ده مورد از مهم‌ترین فواید کوهنوردی برای بدن

6 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
ده مورد از مهم‌ترین فواید کوهنوردی برای بدن
چکیده مقاله :

کوهنوردی فقط برای سرگرمی نبوده بلکه یک ورزش حرفه‌ای همراه با طبیعت گردی است که تأثیرات زیادی بر سلامت روح و جسم دارد.در ادامه می توانید ده مورد از فواید کوهنوردی برای بدن و ذهن انسان را مطالعه کنید.

کوهنوردی یکی از بهترین تفریحات جذاب و شاد در میان مردم است. این ورزش اگر از روی آگاهی و حرفه‌ای صورت گیرد، تجهیزات چندانی نیاز ندارد. ورزش کوهنوردی گاهی پیاده روی در تپه‌های پایین است و زمانی بالارفتن از صخره‌‌های دشوار، این ورزش پر انرژی فواید فراوانی برای کوهنوردان به همراه دارد.‌ فعالیت‌‌های مربوط به کوهنوردی بسیار وسیع است که هر فرد خودش می‌تواند نوع فعالیت خود را انتخاب کند. این فعالیت‌ها با توجه به میزان قدرت بدنی افراد متفاوت است. عده‌ای به کوهنوردی به دیدگاه تفریح می‌نگرند، این کار فقط برای سرگرمی نبوده بلکه یک ورزش حرفه‌ای همراه با طبیعت گردی است که تأثیرات بسیار زیادی بر سلامت روح و جسم دارد. در ادامه به فواید کوهنوردی خواهیم پرداخت.

ده مورد از مهم‌ترین فواید کوهنوردی برای بدن

  1. ایجاد روحیه شاد و بشاش
  2. قوی شدن عضلات
  3. کاهش چشمگیر وزن
  4. پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان
  5. افزایش حفظ تعادل
  6. قلب سالم با عضلاتی قوی
  7. پیشگیری از ابتلا به افسردگی
  8. پیشگیری از بروز سرطان
  9. باز شدن مویرگ‌های بسته بدن
  10. کاهش چربی خون

 

ایجاد روحیه شاد و بشاش

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ورزش کوهنوردی، احساس آرامش و آسودگی ذهن است. امروزه با توجه به زندگی پر هیاهوی ماشینی، لذت بردن از طبیعت و کوهنوردی آرزوی اغلب مردم شده ‌است. کوهنوردی ورزشی است که در طبیعت بکر و فضای آزاد شکل گرفته و احساسات مثبت و پر انرژی را برای افراد به همراه دارد. دور بودن از دغدغه‌های روزمره، خاموش کردن تلفن همراه، فرصتی برای زندگی در لحظات شاد است‌. لحظاتی که دور از فشارها، استرس و ترافیک به آرامش سپری می‌شوند.

 

قوی شدن عضلات

در حین کوهنوردی عضلات بازوها، پاها، پشت و میان تنه درگیر می‌شوند. هر چه بیشتر عضلات بدن به کار گرفته شوند، قدرتشان افزایش خواهد یافت. کوه‌پیمایی در سراشیبی مچ پا، چهار سر ران، پشت پا و ساق را درگیر می‌کند. با فعالیت مستمر و انجام کوهنوردی بیشتر قدرت عضلات بالا رفته و کوهنورد در مسافت‌های طولانی راه‌پیمایی هم هیچ مشکلی نخواهد داشت.

 

کاهش چشمگیر وزن

کوهنوردی و کوهپیمایی ورزشی مؤثر برای کاهش وزن است. بالا رفتن از ارتفاعات و صرف وقت به ورزشکار کمک می‌کند تا وزن خود را کاهش دهد. به دلیل فعالیت و بالا رفتن از ارتفاعات است که مردم کوهستان چاق نیستند و تناسب اندام خوبی دارند. مصرف کالری در کوهنوردی به عواملی مانند جنسیت، وزن، وزن کوله و شدت کوهپیمایی وابسته است؛ اما اگر یک کوهنورد به طور عادی به فعالیت خود ادامه دهد، ۳۷۰ کالری در ساعت سوزانده می‌شود.

 

پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان

پیاده روی نوعی ورزش مقاومتی است؛ یعنی بدن انسان باید بتواند در برابر نیروی جاذبه مقاومت کند. استخوان‌ها و عضلات باید در طول مسیر‌های تند و شیب‌دار وزن فرد را تحمل می‌کنند که منجر به افزایش تراکم استخوان شده و در این حالت بدن انسان کلسیم کمتری از دست می‌دهد. تحقیقات نشان داده که تراکم استخوان انسان پس از ۴۰ سالگی هر سال حدود یک درصد کمتر می‌شود‌. کوه‌پیمایی این میزان کاهش تراکم استخوان را کمتر می‌کند؛ و موضوع مهم‌تر اینکه نور خورشید موجب تأمین ویتامین D در کوهنوردان می‌شود، زیرا این افراد بیشتر ساعات روز در معرض تابش نور آفتاب قرار دارند.

 

افزایش حفظ تعادل

یکی از اصلی‌ترین مهارت‌های مورد نیاز یک کوه پیما، حفظ تعادل است.‌ گذر از روی جوی آب، تخته سنگ، رد شدن از راه‌های صعب‌العبور نیاز به تعادل بالایی دارد. کوهنورد می‌تواند از عصا کمک بگیرد، اما در هر صورت باید تعادل خود را حفظ کند. زمانی که فرد در امتداد یک مسیر کوهستانی قدم می‌زند، عضلات پایین تنه، میان تنه فرد درگیر شده و منقبض می‌شوند تا اعتدال در مکان‌های ناهموار فراهم شود. ورزش کوهنوردی موجب آگاهی ذهنی بیشتر نسبت به محیط اطراف می‌شود.‌ مغز در حین کوهنوردی هر مانع ریز و درشت را بررسی می‌کند تا بهترین مسیر حرکت را به فرد اعلام کند.

 

قلب سالم با عضلاتی قوی

ورزش کوهنوردی برای سلامتی قلب و عروق فواید فراوانی دارد. کوهنوردی سبک و بدون صعود به قله ضربان قلب را افزایش می‌دهد که برای سیستم قلب و عروق بسیار مؤثر است. بدن فرد کوهنورد پس از مدتی کوهنوردی به تناسب اندام رسیده و قادر خواهد بود مسیرهای سخت‌تر و سریع‌تر را راحت‌تر سپری کند. کوهنوردی می‌تواند مشکلات مربوط به قلب، عروق، فشار خون و کلسترول را برطرف سازد. با کاهش میزان کلسترول خون، عملکرد قلب بسیار راحت‌تر می‌شود.

 

پیشگیری از ابتلا به افسردگی

ورزش کوهنوردی ورزشی حرفه‌ای است که علاوه بر پیشگیری از آسیب‌های جسمی از بروز بیماری‌های روحی و روانی جلوگیری می‌کند. در زمان کوهنوردی افکار منفی از فرد دور می‌شود‌. افزایش اعتماد به نفس، خلق و خوی شاد، بالا رفتن عزت نفس از دیگر فواید ورزش کوهنوردی است.

 

پیشگیری از بروز سرطان

انجام برنامه‌های منظم کوهنوردی از ایجاد بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان داده این ورزش خطر چندین سرطان شایع را به طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهد. این سرطان‌ها، سرطان ریه، پستان و آندومتر است که با کوهنوردی بهبود پیدا می‌کنند.

 

باز شدن مویرگ‌های بسته بدن

مویرگ‌های بدن افراد در شرایط معمولی به اندازه ۱۵ درصد ظرفیت خود باز شده و فعالیت می‌کنند؛ اما در زمان کوهنوردی این ظرفیت تا ۹۵ درصد افزایش یافته و گردش خون بهتر می‌شود. با افزایش گردش خون، اکسیژن و مواد غذایی در کمترین زمان در سراسر بدن پخش شده و موجب بهتر شدن شرایط جسمی فرد می‌شود‌.

 

کاهش چربی خون

انسان در زمان ورزش و به ویژه کوهنوردی به میزان کالری بیشتری نیاز دارد که گاهی تا سه برابر افزایش می‌یابد. در این حالت بدن چربی‌های ذخیره شده بدن را سوزانده و به مصرف می‌رساند. در زمان ورزش انسان به شدت دچار تعریق شده و چربی‌های زیر پوست بدن انسان دفع می‌شود.

 

سخن پایانی

کوهنوردی ورزشی شاد و‌ مفرح است که با طبیعت‌گردی عجین است. این ورزش حرفه‌ای نیاز به تجهیزات چندانی ندارد. انجام مرتب و منظم کوهنوردی موجب کاهش چربی خون، افزایش روحیه نشاط و شادابی روح می‌گردد. در هنگام کوهنوردی مویرگ‌های بدن تا ۹۵ درصد باز شده و اکسیژن و مواد غذایی خیلی سریع به سراسر بدن می‌رسد. با ورزش کوهنوردی بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان‌ از انسان دور خواهد شد. بیماری‌های قلبی، عروقی و فشار خون روند بهبود یافته و وزن کوهنورد کاهش می‌یابد. با انجام ورزش شاد کوهنوردی کیفیت خواب فرد بهتر شده و افسردگی به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد. فرد کوهنورد مقدار قابل توجهی ویتامین D جذب کرده و تراکم استخوانش بالا می‌رود.‌

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب