیرید. در این باره باید بگوییم که کوهنوردی در زمستان نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد که در این برنامه‌ ریزی باید زمان رفت و برگشت را به درستی در نظر گرفت تا به تاریکی برخورد نکنید. به همین دلیل باید صبح بسیار زود از خانه خارج شوید تا بتوانید قبل از تاریکی از کوه خارج شده و به منزل بازگردید. در زمان کوهنوردی در هوای سرد لوازم اهمیت زیادی دارند؛ یعنی باید توجه کرد لوازمی را در کوله خود قرار دهند که بتوانند در هر لحظه و زمانی در کوه به شما کمک کنند.

توصیه شده تا افراد هنگام کوهنوردی در هوای سرد لوازم باتری خوری که همراه دارند را با باتری اضافه و پاوربانک حمل کنند؛ چون در سرما باتری‌ها ضعیف‌تر عمل می‌کنند. ناگفته نماند که در زمستان کوهنوردی سخت‌تر است و در نتیجه شما آهسته‌تر حرکت می‌کنید؛ به همین دلیل باید در زمان برنامه ریزی به این مورد هم توجه نمایید. در زمستان شما باید هم تغذیه خوبی داشته باشید تا انرژی لازم را دریافت کنید و هم باید به اندازه کافی آب بنوشید تا دچار کمبود آب نشوید.

 

راهکار‌هایی برای گرم نگهداشتن بدن در کوهنوردی زمستانی

برای گرم نگهداشتن بدن در زمان کوهنوردی زمستانی راهکارهای متعددی وجود دارد که اهمیت زیادی دارند و باید به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرند. در این دوره اگر تجهیزات و لوازم به خصوص پوشاک مناسب داشته باشید، می‌توانید بیشتر از تفریح خود لذت ببرید و نگران هیچ گونه مشکلی نباشید. بهترین راهکارها عبارتند از:

  1. بهتر است که فلاسک خود را با یک نوشیدنی داغ مانند چای، قهوه و یا یک دمنوش پر انرژی پرکنید، مسلماً نوشیدن یک فنجان نوشیدنی گرم در میان برف‌ها می‌تواند بسیار لذت بخش باشد پس فراموش نکنید که همیشه یک نوشیدنی گرم داشته باشید.
  2. باید در طول این سفر آب آشامیدنی به میزان کافی به همراه داشته باشید؛ زیرا کمبود آب می‌تواند به بدن آسیب وارد کند و آن را دچار خستگی نماید.
  3. در زمستان باید به همراه نور خورشید حرکت کنید تا از گرمای آن نهایت استفاده را ببرید.
  4. سعی کنید میان وعده‌های کوچک اما مقوی همراه داشته باشید تا انرژی سفر شما را تأمین نماید.
  5. سعی کنید لباسی انتخاب کنید و بپوشید که از چندین لایه تشکیل شده باشد و بتواند به خوبی شما را گرم نگهدارد.
  6. سعی کنید لباس های نایلونی انتخاب کنید؛ زیرا آنها هم به سرعت رطوبت می‌گیرند و هم به سرعت خشک می‌شوند.
  7. برای پاها در برف باید از لایه زیرساز و یک لایه ضد آب استفاده کنید. مسلما شلوارهای پشمی برای زیر و شلوارهای اسکی برای لایه رویی مناسب هستند.
  8. از دستکش استفاده کنید مثلاً یک دستکش نخی اول بپوشید و سپس از دستکش ضدآب استفاده کنید.
  9. از پوتین‌های ضدآب و مقاوم برای کوهنوردی در برف استفاده کنید.
  10. آخرین مورد اینکه باید از کلاه استفاده کنید تا گرمای بدن از طریق سر خارج نشود.

قبل از کمپینگ چک لیست کمپینگ را بخدانید: چک لیست لوازم و وسایل کمپینگ

نکات ایمنی برای کوهنوردی در آب و هوای سرد

در زمان کوهنوردی در آب و هوای سرد نکات ایمنی هم وجود دارد که افراد باید به آنها توجه زیادی داشته باشند؛ زیرا با رعایت کردن نکات ایمنی می‌توان سفری بی‌خطر را گذراند و از آن لذت برد. اصولا در کوهنوردی زمستانی ایمنی حرف اول را می‌زند؛ زیرا داشتن ایمنی کافی و کامل به شما اطمینان بیشتری برای سفر می‌دهد. شما باید لوازمی مانند یخ شکن، کبریت یا فندک، مقداری ژل آتش‌زا، کوله پشتی ضدآب، میان وعده‌های با هضم راحت و... را به همراه داشته باشید. البته هنگام حرکت باید چوبی اسکی یا چوبی بلند و مقاوم در اختیار داشته باشید که با کمک آن بتوانید مسیر حرکت را بیابید و از افتادن در چاله‌ها جلوگیری کنید.

از پوشیدن لباس‌های پشمی خودداری کنید؛ زیرا این گونه لباس‌ها به سرعت رطوبت و سردی را جذب کرده و به سختی هم خشک می‌شوند؛ در نتیجه نمی‌توانید به درستی حرکت کنید و دچار بیماری نخواهید شد. انتخاب مسیر درست، انتخاب وسایل مناسب و از همه مهمتر انتخاب ساعت مناسب برای رفت و آمد می‌تواند ایمنی را برای شما افزایش بدهد و کمک کند تا شما کوهنوردی بهتری داشته باشید و دچار بیماری و یا آسیب دیدگی نگردید. با در اختیار داشتن خوراکی شیرین می‌توانید از افت فشار جلوگیری کرد اما باید خوراکی شیرینی را انتخاب کنید که مقوی باشد.

 

نکات مهم قبل از اقدام به کوهنوردی در زمستان

قبل از اقدام به کوهنوردی شما باید مواردی را مدنظر قرار بدهید که از اهمیت زیادی برخوردار هستند. این موارد مهم شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ابتدا شرایط آب و هوایی را چک کنید تا در همان روز بارش برف و بارانی نباشد.
  • در مرحله دوم باید در نظر بگیرید که تا ۷۲ ساعت قبل بارش برفی صورت نگرفته باشد؛ زیرا ممکن است دچار بهمن شوید.
  • تجهیزات نجات در کوله خود قرار بدهید.
  • جعبه کمک‌های اولیه در اختیار داشته باشید.
  • از کوهنوردی تک نفره پرهیز کنید و حتماً با همراه به کوه بروید.
  • از لباس‌هایی استفاده کنید که رنگ قرمز، زرد و یا فسفری دارند و به راحتی در برف قابل تشخیص هستند.
  • برنامه ریزی کنید که کوهنوردی قبل از تاریکی به اتمام برسد.

پس ناگفته نماند که قبل از کوهنوردی یک برنامه ریزی کامل است که می‌تواند شما را از خطر بهمن دور نگهدارند و کمک کند تا سفر شما عالی پیش برود. اگر در زمان کوهنوردی با برف مواجه شدید سعی کنید سفر را به اتمام برسانید؛ زیرا برف رد پاهای شما را پوشش می‌دهد و نمی‌گذارد که مسیر رفت را به درستی پیدا کنید پس با اتمام سفر جان خود را حفظ کنید. داشتن تلفن همراه، چراغ قهوه، باتری و پاور بانک در زمان این سفر اهمیت زیادی دارد؛ در نتیجه باید آنها را در کوله قرار بدهید تا بتوانید در صورت لزوم از آنها استفاده کنید.

 

سخن پایانی

به صورت کلی کوه‌ها و کوهستان‌ها مکان‌های خطرناکی نیستند و این بی احتیاطی و رعایت نکردن ایمنی است که می‌تواند جان شما را به خطر ‌اندازد. در فصل تابستان هم باید نکات ایمنی را رعایت کرد اما این نکات در زمستان و هوای سرد چندین برابر می‌شوند؛ زیرا وجود برف خطرات بیشتری را به همراه دارد. شما با اطلاع از نکات ایمنی و شرایط دقیق کوهنوردی می‌توانید سفر بهتری داشته باشید. البته اگر از یک کوهنورد خبره و باتجربه هم کمک بگیرید این می‌تواند تفریح را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر نماید. اگر قصد سفر چند روزه به کوه در زمستان دارید باید لوازم بیشتری همراه داشته باشید که یکی از مهمترین آنها کیسه خواب است؛ زیرا درون کیسه‌ها رطوبت نفوذ نمی‌کند و گرمای زیادی هم دارند.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب