راهنمای کویرگردی و کمپ زدن در کویر

6 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
راهنمای کویرگردی و کمپ زدن در کویر
چکیده مقاله :

در این مطلب قصد داریم ضمن آشنا کردن شما عزیزان با کویرگردی و زوایای آن، به تشریح ملزومات اساسی و لوازم ضروری در کویرگردی و کمپ زدن در کویر بپردازیم.

سفرهای طبیعت گردی و کویرگردی و همچنین کمپ‌های کویری یکی از جذاب‌ترین انواع سفر به شمار می‌روند. با تمام لذت‌ها و تجربه‌های شیرینی که کویر می‌تواند برای شما رقم بزند باید بدانید که کویر می‌تواند خطرناک و در عین حال بی‌رحم باشد. با وجود این، اگر شما در هنگام کمپ زدن در کویر نکات ایمنی را رعایت کنید مطمئن باشید اتفاق تلخی رخ نخواهد داد. با این مطلب همراه باشید در ادامه شماره را با نکات کلیدی برای کویر گردی و کمپ زدن در کویر آشنا می‌کنیم.

 

راهنمای کویرگردی و کمپ زدن در کویر

 

  1. کمپ زدن در کویر با تعداد کم ممنوع
  2. سایل مورد نیاز را با خود همراه داشته باشید
  3. لباس مناسب
  4. وسایل آتش زا همراه داشته باشید
  5. آب زیاد همراه خود داشته باشید
  6. وسایل ارتباطی همراه خود داشته باشید
  7. به دیگران اطلاع دهید
  8. کرم‌های مناسب استفاده کنید
  9. شلوار و جوراب مناسب
  10. کفش مناسب کویرنوردی
  11. از کلاه‌ دو لایه استفاده کنید
  12. کوله پشتی و چادر مسافرتی
  13. خودروی شاسی بلند
  14. از مسیریاب و ردیاب استفاده کنید
  15. لوازم پخت و پز
  16. تجهیزات پزشکی و بهداشتی

 

کمپ زدن در کویر با تعداد کم ممنوع

 توجه داشته باشید برای کمپ زدن در کویر حداقل باید در گروه‌های ۴ الی ۵ نفری حضور داشته باشید و حداقل دارای دو وسیله نقلیه باشید چون اگر با یک وسیله نقلیه عازم کویر شوید و ماشین دچار آسیب دیدگی شود قطعاً خاطرات ناخوشایندی برای شما رقم خواهد خورد.

 

وسایل مورد نیاز را با خود همراه داشته باشید

در کمپ کویری شما باید جعبه کمک‌های اولیه، داروهای خاص، کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، مقادیر زیادی آب و لباس‌های نخی رنگ روشن و راحت همراه خود داشته باشید. همچنین مواد غذایی شیرین و شور مانند قند و نمک را فراموش نکنید. البته بهتر است از ماده غذایی با ماندگاری بالا همانند کنسرو لوبیا استفاده کنید.  پتو یا کیسه خواب از جمله لوازم ضروری برای کمپ زدن در کویر است. در کنار این لوازم شما باید لاستیک زاپاس، لوازم تعمیر خودرو و همچنین وسایل مورد نیاز برای تأمین روشنایی به همراه داشته باشید.

 

لباس مناسب

لباس‌های بالاتنه باید پوست شما را در مقابل تابش مستقیم نور خورشید حفظ کند و از آفتاب سوختگی پوست جلوگیری نماید. شما باید برای شب‌های سرد کویر بلوز یا ژاکت گرم به همراه داشته باشید تا در موقع لزوم از آن استفاده کنید. باید لباس‌های آستین بلند نخی نازک و در عین حال راحت و آزاد بپوشید که به بدن شما نچسبد. لباس‌های آستین کوتاه برای کویر گردی مناسب نیستند و باعث سوختگی پوست می‌شوند. توجه داشته باشید همراه بردن عینک و همچنین دستمال بزرگ ضروری است تا بتوانید هنگام بروز طوفان، دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید و به وسیله عینک از چشمان خود در مقابل شن‌های کویری محافظت کنید.

 

قیمت کاپشن کوهنوردی

 

وسایل آتش زا همراه داشته باشید

شب‌های کویر در فصل تابستان هم سرد است شما باید چندین فندک، هیزم و آتش زنه همراه داشته باشید تا بتوانید به کمک این وسایل آتش درست کنید. روشن کردن آتش از شما در مقابل حمله حیواناتی همچون روباه شنی محافظت می کند.

 

آب زیاد همراه خود داشته باشید

در کویرگردی قطعاً با احساس تشنگی زیادی مواجه می‌شوید اما همین احساس تشنگی نباید شما را وادار به نوشیدن آب زیاد نماید. چون با نوشیدن آب زیاد میزان تعریق شما افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه املاح بدن کاهش پیدا کرده و دچار ضعف و بیهوشی می‌شوید؛ بنابراین بهتر است به جای اینکه آب زیادی مصرف کنید کمی آبلیمو درون آب بریزید تا جلوی عطش شما گرفته شود. نوشابه قندی همراه خود داشته باشید اگر احساس بی‌حسی کردید کمی نمک درون آن ریخته و خنک بنوشید تا احساس گرمازدگی از بین برود.

 

وسایل ارتباطی همراه خود داشته باشید

در کویرگردی از وسایل ارتباطی همچون موبایل‌های ماهواره‌ای استفاده ‌کنید اما اگر به این نوع تجهیزات دسترسی ندارید می‌توانید از تلفن همراه که آنتن دهی مناسبی دارد، استفاده نمایید. احتمال وجود حادثه و خطر در کویر وجود دارد و در چنین موقعی قطعاً شما به کمک کسی نیاز پیدا می‌کنید.

 

به دیگران اطلاع دهید

بدون اطلاع به دوستان یا خانواده و آشنایان خود هرگز عازم کمپ کویری نشوید. لازم است آنها از موقعیت شما آگاه باشند تا در صورت وجود مشکل بتوانند به شما کمک کنند. شما می‌توانید موقعیت خود را با gps تلفن همراه به دوستانتان اطلاع دهید.

 

کرم‌های مناسب استفاده کنید

در کویر حشرات زیادی وجود دارند که می‌توانند با نیش خود شما را آزار دهند بنابراین بهتر است از کرم یا اسپری دافع حشرات استفاده کنید و پیش از خواب به تمامی نواحی بدن خود که بیرون از کیسه خواب است بزنید به این صورت از گزنده حشرات در امان خواهید بود.

 

شلوار و جوراب مناسب

برای پیاده‌روی در کویر باید یک شلوار مناسب به تن داشته باشید تا بتوانید به راحتی قدم بردارید. شلوار یا لباس نامناسب باعث عرق کردن پاها و بدن و ایجاد ناراحتی می‌شود. البته شلوارهای بلند بهتر هستند چون در مقابل آفتاب سوختگی و نیش حشرات از شما محافظت می کنند. همچنین شلوارهای پنبه‌ای بسیار سبک و خنک از عرق کردن پاها جلوگیری می‌کنند. شلوارهای جیب‌دار هم گزینه مناسبی هستند. از جوراب‌های ضخیم ساق بلند استفاده کنید تا از نیش موجوداتی مانند مار و عقرب محفوظ بمانید. جنس جوراب باید به گونه‌ای باشد که مانع عرق کردن پا و خیس شدن پا درون کفش شود.

 

خرید شلوار کوهنوردی 

 

کفش مناسب کویرنوردی

توجه داشته باشید در کویر باید از کفش‌های مخصوص پیاده‌روی استفاده کنید، کفش‌هایی که دارای ساق بلندی هستند گزینه مناسبی محسوب می شوند. مار و عقرب در کویر زیاد است و با پوشیدن کفش‌های ساق بلند پاهای خود را از گزند نیش آنها نگه می‌دارید. کفش باید اندازه پای شما باشد چرا که کوچک یا بزرگ بودن کفش می‌تواند مانع راه رفتن شما شود و پاهای شما را خسته کند.

همچنین جنس و اندازه نامناسب کفش در پیاده‌روی طولانی مدت در کویر شما را بیش از حد خسته می کند؛ بنابراین شما باید از کفشی که قابلیت تنفس دارد، استفاده کنید. پوتین‌هایی با رویه چرم گزینه مناسبی هستند چون پاهای شما را از گرما و سرما حفظ می‌کنند. در حالی که اگر از پوتینی با رویه پارچه ای استفاده کنید پاهای شما کمتر خسته می‌شود. همچنین زیره پوتین باید از جنس پلاستیک باشد تا پاهای شما بر روی شن‌ها سر نخورد.

 

از کلاه‌ دو لایه استفاده کنید

از کلاه برای حفاظت بیشتر از پوست استفاده کنید. همچنین زیر کلاه یک تکه پارچه سفید قرار دهید تا گردنتان از آفتاب سوختگی محفوظ بماند.

 

کوله پشتی و چادر مسافرتی

کوله پشتی سبک، چاقوی جیبی، چراغ قوه، مواد گرمازا و آتش زا، کیسه زباله، زیرانداز، چادر مسافرتی، طناب، فندک، کیسه خواب، پتو و بالشت جزء ابتدا‌یی ترین تجهیزاتی هستید که باید در سفر کویرنوردی همراه خود داشته باشید. چادرهایی که سبک هستند و از وزن کمتری برخوردارند برای کمپ زدن در کویر مناسب‌تر هستند. از چادرهای رنگ روشن استفاده نکنید چون نور خورشید را از خود عبور داده و فضای داخل چادر مسافرتی بسیار گرم و ناخوشایند می شود. چادرهایی با رنگ کمی تیره گزینه مناسب‌تری هستند.

 

خودروی شاسی بلند

 اینکه با چه خودرویی قرار است به کویر سفر کنید بسیار مهم است. مناسب‌ترین خودرو برای کمپ زدن در کویر، خودروهای شاسی بلند و دو دیفرانسیل با لاستیک‌های پهن هستند. قبل از سفر حتماً از سالم بودن خودرو و قطعات آن و کارکرد صحیح بخش‌های مختلف آن اطمینان حاصل کنید. ضمن پر کردن باک بنزین شما باید مقدار کافی بنزین به همراه داشته باشید. همچنین تسمه پروانه، شلنگ رادیاتور، آب مقطر اضافی برای باتری ماشین و یک بیلچه همراه خود داشته باشید.

 

از مسیریاب و ردیاب استفاده کنید

قبل از اینکه عازم کویر شوید بهتر است مسیر دقیق و محل اسکان کمپ خود را روی نقشه مشخص کنید و یک نسخه از آن را همراه خود داشته باشید و دوستان و آشنایان خود را از تاریخ برگشتتان باخبر نمایید تا اگر به هر دلیلی برنگشتید آنها بتوانند به مسئولین این حوزه اطلاع دهند. توجه داشته باشید گاهی حتی حرفه‌ای‌ترین افراد هم در کویر گم می‌شوند بنابراین شما برای تشخیص موقعیت باید از مسیریاب استفاده کنید.

 

لوازم پخت و پز

شما می‌توانید مقدار زیادی میوه خشک، آجیل و نان خشک همراه داشته باشید. همچنین غذاهایی که در عین مقوی بودن حجم کمی از فضا را به خود اختصاص می دهند، انتخاب مناسبی برای سفر کویری هستند. توصیه می‌شود در سفرهای کویرنوردی حتماً از غذاهای کنسرو شده و آماده استفاده نمایید. البته برای پخت و پز در کویر به پمپ فیلتر آب، دستگاه تصفیه آب، بطری آب، اجاق گاز، سوخت اضافی برای اجاق و مواد اولیه برای پخت غذا نیاز دارید.

 

تجهیزات پزشکی و بهداشتی

پمادهای دفع حشرات، داروهای شخصی، مسکن ها، جعبه کمک‌های اولیه، لوازم مقابله با مارکزیدگی، پماد سوختگی، کرم ضد آفتاب و پماد عرق سوختگی را باید همراه داشته باشید.

 

جمع بندی

اگر قصد کمپ زدن در کویر را دارید باید قبل از هر چیز لیستی از تجهیزات مورد نیاز را برای خود فراهم کنید چرا که طبیعت کویر سرشار از پیچیدگی‌ است و در صورت عدم شناخت کویر احتمال وقوع حادثه وجود دارد. توجه داشته باشید شما با کاهش خطرات احتمالی و رعایت یک سری نکات ایمنی می‌توانید یک سفر لذت بخش را برای خود رقم بزنید. لباس، کفش و تجهیزات مورد نیاز خود را متناسب با مکانی که قصد رفتن به آن را دارید، انتخاب ‌کنید. به این صورت که لباس باید متناسب با مکان مورد نظر باشد و این مسئله در سفر کویر نوردی اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب