تفاوت کوهنوردی، ترکینگ و هایکینگ چیست؟

6 دقیقه برای مطالعه
4 نظرات کاربران
تفاوت کوهنوردی، ترکینگ و هایکینگ چیست؟
چکیده مقاله :

در این مطلب قرار است به‌صورت واضح تفاوت ها و شباهت های سه فعالیت کوهنوردی، ترکینگ و هایکینگ را بررسی کنیم و تا شما نیز به عنوان فردی علاقه مند به طبیعت گردی از مفاهیم این اصطلاحات آگاه شوید.

در جهانی که به سرعت در حال تغییر و تحول است، ارتباط انسان با طبیعت به یک مسئله حیاتی تبدیل شده است. سفر به دل طبیعت و بهره مندی از زیبایی های آن روح را جلا می دهد. اگر از علاقه‌مندان طبیعت گردی و سفر در طبیعت هستید قطعاً سه فعالیت کوهنوردی، ترکینگ، هایکینگ به گوشتان رسیده و ممکن است به دلیل نداشتن مفهوم دقیق این اصطلاحات، آن ها را به جای هم به کار برده باشید؛ اما سؤال اصلی اینجاست که تفاوت کوهنوردی، ترکینگ و هایکینگ در چیست؟ یا چه شباهت هایی دارند؟ لازم به ذکر است که هر کدام از این فعالیت ها از لحاظ زمانی، تجهیزات مورد نیاز، درجه سختی و ... تفاوت های آشکاری با هم دارند. با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا به‌صورت واضح تری تفاوت ها و شباهت های سه فعالیت کوهنوردی، ترکینگ و هایکینگ را بررسی کنیم و تا شما نیز به عنوان فردی علاقه مند به طبیعت گردی از مفاهیم دقیق این اصطلاحات آگاه شوید.

 

کوهنوردی، ترکینگ و هایکینگ چیست

 در این مقاله، سفر را از ارتفاعات بلند و با چالش‌های فنی و فیزیکی کوهنوردی آغاز می‌کنیم. در طول سفر از جنگل های پنهان و طبیعت دست نخورده و بکر ترکینگ عبور می کنیم و در نهایت، سفر خود را با آرامش هایکینگ که در آن ارتباط عمیق با طبیعت برقرار است را به پایان می رسانیم. هر یک از این فعالیت‌ها یک پنجره به دنیای جدیدی از ماجراجویی، آرامش و پیوند با طبیعت هستند. از یک سو، کوهنوردی به خواسته‌ی انسان در میل به فتح قله‌ها پاسخ می‌دهد؛ از سوی دیگر، ترکینگ از زیبایی‌های پنهان درون چمن‌های سبز و جنگل‌های خلوت می‌گوید؛ در حالی که هایکینگ، با پیاده‌روی‌های ساده و زندگی در لحظه، انسان را به تجربه‌ی زیبایی‌های ساده و انکار نشدنی طبیعت دعوت می‌کند. در ادامه به تعریف هر کدام از این فعالیت ها و تفاوت آن ها با یکدیگر می پردازیم:

 

کوهنوردی، ترکینگ و هایکینگ چیست

 

قیمت انواع کوله پشتی در کمپ تولز: خرید کوله پشتی

کوهنوردی چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، کوهنوردی به معنای بالارفتن از کوه برای فتح قله آن است. انجام این عمل بسته به مسیر انتخابی و کوهی که برای صعود انتخاب کرده اید می تواند دشوار یا ساده باشد. برای انجام فعالیت کوهنوردی تجهیزات مخصوص کوهنوردی، قدرت جسمانی بالا، مهارت و تجربه ی کافی بسیار لازم و ضروری است، چرا که کوهنوردی از لحاظ فیزیکی ورزش سختی به حساب می آید. در طی مسیر کوهنوردی ممکن است با صخره ها و تپه های بلند با شیب زیاد مواجه شوید یا اینکه بالا رفتن از کوه مدت زمانی زیادی (چندین روز) طول بکشد.

 

ترکینگ چیست؟ فعالیت ترکینگ شامل چه چیزی می شود؟

هنگامی که برای دیدن و یک پیاده رویی طولانی به مناطق و روستاهای دوردست، طبیعت دست نخورده، جنگل های ساکت و پر رمز و راز یا به عبارتی دیگر، مناطقی که کمتر کسی به آن ها پا گذاشته می روید و مسیر پیش روی شما یک مسیر از قبل مشخص شده و تعیین شده نیست؛ می توان گفت شما فعالیت ترکینگ را شروع کرده اید. ترکینگ یک ماجراجویی پر از چالش است که حداقل از دو روز شروع می شود و ادامه پیدا می کند تا جایی که حس می کنید ماجراجویی شما به پایان رسیده. در طی مسیر ترکینگ، شما ممکن است به دلیل عبور از روستا های دوردست با آداب و رسوم مختلف هر منطقه آشنا شوید یا اینکه حتی شب را در منزل یکی از افراد آن منطقه به سر کنید. به دلیل دور بودن از مسیرهای های شهری و طولانی بودن مدت زمان فعالیت ترکینگ بهتر است تجهیزات ضروری و کافی به همراه داشته باشید. قابل ذکر است، فعالیت ترکینگ به قدرت بدنی بالا و مهارت زیادی نیاز ندارد.

قیمت انواع تیشرت کوهنوردی در کمپ تولز: خربد تیشرت کوهنوردی

هایکینگ چیست؟ فعالیت هایکینگ شامل چه چیزی می شود؟

به پیاده رویی ساده چند ساعته در طبیعت، هایکینگ می گویند. همه ی افراد با هر قدرت جسمانی یا هر سنی می توانند به فعالیت هایکینگ بپردازند. مسیرهای پیاده رویی هایکینگ شناخته شده اند و مناسب برای پیاده روی همه ی افراد هستند، به گونه ای که شما می توانید طی پیاده روی از منظره و طبیعت اطراف خود لذت ببرید. هنگام انجام فعالیت هایکینگ شما از مسایل روزمره دور می شویید و تا حد زیادی از دغدغه و استرس های شما می کاهد. مدت زمان فعالیت هایکینگ نصف روز یا یک روز کامل است و شما میتوانید تنهایی یا به صورت دست جمعی به فعالیت هایکینگ بپردازید. قابل ذکر است که فعالیت هایکینگ به دلیل راحتی مسیر و مدت زمان اندک نیازی به تجهیزات خاصی ندارد.

 

تفاوت کوهنوردی، ترکینگ و هایکینگ

بعد از تعریف هر کدام از این اصطلاح ها حال می توانیم به صورتی واضح تر تفاوت های کوهنوردی، ترکینگ و هایکینگ را بررسی کنیم، این تفاوت ها از جنبه های مختلفی قابل ذکر است از جمله:

  1. میزان سختی کوهنوردی، ترکینگ، هایکینگ
  2. تجهیزات مورد نیاز برای هر سه فعالیت کوهنوردی، ترکینگ، هایکینگ
  3. طول و مدت زمان انجام فعالیت کوهنوردی، ترکینگ، هایکینگ
  4. مسیر و هدف کوهنوردی، ترکینگ، هایکینگ
  5. مهارت و تجربه لازم برای هر سه فعالیت کوهنوردی، ترکینگ، هایکینگ
  6. محل اقامت افراد در فعالیت های کوهنوردی، ترکینگ، هایکینگ

 

تفاوت میزان سختی کوهنوردی، ترکینگ، هایکینگ

به طور قطع می توان گفت فعالیت کوهنوردی از ترکینگ و هایکینگ سخت تراست. مستلزم مهارت بالا، تجربه کافی، قدرت بدنی زیاد و آشنا بودن به قوانین و نکته های ایمنی است. درجه سختی ترکینگ بین کوهنوردی و هایکینگ است و بیشتر بستگی به مسیر انتخاب شده دارد. در میان این سه فعالیت اما هایکینگ راحت ترین گزینه ممکن است به دلیل اینکه مدت زمان کمی طول کشیده و مسیرهای پیاده روی مشخص شده و مخصوص پیاده رویی اند.

 

تجهیزات مورد نیاز برای هر سه فعالیت کوهنوردی، ترکینگ، هایکینگ

 

برای کوهنوردی باید تجهیزات کامل و پیشرفته داشته باشید چراکه در مسیر رسیدن به قله با صخره ها، شیب های تند، مسیرهای صعب‌العبور زیادی برخورد می کنید. برخی از وسایل مورد نیاز کوهنوردی عبارتند از:

  • باتوم و عصای کوهنوردی
  • کفش مخصوص کوه و جوراب
  • کوله پشتی در سایز و وزن مناسب
  • دستکش و کلاه
  • جعبه کمک های اولیه و پماد و داروهای ضروری
  • بطری آب
  •  فلاسک چایی و مواد خوراکی
  • پاور بانک و جی پی اس
  • تجهیزات مخصوص صخره نوردی

 

به یاد داشته باشید، وسایلی که در بالا ذکر شد تنها برخی از اقلام ضروری می باشد و شما با توجه به نیاز خود می توانید به این وسایل اضافه کنید. ترکینگ نیز مانند کوهنوردی تجهیزات خاص خود را داشته که بسته به نیاز و مقصد انتخابی می تواند فرق داشته باشد؛ اما هایکینگ جزء فعالیت ورزشی است که شما تنها با همراه داشتن مقداری خوراکی همراه با بطری آب می توانید دست به کار شوید.

 

طول و مدت زمان انجام فعالیت کوهنوردی، ترکینگ، هایکینگ

مدت زمان فعالیت کوهنوردی از یک روز شروع شده و گاه تا چند روز یا هفته ادامه پیدا می کند. این در حالی است که مدت زمان فعالیت ترکینگ حداقل از دو روز شروع شده و ممکن است بیست روز یا بیشتر نیز طول بکشد. هایکینگ نیز که به پیاده روی ساده در طبیعت معروف است اکثراً اوقات نصف یا کل روز طول می کشد.

 

مسیر و هدف کوهنوردی، ترکینگ، هایکینگ

هدف و مسیر کوهنوردی و هایکینگ از همان ابتدیی که تصمیم به رفتن می گیرید معلوم است، اما این قضیه در ترکینگ فرق می کند، ترکینگ آغاز یک پیاده روی، یا بهتر است بگوییم آغاز یک سفر طولانی و نامشخص چندین روزه است که مسیر تعیین نشده است. یکی از جذابیت های ترکینگ همین نامعلوم بودن مسیر است که باعث می شود اتفاقات غیر قابل پیش بینی روی بدهد و افراد را با چالش های جدید آشنا کند و تجربه های تازه کسب کنند. با وجود مشخص نبودن مسیر در ترکینگ اما هدف مشخص است. به عنوان مثال ممکن است شما برای رفتن به مکان خاصی از یک مسیر دور دست عبور کنید، یا بخواهید منطقه ی خاصی از طبیعت را کاوش کنید.

 

مهارت و تجربه لازم برای هر سه فعالیت کوهنوردی، ترکینگ، هایکینگ

کوهنوردی به عنوان یک ورزش تخصصی نیازمند مهارت بسیار بالا و گاه تجربه ی زیاد است، افراد برای رسیدن به قله بلندی همچون کوه اورست نیازمند مهارت های لازم و مخصوص کوهنوردان هستند. البته شایان ذکر است که بالا رفتن از بعضی کوه ها زیاد سخت نیست و مهارت خاصی لازم ندارد. این در حالی ست که برای پیوستن به یک گروه ترکینگ مهارت و تجربه ی بالایی لازم نیست. همانطور که در بالا نیز ذکر کردیم هاوکینگ جزء فعالیت هایی به حساب می آید که برای عموم افراد مناسب است؛ و هیچ نیازی به مهارت خاصی ندارد.

 

محل اقامت افراد در فعالیت های کوهنوردی، ترکینگ، هایکینگ

محل اقامت کوهنوردان به طور قطع مسیر رسیدن به قله می باشد؛ اما افرادی که در گروه ترکینگ قرار دارند ممکن است در اقامت گاه های محلی، هتل ها، مسافرخانه ها یا جایی در دل طبیعت اقامت برگزینند. کسانی که فعالیت ترکینگ را شروع کرده اند محل اقامت ثابتی ندارند و بسته به مسیری که در آن قرار می گیرند، محل اقامتشان متفاوت است. پیاده روی هایکینگ اما نیازی به اقامتگاه ندارد مگر اینکه شخص بخواهد شب را در محلی از قبل تعیین شده بماند.

 

جمع بندی

با مقاله جذاب و خواندنی تفاوت فعالیت کوهنوردی، ترکینگ و هایکینگ همراه شما بودیم، سعی کردیم تا جایی ممکن با زبان و گفتاری شیوا تفاوت هر یک از فعالیت های کوه نوردی، ترکینگ و هایکینگ را بررسی کنیم و ویژگی آن ها را نیز بیان کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و سفر هایی به یادماندنی همراه اکیپ خود داشته باشید. با درج کردن نظر خودتان بر روی سایت در مورد این مقاله می توانید مارا در نوشتن مطالب بهتر یاری کنید. از اینکه همراه ما بودید سپاسگذاریم.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

پرستو شریفی
۱۴۰۲/۱۰/۱۱

یه مقاله جذاب و خواندنیییی مرسی واس تولید محتوای خوبتون تیم خستگی ناپذیر کمپ تولز حالا دقیق تفاوت این فعالیت ها رو میدونم

مدیریت
۱۴۰۲/۱۰/۱۱

خوشحالیم براتون مفید بوده

شادی خیاط
۱۴۰۲/۱۰/۱۱

واقعا متن پربار و جامع و آموزنده ای هست که شخص خواننده رو به ورزش کردن در دل طبیعت تزغیب می کنه.
مطالبی مفید و مرتبط که به نحو احسن و با ادبیات و نگارشی رسا کنار هم گنجانده شده .
ممنون از مقاله زیباتون.

مدیریت
۱۴۰۲/۱۰/۱۱

ممنون از نگاه و نظر زیبای شما

امتیاز شما به مقاله :
۱۴۰۲/۵/۷ شنبه

دانلود فایل صوتی و پی دی اف تفاوت کوهنوردی، ترکینگ و هایکینگ

تمامی متن مقاله تفاوت کوهنوردی، ترکینگ و هایکینگ را می توانید به صورت pdf و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد.

دانلود فایل صوتی - 10.69 MB
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب