راهنمای خرید باتوم کوهنوردی

8 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
راهنمای خرید باتوم کوهنوردی
چکیده مقاله :

در هنگام خرید باتوم کوهنوردی باید موارد و نکاتی را مدنظر قرار دهید که ما در این مطلب به آن ها اشاره نموده ایم و همچنین ویژگی های یک باتوم خوب را توضیح داده ایم.

راهنمای خرید باتوم کوهنوردی

باتوم کوهنوردی یکی از ابزارهایی است که کوهنوردان از آن برای پیمودن، مسیرهای سخت استفاده می‌کنند. با توم به کوهنورد برای حفظ تعادل و حفظ انرژی کمک می‌کند. توجه داشته باشید قبل از خرید باتوم کوهنوردی باید به یک سری از نکات توجه نمایید چون باتوم یا عصای کوهنوردی همچون سایر لوازم کوهنوردی دارای قابلیت‌ها و مدل‌های مختلف می‌باشد. هر چند برخی معتقدند که باتوم کوهنوردی غیر ضروری است و استفاده از آن تنها برای افراد مسن مناسب است. توصیه می‌کنیم که هر کوهنورد یک عدد از آن را به همراه خود داشته باشد.

در هنگام خرید باتوم کوهنوردی باید موارد و نکاتی را مدنظر قرار دهید که ما در این مطلب به آن ها اشاره نموده و پیرامون هر ویژگی توضیحات لازم را ارائه می دهیم. سؤال بسیاری از کوهنوردان این است که بهتر است از یک باتوم تکی یا یک جفت باتوم کوهنوردی استفاده کنند؟ به عبارتی؛ ممکن است کوهنوردان بین انتخاب جفت باتوم کوهنوردی یا یک باتوم تکی مردد باشند.  شما باید باتومی‌خریداری کنید که با برخورد با سطح زمین با آرنج شما زاویه ۹۰ درجه تشکیل دهد. همچنین باتوم باید قابلیت تنظیم ارتفاع، جمع شدن، ضد ضربه بودن، آنتی شوک و قفل شدن را داشته باشد. در کنار این موارد، باید طرز استفاده از باتوم‌ها به طور مثال برای دور زدن موانع در مسیر را فرا بگیرید.

 

وزن باتوم کوهنوردی

 باتوم کوهنوردی یا عصای کوهنوردی باید سبک باشد و در عین حال از استحکام بالا برخوردار باشد. پیشنهاد می‌کنیم باتوم‌ هایی خریداری نمایید که از جنس آلومینیوم و کربن هستند. همچنین اگر به صورت حرفه‌ای دنبال ورزش کوهنوردی هستید حتماً باید از باتوم ‌های استفاده کنید که دارای استانداردهای بین المللی هستند. در ساخت باتوم های باکیفیت از آلومینیوم 6063 که سخت‌ترین نوع این فلز است، استفاده شده است.

 

قابلیت تنظیم ارتفاع

باتوم یا عصای کوهنوردی باید قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد. البته در باتوم‌های مختلف نحوه تنظیم ارتفاع متفاوت است به این صورت که یا به صورت چرخشی است و یا از طریق آزاد کردن ضامن. توجه داشته باشید در برخی از باتوم‌ها تنظیم ارتفاع در دو سه مرحله انجام می‌گیرد. در باتوم‌هایی که تنظیم ارتفاع آنها به صورت چرخشی است در هر مرحله با چرخش بدنه باتوم یا عصا و حرکت دادن آن به سمت پایین می‌توانید ارتفاع را افزایش دهید و باتوم هایی که دارای ضامن هستند در هر مرحله بایستی ضامن را آزاد و بدنه را به سمت انتها بکشید.

در مجموع در هر دو نوع باتوم شما می‌توانید با قفل کردن ضامن و یا چرخش پادساعتگرد باتوم را قفل کنید تا ضمن حرکت دچار تغییر سایز نشود. برخی از باتوم‌های کوهنوردی قابلیت جمع شدن دارند. توجه داشته باشید شما باید بدانید در هنگام استفاده از باتوم طول آن باید چه مقدار باشد. چون تنظیم اشتباه طول باتوم باعث صدمه جدی به شانه، کمر، گردن و بازو می‌شود.

همچنین تنظیم طول باتوم برای مسیرهای بلند و سربالایی باید متفاوت از مسیرهای بلند و سرپایینی باشد. به طور مثال شما می‌توانید برای تعادل بیشتر خودتان در سربالایی‌ها طول باتوم را کاهش و در سرپایینی آن را افزایش دهید. هرچند امروزه باتوم‌هایی به بازار عرضه شده‌اند که ثابت و غیرقابل تنظیم هستند یعنی از قابلیت تنظیم طول برخوردار نیستند چون مواد کمتری در ساخت آنها به کار رفته است. این نوع باتوم‌ها برای صعودهایی مناسب هستند که شما در آن ها، به طول یکسانی از باتوم نیاز دارید.

 

قابلیت آنتی شوک

قابلیت آنتی شوک یکی از قابلیت‌هایی است که صرفاً در برخی از باتوم‌های کوهنوردی تعبیه شده است. البته خرید چنین باتومی جز ضرورت محسوب نمی‌شود. آنتی شوک برای کاهش فشار به کمر و پاها طراحی شده است به این صورت که با جاسازی کردن فنری درون دسته باتوم زمانی که به پا و قوزک پا فشار وارد می‌شود این فشار از طریق فنر به دست وارد می‌شود. طراحان قابلیت آنتی شوک معتقد هستند که کوهنوردان به کمک این وسیله می‌توانند در حین حرکت تعادل بهتری داشته باشند و فشار کمتری به پا‌های آنها وارد شود در حالی که برخی مخالف استفاده از باتوم با قابلیت آنتی شوک هستند چون معتقدند که این نوع باتوم فشار را از روی پا برمی‌دارد و بیشترین فشار را به مچ دست منتقل می‌کند. باید بگوییم که قابلیت آنتی شوک در باتوم ها برای زمین‌های صخره ای و سخت مناسب نیست چون باعث برهم خوردن تعادل کوهنورد می‌شود و این قابلیت تنها برای زمین‌های نرم و مسیرهای رو به پایین می‌تواند مفید باشد.

 

 دسته‌های باتوم کوهنوردی

باتوم‌های کوهنوردی معمولاً دارای دسته‌های صاف یا دسته‌هایی شبیه دسته هایی چوبی کلاسیک هستند. قرار است عصای کوهنوردی یا باتوم به مدت طولانی در دستان شما قرار بگیرد بنابراین طراحی آن باید به گونه‌ای باشد که مشابه با آناتومی و ارگونومیک دست انسان باشد تا از خستگی و فشار وارده به مچ دست کم کند.

 

جنس دسته باتوم کوهنوردی

جنس دسته باتوم کوهنوردی باید طوری باشد که هنگام در دست گرفتن، دست کمتر دچار عرق شده و دسته در دست سر نخورد. توصیه می‌کنیم باتومی خریداری کنید که جنس دسته آن از فوم یا چوب پنبه باشد.

 

گل عصا

در عصای کوهنوردی قسمتی به نام گل عصا تعبیه شده است که اغلب به آن گل برف یا گل یخ هم گفته می‌شود. گل عصا قطعه‌ای است که در عصای کوهنوردی تعبیه شده است و از فرو رفتن کامل انتهای باتوم کوهنوردی در زمین‌های شنی و برفی جلوگیری می‌کند. همچنین این قطعه باعث می‌شود که عصا در درزهای میان یخ و سنگ و شکاف‌ها نرود و در نتیجه تعادل کوهنورد به هم نخورد. گل عصا که در عصا و باتوم کوهنوردی تعبیه شده قابلیت جدا شدن و نصب مجدد را دارد. گل عصا در بسیاری از عصاهای کوهنوردی تعبیه شده است.

 

سخمه

سخمه به انتهای نوک تیز باتوم کوهنوردی گفته می‌شود. سخمه دارای یک درپوش لاستیکی است. این درپوش برای مواقعی تعبیه شده است که شما به باتوم نیاز ندارید و برای پوشاندن سخمه و حفاظت از خود و کوله پشتی شما مورد استفاده قرار می گیرد. سخمه مانع لغزش شما روی مسیرهای یخی و سنگلاخی می‌شود و در ساخت آن از مواد سخت همچون کاربید، تنگستن و الماس استفاده می‌شود.

 

سیستم باز و بسته شدن باتوم ها

سیستم‌های باز و بسته شدن باتوم‌ها یا نحوه قفل شدن آنها اغلب به چهار صورت است. به این صورت که یا دارای اهرم خارجی یا دکمه فشار هستند و یا اینکه دارای قفل چرخشی یا پیچی و قفل‌های ترکیبی می باشند. این سیستم ها هر کدام متفاوت از دیگری عمل می‌کند.

 

جمع بندی

ورزش کوهنوردی یک ورزش لذت بخش و هیجان انگیز است و در عین حال در صورت به همراه نداشتن ابزار و تجهیزات استاندارد می‌تواند برای افراد ورزشی خطرآفرین محسوب شود.  پیشنهاد می‌کنیم که لوازم مورد نیاز کوهنوردی را از برندهای معتبر و با کیفیت خریداری نمایید. همچنین برای خرید لوازم کوهنوردی به فروشگاه‌هایی مراجعه کنید که محصولات استاندارد و حرفه‌ای به کوهنوردان عرضه می‌کنند.

باتوم کوهنوردی یکی از تجهیزات استاندارد برای گردشگران، کوهنوردان و ماجراجویان طبیعت محسوب می‌شود. عصا یا باتوم تعادل کوهنورد را حفظ و در مسیرهای ناهموار و سخت به عنوان یک تکیه‌گاه مستحکم برای کوهنورد عمل می‌کند. در هنگام خرید باتوم کوهنوردی به طول مناسب عصا، امکانات تعبیه شده در عصا و طرز استفاده از عصا توجه کنید. جنس دسته باتوم‌ها اغلب از آلومینیوم و کامپوزیت می‌باشد و جنس سردسته باتوم ها هم از چوب پنبه، فوم و پلاستیک می‌باشد.

برخی از باتوم ها به صورت اختصاصی برای مردان، زنان و کودکان طراحی شده‌اند در حالی که اغلب باتوم‌ها برای هر دو جنس مناسب هستند. ویژگی هایی که باتوم‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند شامل وزن باتوم، طول، دسته، سردسته باتوم و رنگ آن می‌باشد. باتومی انتخاب کنید که مناسب قد شما و دارای ویژگی‌های مطلوب باشد. باتوم از فشارهایی که سطح زمین به پا و کمر وارد می‌کند می‌کاهد. همچنین کوهنوردان به کمک باتوم می‌توانند از عمق شن، ماسه، برف و سفتی زمین طی مسیر حرکت مطلع شوند. باتوم کوهنوردی حرکت در مسیرهای صخره‌ای و برفی را آسان می‌کند و باعث حفظ انرژی کوهنورد می شود.

 

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب