با ۷ کوه آتشفشانی هفت قاره جهان آشنا شوید

6 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
با ۷ کوه آتشفشانی هفت قاره جهان آشنا شوید
چکیده مقاله :

در این مطلب قرار است شما را با ۷ کوه آتشفشانی هفت قاره جهان آشنا کنیم این کوه‌ها دارای ویژگی‌های مختلف و منحصر به فردی هستند بنابراین برای اگاهی در مورد آن ها باما همراه باشید.

کوه‌های آتشفشانی زیادی در جهان وجود دارند که برخی از آنها فعال بوده و برخی غیر فعال هستند. بسیاری از کوهنوردان برای تجربه هیجان یا بهره بردن از طبیعت زیبای کوه‌های آتشفشانی، ترجیح می‌دهند به آنها صعود کنند. در حال حاضر در بیشتر قسمت‌های کره زمین می‌توان کوه‌های آتشفشانی را پیدا کرد که اکثر آنها بسیار معروف هستند و کمتر کسی پیدا می‌شود که نام آنها را تاکنون نشنیده باشد. این کوه‌ها دارای ویژگی‌های مختلف و منحصر به فردی هستند که به صورت مرتب مطالعه روی آنها انجام می‌شود؛ در ادامه توضیحات بیشتری در مورد کوه‌های آتشفشانی ارائه می‌دهیم تا شما با ۷ کوه آتشفشانی هفت قاره جهان آشنا شوید.

 

با ۷ کوه آتشفشانی هفت قاره جهان آشنا شوید

  1. کوه مونت سیدلی در جنوبگان
  2. کوه گیلووه در قاره استرالیا
  3. قله دماوند در کشور ایران
  4. کوه اوریزابا در آمریکای شمالی
  5. کوه البروس در کشور روسیه و قاره اروپا
  6. کوه کلیمانجارو در کشور آفریقا
  7. کوه اوخوس دل سالادو در آمریکای جنوبی

 

کوه مونت سیدلی در جنوبگان

آتشفشان مونت سیدلی در سرزمین ماری برد در جنوبگان واقع شده و یکی از بلندترین و هفتمین کوه در فهرست هفت کوه آتشفشانی معروف جهان است. این کوه جزء آتشفشان‌های خاموش است که دارای دامنه‌ای شیب‌دار بوده و انفجارهای پی در پی، دیواره‌های داخلی آن را از بین برده است. این کوه در تاریخ ۱۸ نوامبر ۱۹۳۴ توسط ریچارد ای برد کشف شد. در این منطقه ۸ قله معروف دیگر نیز وجود دارند که آتشفشان مونت سیدلی معروف‌ترین آنها است؛ برای نخستین بار در سال ۱۹۹۰ یک کوهنورد نیوزلندی موفق به صعود به این قله شد.

 

کوه گیلووه در قاره استرالیا

کوه گیلووه در قاره استرالیا یکی از قدیمی‌ترین و شناخته شده‌ترین آتشفشان‌های جهان است که قدمتی نزدیک به ۶۵۰ هزار تا ۸۰۰ هزار سال دارد. گدازه‌های سریع و مداوم، دامنه‌های وسیع و ملایمی در این کوه ایجاد کرده‌اند، این کوه دارای دو قله آتشفشانی است که در فاصله دو کیلومتری از یکدیگر قرار گرفته‌اند. در سال ۱۹۳۵ برادران لیهی از کشور استرالیا اولین کسانی بودند که موفق به صعود به این قله شدند. یخچال‌های طبیعی و برف و یخبندان قسمت‌های زیادی از دامنه‌های بالایی کوه گیلووه را پوشانده‌اند؛ به طور تقریبی از روستای میلکا، چهار روز زمان نیاز است تا کوهنوردان بتوانند خود را به قله این کوه برسانند.

 

قله دماوند در کشور ایران

قله دماوند از جمله بلندترین کوه‌ ایران و خاورمیانه است که در دسته بلندترین و معروف‌ترین کوه آتشفشانی آسیا و جهان نیز قرار می‌گیرد. طبق تحقیقات انجام شده، آخرین فوران قله دماوند، ۵۳۰۰ سال قبل از میلاد بوده است و تاکنون نیز فعالیتی نداشته و به ظاهر جزء آتشفشان‌های خاموش به حساب می‌آید. البته فومارول‌های روی قله نشان از این دارد که این آتشفشان بالقوه فعال است. در زمان‌های قدیم ایرانیان محلی، گوگرد را از دهانه کوه دماوند استخراج می‌کردند؛ برای نخستین بار سفرنامه نویس و شاعر معروف، ابودلف الخزرجی بیش از هزار سال پیش توانست به این قله صعود کند.

 

کوه اوریزابا در آمریکای شمالی

یکی دیگر از معروف‌ترین کوه‌های آتشفشانی جهان را می‌توان کوه اوریزابا در نظر گرفت. این کوه مرتفع‌ترین قله مکزیک است که در دامنه شمالی آن می‌توان یخچال‌های متعددی پیدا کرد. برای نخستین بار در سال ۱۸۴۸ سربازان آمریکایی به نام ماینارد و ویلیان رینولد توانستند به این قله صعود کنند. در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ نفر در سال برای صعود به کوه آتشفشانی اوریزابا تلاش می‌کنند که بیش از نیمی از این افراد موفق می‌شوند به قله برسند. این کوه هزاران سال است که هیچگونه فعالیتی نداشته و جزء آتشفشان‌های غیر فعال و خاموش در کشور مکزیک و آمریکای شمالی به حساب می‌آید.

 

کوه البروس در کشور روسیه و قاره اروپا

کوه آتشفشانی البروس دارای دو قله در مجاورت یکدیگر است که در روسیه و مرز گرجستان قرار دارد. این کوه دارای ۵۶۲۱ متر ارتفاع است و تا کنون تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان و کشور روسیه برای صعود به آن اقدام کرده‌اند، به طور رسمی در سال ۱۸۷۴ یک تیم بریتانیایی_ سوئیسی موفق به صعود به بالاترین نقطه این قله شدند. این کوه قرن‌هاست که خاموش است و تاکنون فعالیتی از آن مشاهده نشده است. کوه البروس از قدیمی‌ترین کوه‌های آتشفشانی روی کره زمین است که هر ساله تحقیقات زمین شناسی مختلفی روی آن انجام می‌شود.

 

کوه کلیمانجارو در کشور آفریقا

کوه آتشفشانی کلیمانجارو یکی از معروف‌ ترین و شناخته شده‌ترین کوه‌های نیمه خاموش آتشفشانی است که دارای قله سه مخروطی است و یکی از کوه‌های مورد علاقه کوهنوردان به شمار می‌آید. ارتفاع این قله ۴۹۰۰ متر است و جزء چهارمین قله مرتفع جهان به حساب می‌آید؛ برای نخستین بار در سال ۱۸۸۹ دو نفر آلمانی به نام هانس مایر و لودویگ پورتشلر موفق شدند به این قله صعود کنند. آتشفشان این کوه به صورت نیمه خاموش بوده و در دسته بلندترین قله هفت قاره طبقه بندی می‌شود؛ نام بلندترین قله کوه کلیمانجارو کیبو است. کوهنوردان با صعود به این قله می‌توانند دو محیط یخچالی و گرمسیری را به طور همزمان تجربه کنند.

 

کوه اوخوس دل سالادو در آمریکای جنوبی

کوه آتشفشانی اوخوس دل سالاد و در مرز آرژانتین و شیلی قرار داشته و یک کوه آتشفشان فعال به حساب می‌آید. به این صورت که می‌توان در مواقع مختلف سال خاکستر، پوکه و گدازه‌های سوزان در آن مشاهده کرد. برای نخستین بار در سال ۹۳۷ یک فرد لهستانی موفق به صعود به این کوه شد. به طور تقریبی ارتفاع این کوه 7083 متر گزارش شده است ولی درستی آن تاکنون تائید نشده است؛ این کوه آتشفشانی فعال دارای دهنه‌های فراوانی است و صعود به آن نسبت به قله‌های آتشفشانی دیگر جهان کمتر انجام می‌شود. طبق تحقیقات اخیر، در حال حاضر این کوه آتشفشانی فعالیت‌های مختلفی را آغاز کرده است و می‌توان در دهانه‌های آن، جریان‌های گدازه و فعالیت‌های فورانی کمی مشاهده کرد.

 

سخن پایانی

کوه‌های آتشفشانی معروفی در جهان وجود دارند که هر ساله افراد علاقمند به هیجان، اقدام به صعود به آنها می‌کنند. برخی از این کوه‌ها از اهمیت زمین شناسی بالایی برخوردار بوده و رسیدن به قله آنها می‌تواند جزء چالش برانگیزترین اقدامات هر کوهنوردی به حساب بیاید. اطلاع از قله‌های هفتگانه جهان می‌تواند در شناخت بهتر این کوه‌ها و کسب اطلاعات لازم توسط شما مؤثر و مفید باشد؛ علاوه بر این، در صورتی که به کوهنوردی علاقه داشته باشید، می‌توانید به آنها صعود کرده و از زیبایی و جذابیت محیط آن‌ها لذت ببرید.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب