راهنمای خرید نخ ماهیگیری

9 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
راهنمای خرید نخ ماهیگیری
چکیده مقاله :

دانستن اینکه از چه نخ ماهیگیری در کدام موقعیت‌ استفاده کنیدیکی از مهم‌ترین مواردی است که یک ماهیگیر، باید در آن مهارت لازم را داشته باشد از این رو باید بهترین راه‌های انتخاب نخ ماهیگیری را بیاموزید.

یکی از تجهیزات مهم ماهیگیری، نخ ماهیگیری است چون انتخاب صحیح آن باعث موفقیت چشمگیر ماهیگیر در ماهیگیری می شود. اینکه در ماهیگیری از چه نوع نخی باید استفاده کرد و بهترین راه برای انتخاب نخ ماهیگیری چیست، از جمله مواردی است که در این مقاله پیرامون آن ها صحبت می شود. ارتباط ماهیگیر با ماهی از طریق نخ ماهیگیری می باشد بنابراین یک ماهیگیر باید در انتخاب نخ مناسب دقت لازم را داشته باشد و برای این کار بهتر است شناخت کافی و درک مناسب از انواع نخ ماهیگیری داشته باشد.

 

راهنمای خرید نخ ماهیگیری

 

قیمت ارزان ترین نخ ماهیگیری: خرید نخ ماهیگیری 

 

نحوه انتخاب نخ ماهیگیری

هنگام انتخاب نخ ماهیگیری علاوه بر مرغوبیت نخ باید به نوع ماهی که قصد صید آن را دارید، توجه نمایید. همچنین اندازه نخ ماهیگیری باید به نسبت میزان قدرت و وزن ماهی مورد نظر تغییر پیدا کند. البته هنگام خرید نخ ماهیگیری می توانید از اطلاعات درج شده بر روی قرقره نخ ماهیگیری استفاده کنید که این اطلاعات شامل شماره یا سایز، متراژ، کارخانه سازنده، کشور سازنده و ظرفیت صید ماهی به کیلوگرم می باشد.

  1. استحکام نخ ماهیگیری
  2. جنس نخ ماهیگیری
  3. انتخاب صحیح رنگ نخ ماهیگیری

 

نحوه انتخاب نخ ماهیگیری

 

استحکام نخ ماهیگیری

برخی از ماهیگیران بر این باور هستند که هر چه ضخامت نخ ماهیگیری بیشتر باشد برای ماهیگیری بهتر است و به همین خاطر در ماهیگیری همواره نخ های ضخیم را مورد استفاده قرار می دهند. البته این موضوع که نخ ضخیم میزان بیشتری کشش بر حسب کیلومتر را تحمل می کند، قابل انکار نیست ولی نخ باید آنقدر نازک باشد که ماهی توانایی دیدن آن را نداشته باشد. به عبارتی، نخ باید آنقدر ضخیم باشد که توانایی تحمل فشار را داشته باشد و از طرفی آنقدر نازک باشد که ماهی قادر به دیدن آن نباشد.

به طور نمونه اگر قصد صید ماهی کپور یا اردک ماهی را دارید باید از نخی استفاده کنید که از نخ مورد نیاز برای صید لای ماهی یا کولی ماهی ضخیم تر باشد. همچنین یک نکته مهم را نباید فراموش کرد و آن وزن ماهی در داخل آب است به این صورت که فشار وارده توسط ماهی به نخ در آب، کمتر از وزن ماهی خواهد بود. توجه داشته باشید اگر به اندازه کافی ماهر باشید می توانید ماهی بزرگتر از میزان تحمل نخ ماهیگیری صید نمایید.

 

استحکام نخ ماهیگیری

 

جنس نخ ماهیگیری

برای ساخت نخ ماهیگیری از مواد اولیه متفاوت استفاده می شود که البته این موضوع در مورد برندهای مختلف تولیدکننده ابزار و تجهیزات ماهیگیری متفاوت است. توجه داشته باشید که نخ نامرغوب خیلی زود فرسوده شده و تغییر رنگ می دهد. برای مطمئن شدن از کیفیت نخ ماهیگیری می توانیم از یک تست ساده کمک بگیریم به این صورت که یک گره در نخ ماهیگیری ایجاد کرده و سپس دو سر نخ را بکشید. اگر نخ پاره شد یعنی نخ نامرغوب و پوسیده است و اگر نخ پاره نشد به طوری که پاره کردن نخ به اعمال فشار بیشتری نیاز داشته باشد به این معنی است که نخ برای صید ماهی مورد نظر شما مناسب است.

توجه داشته باشید که این روش برای نخ هایی با شماره های بالای 40 صدق می کند و در مورد نخ هایی با شماره های کمتر مناسب نیست چون به احتمال زیاد نخ ماهیگیری پاره می شود. به عبارتی، این روش برای آزمایش مرغوبیت نخ های ماهیگیری با شماره های خیلی پایین مناسب نیست.

 

جنس نخ ماهیگیری

 

انتخاب صحیح رنگ نخ ماهیگیری

انتخاب بهترین رنگ نخ ماهیگیری با توجه به رنگ آب انجام می گیرد به طور مثال برای صید ماهی قزل آلا در آبی تمیز و شفاف، باید از نخ شفاف استفاده کنید در حالی که برای صید ماهی کپور در آب گل آلود باید از نخ قهوه ای استفاده کنید. توجه داشته باشید ماهی به راحتی نمی تواند نخ ماهیگیری را که رنگ آن شبیه رنگ آب است، تشخیص دهد. لازم به ذکر است که در مواردی مانند لانسه کشی و استفاده از طعمه های مصنوعی، دیده نشدن نخ به وسیله ماهی اهمیت زیادی ندارد در حالی که دیده شدن آن توسط ماهیگیر بسیار مهم است. استفاده از نخ هایی به رنگ زرد یا سبز روشن برای تشخیص بهتر طعمه مصنوعی بسیار متداول است.

برای انتخاب نخ ماهیگیری مناسب باید به روش ماهیگیری، نوع ماهی، چوب ماهیگیری و شرایط و موقعیت ماهیگیری و شدت جریان آب، سنگی یا شنی بودن کف رودخانه و گیاهان آبزی موجود در آن توجه داشته باشید.

 

انواع نخ ماهیگیری

نخ های ماهیگیری در گذشته از ابریشم بافته می شدند و به همین خاطر از قیمت بالایی برخوردار بودند در حالی که نخ های امروزی از مواد سنتزی از قبیل داکرون، نایلون، پلی استر، دنیما و فلوروکربن ساخته می شوند. در مجموع نخ های ماهیگیری به دو دسته نخ مونوفیلامنت و نخ بافته شده دسته بندی شده اند و سایر نخ های ماهیگیری از این دو دسته اقتباس شده اند. از جمله نخ های ماهیگیری می توانیم به نخ مونوفیلامنت، نخ فلای فیشینگ، نخ لیدر، نخ بافته شده، نخ فلوروکربن و نخ ترکیبی مونوفیلانت و بافته اشاره کنیم.

 

انواع نخ ماهیگیری

 

نخ ماهیگیری مونوفیلامنت                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

نخ ماهیگیری مونوفیلامنت یا نخ تک رشته ای از اواخر سال های 1930 به بازار عرضه شد. توجه داشته باشید که این نوع نخ ماهیگیری یکی از محبوب ترین و معروف ترین نخ های ماهیگیری در دنیا و ایران محسوب می شود. جنس این نخ از نایلون یا پلی آمید است که در انواع اندازه، رنگ و ظرفیت در بازار موجود می باشد. نخ مونوفیلامنت شفاف است و گره زدن آن راحت است. همچنین این نوع نخ خاصیت ارتجاعی بیشتری نسبت به سایر نخ های بافته شده دارد و سطح آن صیقلی می باشد.

ضخامت این نوع نخ به میلیمتر است و قدرت تحمل آن با واحد کیلوگرم اندازه گیری می شود. این نوع نخ در ضخامت های مختلف از 05/0 میلیمتر تا 0/2 میلیمتر عرضه می شود. در روش های مختلف ماهیگیری می توان از نخ مونوفیلامنت استفاده کرد. همچنین این نوع نخ در شرایط نامساعد بسیار مقاوم است و مانع پاره شدن دهان ماهی توسط قلاب می شود.

 

نخ ماهیگیری مونوفیلامنت

 

نخ ماهیگیری فلای فیشینگ

از نخ ماهیگیری فلای فیشینگ در روش ماهیگیری فلای فیشینگ استفاده می شود. این نوع نخ بر روی چرخ و چوب پشه نصب می شود. نخ فلای فیشینگ ضخامت و انعطاف پذیری بالایی دارد و به خاطر ضخیم بودن، نخی به عنوان لیدر به آن متصل می شود و در ادامه پشه مصنوعی به سر نخ لیدر وصل می شود. این نوع نخ بخاطر انعطاف پذیری بالایی که دارد امکان پرتاب طعمه به مسافت های دلخواه را فراهم آورده است.

 

نخ ماهیگیری فلای فیشینگ

 

نخ ماهیگیری لیدر

این نوع نخ در روش ماهیگیری پشه، به عنوان رابط بین پشه و قلاب عمل می کند. جنس نخ لیدر از مونوفیلامنت بسیار محکم است. البته یک نوع دیگر از نخ لیدر، نخ ماهیگیری سیمی است که برای صید ماهی های تیز دندان از قبیل ماکرل و تن مورد استفاده قرار می گیرد. نخ لیدر به صورت تک رشته ای و انواع بافته شده در بازار موجود است.

 

نخ ماهیگیری بافته

نخ های بافته شده ماهیگیری از به هم بافته شدن تعداد زیادی الیاف نازک طبیعی یا مصنوعی به دست می آیند. قیمت این نوع نخ نسبت به سایر نخ های ماهیگیری بسیار گران است. نخ ماهیگیری بافته شده از انعطاف پذیری و مقاومت بالایی برخوردار است. از این نخ برای صید ماهی های مهاجم استفاده می شود.

 

نخ ماهیگیری بافته

 

نخ فلوروکربن

این نوع نخ نامرئی است به همین خاطر وقتی طعمه به نخ وصل است، کاملا طبیعی به نظر می رسد. نخ فلوروکربن در مقابل مواد شیمیایی، شرایط سرد و نور فرابنفش بسیار مقاوم است و از چگالی بالایی برخوردار می باشد. این نوع نخ در اندازه های مختلف عرضه می شود.

 

نخ ماهیگیری کارپ اکسپورت

 

نخ های ترکیبی

در این میان نخ های ماهیگیری ترکیبی نیز گزینه مناسبی برای صید ماهی محسوب می شوند. این نخ ها از ترکیب نخ بافته شده و تک رشته حاصل می شوند و از کشش خوب و تحمل فشار برخوردار هستند. همچنین دارای سطح صیقلی هستند و در عین حال قیمت آن ها بسیار زیاد است.

 

جمع بندی

امروزه انواع نخ های ماهیگیری توسط سازندگان ابزار و تجهیزات ماهیگیری به باز عرضه شده اند که در این مطلب به صورت مختصر به آن ها اشاره نمودیم. ماهیگیر خوب نخ ماهیگیری را متناسب با مکان ماهیگیری و نوع چوب انتخاب می کند.

 

انتخاب بهترین نخ ماهیگیری

 

معرفی پرفروش ترین لوازم ماهیگیری

به کمک نکته هایی که در این مقاله ذکر شده است شما می توانید انتخاب و خرید آگاهانه ای داشته باشید. در زیر محصولات محبوب و پرفروش لوازم ماهیگیری سایت کمپ تولز معرفی شده است که بر اساس نیاز خود می توانید بهترین خرید را داشته باشید.

 

چرخ ماهیگیری یاموشی GX7000

 

چرخ ماهیگیری یاموشی GX7000

مشخصات 

7000

سایز اسپول

فلزی

نوع اسپول

کلاچ جلو

نوع کلاچ

15

بلبرینگ

mm/M : 0.40/250 - 0.45/200 - 0.55/100

ظرفیت نخ

435

وزن (گرم)

سیستم ضد برگشت روتور AVS

قابلیت ها

 

 

چرخ ماهیگیری کوانهای مدل SG-3000

چرخ ماهیگیری کوانهای مدل SG-3000

3000

سایز اسپول

فلزی

نوع اسپول

کلاچ جلو

نوع کلاچ

6 توپ

تعداد بلبرینگ

نخ سایز 0.22 - 200 متر ، نخ سایز 0.25-150متر، نخ سایز 0.30 -100متر

ظرفیت نخ

300 گرم

وزن (گرم)

دارای سیستم بالانس روتور و به حداقل رساندن لرزش ‎دارای چرخ دنده محرک برای قدرت بالاتر ‎دارای بلبرینگ های قوی و با دوام ‎دارای کمان ضخیم پرتاب ‎دارای دسته تاشو ‎سبک ‎روان و خوشدست ‎قابلیت جابجایی دسته (قرارگرفتن در سمت راست یا چپ)

قابلیت ها

 

 

 

چوب ماهیگیری فول کربن SXY

 

چوب ماهیگیری فول کربن SXY

110 گرم

وزن

80 - 40 گرم

اکشن 

180 و 210

سایزهای موجود

43 سانتیمتر

طول در حالت جمع شده 

فول کربن

فوق العاده سبک مناسب اسپینینگ

چوب کربنی SXY قزلی

سایر مشخصات

 

 

تخته بویله ماهیگیری مدل 14 میلی

تخته بویله ماهیگیری مدل 14 میلی

ابعاد

۳۳x۱۶x۳.۷ سانتی‌متر

وزن

۲۹۰ گرم

جنس

پلاستیک

طول چوب در حالت بسته

۱ ۳۱۲۹۵

سایر توضیحات

برای ساخت بویله به سایز ۱۶ میلی متر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخض های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

امتیاز شما به مقاله :
۱۴۰۲/۴/۲۰ سه شنبه

دانلود فایل صوتی و پی دی اف راهنمای خرید نخ ماهیگیری

تمامی متن مقاله راهنمای خرید نخ ماهیگیری را می توانید به صورت pdf و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد.

دانلود فایل صوتی - 9.15 MB
تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه کمپ تولز محفوظ می‌باشد. گروه طراحی و برنامه نویسی زریاوب